הלכה ליום ראשון י"א תמוז תשע"ח 24 ביוני 2018

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אורי בן שמעון ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בתו - צליל סואו

מכונת כביסה בשבת

שאלה: האם מותר להפעיל מכונת כביסה מערב שבת, כשידוע שתמשיך את מלאכתה בשבת?

תשובה: כאשר דברנו בענין הפעלת ממטרות השקייה מערב שבת, הסברנו, שבאופן כללי, מותר להתחיל במלאכה בערב שבת סמוך לכניסת השבת, על מנת שהמלאכה תמשיך מאליה ביום השבת עצמו, ולפיכך מותר להפעיל את ממטרות המים הבאות להשקות את הגינה מערב שבת, גם כאשר הממטרות משקות את הגינה ביום השבת עצמו, לפי שביום השבת לא נעשית כל מלאכה.

וכעת נבא לדון לענין הפעלת מכונת כביסה מערב שבת, כאשר ידוע שהמכונה תמשיך לעבוד ביום השבת עצמו, שלפי האמור נראה לכאורה שיש להקל אף בזה, שכן בשבת עצמה לא נעשית כל מלאכה.

אלא שיש מחמירים בזה לענין מכונת כביסה, מפני שהדבר תלוי במחלוקת הפוסקים. ונסביר את הדברים:

בברייתא במסכת שבת (יח.) שנינו, "אין נותנים חטים לתוך ריחים של מים כדי שיטחנו ביום השבת". כלומר, אסור להכניס חטים לפני כניסת השבת, לריחים (כעין מכונה לטחינת חטים) המופעלות על ידי תנועת גלגל מים בשבת. ואף על פי שלא נעשית כאן כל מלאכה בשבת עצמה, מכל מקום, הואיל והריחים משמיעות רעש בשבת, יש בזה משום זלזול בכבוד השבת.

ונחלקו רבותינו בגמרא, האם להלכה אנו תופסים כדברי הבריתא. כי יש מי שמפרש שדברי הברייתא הם לכל הדעות, ולפיכך אסור להתחיל מלאכה מערב שבת בדבר המשמיע קול בשבת עצמה, ויש אומרים שדברי הברייתא תלויים במחלוקת אחרת בין בית שמאי לבית הלל, ולדעת בית הלל אין לחוש להשמעת קול שכזו בשבת, ומותר להכניס חטים לריחים מערב שבת על מנת שיטחנו בשבת עצמה.

ולהלכה כתב מרן השלחן ערוך (סי' רנב), שמותר לתת חטים לתוך ריחים של מים סמוך לחשיכה (לפני כניסת השבת), ואין חוששים להשמעת קול שיאמרו ריחים של פלוני טוחנות בשבת. וכתב על זה הרמ"א (שלאורו הולכים עדות אשכנז), ויש אוסרים בריחים, וכן בכל דבר שיש לחוש להשמעת קול, וכן נוהגים לכתחילה, אבל במקום הפסד יש להקל.

ומבואר אם כן, שלמנהג הספרדים שקבלו עליהם הוראות מרן, אין לחוש להשמעת קול בשבת, ואף למנהג האשכנזים, במקום שיש הפסד מרובה, וכן במקום שיש בדבר צורך גדול, יש להקל להכניס חטים לריחיים מערב שבת, כדי שיטחנו בשבת עצמה.

ומכאן אנו למדים לגבי מכונת כביסה, שלפי דעת מרן השלחן ערוך, אף על פי שהמכונה משמיעה רעש בשעה שהיא פועלת, מכל מקום מן הדין מותר להפעילה לפני כניסת השבת, ואפילו למנהג האשכנזים, במקום צורך גדול, כגון חיילי צה"ל, שבאים לביתם לשבת, ומיד בצאת השבת צריכים לחזור לבסיסם, יש להקל בדבר. ועל כן להלכה נראה שיש להקל בהפעלת מכונת כביסה מערב שבת, ובפרט במקום צורך, ולמנהג האשכנזים גם כן יש להקל בזה כאשר השעה דחוקה כמו שביארנו. וכן פסק להקל מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בכמה מקומות בספריו.

אולם הוסיף מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל ואמר לנו, שלא עלה על דעתו להקל בזה אלא במקום צורך, כמו חיילי צה"ל וכדומה, אבל שלא לצורך מיוחד, גם למנהג הספרדים לא נכון להקל בדבר מכמה טעמים.

ולסיכום: למנהג הספרדים, יש להקל במקום צורך, להפעיל את מכונת הכביסה קודם כניסת השבת, גם כאשר ידוע שהמכונה תגמור את פעולתה בשבת עצמה. ואף למנהג האשכנזים, כאשר השעה דחוקה, וכגון חיילי צה"ל הבאים לביתם רק לשבת, ומיד לאחר מכן הם שבים לבסיסם, יש להקל בזה, להפעיל את המכונה מערב שבת, ואין לחוש בזה לאיסור כלל

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להכניס כביסה יבשה פנימה בשבת על מנת שהטל לא ירטיב אותה? או על מנת שלא תהיה חשופה יותר מידי לשמש? י"ח תמוז תשע"ח / 1 ביולי 2018

להכניס כביסה יבישה, מותר

האם מותר לשים את הכלים במדיח, ולבקש מהגוי שישטוף כלים, כשברור שישתמש במדיח ולא ישטוף בידיים? י"ח תמוז תשע"ח / 1 ביולי 2018

בספר בית יהודה להגאון רבי יהודה עייאש כתב, שאם מוסר לגוי שור וחמור, הרי זו אמירה ממש. והסכים איתו הגרי"ח ברב ברכות. ובנדון שלפנינו, הרי יש כאן אמירה ממש, כי מצוה על הגויה לשטוף כלים, ומוסר את הכלים במדיח, שאין זו רמיזה אלא אמירה. ואפילו אם נאמר שהיא רמיזה, הרי היא רמיזה בלשון ציווי, כי הכל יודעים שהגוי עובד אצל הישראל ומחוייב לשטוף הכלים. לכן נראה שאסור לשים את הכלים בתוך המדיח על מנת שהגוי ידיחם שם.

היכן כתוב מרן הגאון הרב עובדיה את מסקנתו? י"ב תמוז תשע"ח / 25 ביוני 2018

חזון עובדיה על הלכות שבת, חלק א.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ח) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ח), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

דין סעודה מפסקת בשנה זו (תשע"ח)

ערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכל לפני תחילת הצום, אחר חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת, וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשע"ח) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא שערב תשעה באב חל ביום השבת, ולפיכך, מפני כבוד שבת, שאסור......

לקריאת ההלכה


כניסת התענית - תשעה באב שחל במוצאי שבת

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה

החייבים בתענית תשעה באב, ודין תשעה באב בשנה זו

דין חולה שאין בו סכנה, זקן, יולדת חולה (ממש, שנפל למשכב וכיוצא בזה, אף על פי שאין בו סכנת חיים), פטור מלהתענות בתשעה באב. ובמקום ספק יש לעשות שאלת חכם. (ומפני מיחושים כגון כאבי ראש רגילים וכדומה, אין להתיר אכילה בתשעה באב). זקן שתש כוחו מחמת התענית, דינו כחולה לכל דבר, ואינו מתענה בתשעה באב, וא......

לקריאת ההלכה

שמיעת כלי זמר בימי בין המצרים

שמיעת מוזיקה וריקודים בימי בין המצרים אסור לעשות ריקודים ומחולות בימים שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב, ואפילו בלא כלי נגינה. וכל זה הוא אפילו בריקודים המתנהלים על פי ההלכה, ומנהגי הצניעות המקודשים לעם ישראל, אנשים לבד ונשים לבד, במחיצה מפסקת שאינם רואים אלו את אלו, אבל ריקודים מעורבים אנשים ונשים......

לקריאת ההלכה