הלכה ליום ראשון ל' ניסן תשפ"ב 1 במאי 2022

תספורת, גילוח הזקן, בימי הספירה

שלא להסתפר בימי הספירה
פשט המנהג שלא להסתפר בימי ספירת העומר, למנהג האשכנזים עד יום ל"ג לעומר, ולמנהג הספרדים עד יום ל"ד לעומר בבוקר. (וכפי שנתבאר לעניין נישואין בימי הספירה). ויש מהספרדים שמיקלים לענין תספורת כמנהג האשכנזים, שבל"ג לעומר כבר מסתפרים, והמיקלים בזה (אף מבני עדות המזרח), יש להם על מה שיסמוכו. 

גילוח הזקן
החרדים לדבר ה' נזהרים בענין תספורת בימי הספירה אף לענין גילוח הזקן, אלא שיש מיקלים בזה למי שמצטער הרבה כשאינו מגלח זקנו, משום שכתב הרדב"ז  שבענין כזה שאינו בתורת חובה ממש מתקנת חכמים, אלא מנהג בלבד, כל שיש צער כזה יש להקל. אולם ראוי מאוד להחזיק במנהג זה שנהגו בו אבותינו משנים קדמוניות, שלא לגלח את הזקן בימי הספירה, (ובפרט יש להחמיר בזה עד ראש חודש אייר).

דין הנשים במנהג זה
נשים, אינן בכלל האיסור לענין תספורת בימי הספירה, שהרי אף לענין אבלות ממש על אחד מהקרובים שנפטר, (שלאיש אבל אסור להסתפר כל שלשים יום של אבלותו) פסק מרן השלחן ערוך שנשים אינן בכלל איסור זה ומותרות בתספורת תוך שלשים יום. ואם כן כל שכן לענין מנהג האבלות בימי ספירת העומר, שאשה אינה צריכה להזהר שלא להסתפר. והוא הדין גם כן לענין ימי בין המצרים מאחרי שבעה עשר בתמוז, שאיסור התספורת שייך באנשים בלבד, אבל נשים מותרות להסתפר.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום לכבוד הרב שליט״א.
אם לג בעומר יוצא ביום חמישי האם אני יכול לסמוך על זה שאני אסתפר לכבוד שבת מיום חמישי?
מחמת חוסר הזמן והלחץ במספרות ביום שישי..
ואם כן מתי אוכל, לפני שקיעה או רק אחרי צאת הכוכבים? ביום חמישי. י"א אייר תשפ"ב / 12 במאי 2022

אפשר יהיה להקל מיום חמישי בלילה. כמו שנבאר בעזרת ה'. 

האם מרן זצוק"ל נהג כמנהג המקובלים, שלא להסתפר עד ערב שבועות? ד' אייר תשפ"ב / 5 במאי 2022

לא נהג בזה כדעת המקובלים.

שלום וברכה
הוזמנתי לחתונה בליל ל"ג בעומר, יום רביעי יז' באייר בערב, האם מותר לי להסתפר ולהתגלח לכבוד החתונה ?
תודה ב' אייר תשפ"ב / 3 במאי 2022

 

לא. אי אפשר להקל בגלל נימוק כזה.

שבת כט בניסן הייתה יום השלושים לפטירתו של אמו''ר ז''ל הכ''מ. לאחר גערה. האם מותר לי להסתפר על אף ספירת העומר? האם יש לזה דין של תכפוהו אבליו? ואם לא, מתי כן אפשר? תודה ל' ניסן תשפ"ב / 1 במאי 2022

מי שהיה אבל קודם פסח ולא היה יכול להסתפר בערב פסח, אם שערו מכביד עליו רשאי להסתפר בימי העומר. וטוב שיסתפר בערב שבת. וכן דעת מורנו הגר"ע עטייה זצ"ל. (אור לציון פי"ז ס"ה). וע"ע בחזון עובדיה אבלות ח"ג (עמ' קי).

תשובת הגאון רבי גד יזדי שליט"א.

בס"ד.
לרב שלום..
שאלתי : נאלצנו לקבוע אירוסין לבני נ"י במוצאי ל"ג בעומר (אנחנו ספרדים). האם מותר לחתן להסתפר ולהתגלח (לסדר הזקן) ביום ל"ג בעומר השנה שחל ביום חמישי ?
תודה.. י"ב ניסן תשפ"ב / 13 באפריל 2022

הוא יוכל להסתפר ולהתגלח רק בליל ל"ד לעומר. כלומר, אחרי שקיעת החמה של יום ל"ג לעומר. אף על פי שעדיין לא עבר מקצת מיום ל"ד, במקרה כזה יש להקל. 

שלום רב. האם מעוניין להמשיך לגדל זקן גם אחרי העומר חייב לגלח את זקנו לגמרי ולהתחיל לגדלו מחדש? תודה מראש. בכבוד רב. י"ז אייר תשפ"א / 29 באפריל 2021

אין צורך לעשות כך. יכול להשאיר את הזקן שיגדל בלי לגלח. תבורך מפי עליון,

האם מותר להסתפר ביום חמישי בליל לג בעומר?
תודה י"ז אייר תשפ"א / 29 באפריל 2021

אם ביום שישי לא יהיה זמן לכך, מותר גם הלילה. 

השנה שחל לג בעומר בשישי פסק מרן שיש להתיר לספרדים להסתפר בשישי והוסיף הרב עובדיה יוסף זצוק"ל בחזון עובדיה שאם אינו יכול להסתפר בשישי יכול להקדים לחמישי לכבוד שבת.
השאלה היא אם גם בחמישי לא יוכל האם ניתן להקדים לליל חמישי ? (רביעי בלילה )? ט"ז אייר תשפ"א / 28 באפריל 2021

ביום חמישי עצמו, וכל שכן קודם לכן, אין להקל כלל. 

השנה שחל לג בעומר בשישי פסק מרן שיש להתיר לספרדים להסתפר בשישי והוסיף הרב עובדיה יוסף זצוק"ל בחזון עובדיה שאם אינו יכול להסתפר בשישי יכול להקדים לחמישי לכבוד שבת.
השאלה היא אם גם בחמישי לא יוכל האם ניתן להקדים לליל חמישי ? (רביעי בלילה )? ט"ז אייר תשפ"א / 28 באפריל 2021

לא, אי אפשר להקל מעבר למה שכתב מרן זצ"ל, אלו ימי הספירה ממש לכל הדעות. 

שלום כבוד הרב.
האם איסור גילוח בעומר כולל שיערות האף והאוזן וכן סידור הגבות? ח' אייר תשפ"א / 20 באפריל 2021

כך באמת פסק בספר אור לציון. שהוא כולל כל השערות שבגוף. כמו שפסק מרן בשלחן ערוך לגבי אבל. תבורך,

אנחנו בתוך השלושים לפטירת האח. האם לפני חג - ראש השנה, כיפור או סוכות - אפשר להתגלח? כ' אלול תש"פ / 9 בספטמבר 2020

מותר לכם להסתפר בערב הרגל. (חזון עובדיה אבלות ח"ג עמוד צז).

ראש השנה נחשב כרגל. (חזון עובדיה שם עמוד קיג). 

וה' ינחמם אתכם מאבלכם, תזכו לבשורות טובות ולראות בגאולה השלימה,

האם מותר השנה להסתפר בערב שבת לכבוד שבת כאשר ל"ג בעומר במוצאי שבת? (לדעת יהדות אשכנז) י"ג אייר תשע"ז / 9 במאי 2017

הרמ"א בסימן תצ"ג מיקל בזה להסתפר בערב שבת כשחל ל"ג לעומר ביום ראשון כמו השנה. לכן האשכנזים נוהגים להקל.

עפ"י מה שכתב מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק י' סימן נג' (ובפרט בסוף ובמילואים שם) משמע שהרב מתיר תספורת ביום העצמאות וכל שכן גילוח מכיוון שקבעוהו כיו"ט (ואין זה תלוי במועד הקמת המדינה אלא בקביעת תאריך היו"ט ע"י רבנות הראשית שהוא יום שמחה ואין אומרים בו תחנון ויש שמסתפרים ביום זה ע"ש) ו' אייר תשע"ז / 2 במאי 2017

גם לפי מה שכתב מרן זצ"ל, אין זה נכון. ראשית כל, משום שאין הכרח לומר ששמחה שיש באותו יום תגרום להפקעת מנהג האבלות שיש בו. וכן ראינו למרן זצ"ל שאף על פי שראה ששומעים מוזיקה וכדומה ביום זה, מכל מקום לא ראינו שהסכים מעולם להקל בגילוח ביום זה. וכל שכן שעצם קבלת אותו היום כיום שמחה והלל לדורות, לא נעשתה בהסכמת כולם. ולכן אפילו לנוהגים ביום זה שמחה, קשה מאד להקל לבטל עיקר הסכמת הקדמונים וכל קהלות ישראל שלא להסתפר בימים הללו. ולא יהא זה יותר ממי שנמצא תוך שלושים לאבלות, שיום פורים עצמו לא מפקיע ממנו האבלות להקל בתספורת. ומרן זצ"ל לא כתב בספרו אלא שניתן יהיה לקבוע יום שמחה כיום פורים, אבל לא יתכן לחשוב שיהיה יום העצמאות יום שמחה יותר מיום פורים.

איך כתבתם שאין להתספר ולהתגלח ביום העצמאות. אם זה לא יום יציאה מהגלות אז מה כן? כ"ז ניסן תשע"ו / 5 במאי 2016

יום זה הוא יום שיש בו שמחה, כמו שכתבנו, ראה בקישור:
http://halachayomit.co.il/he/ReadHalacha.aspx?halachaid=734

והשנה יום העצמאות יחול בכלל ביום ד' אייר. 

ואין להסתפר ביום זה, משום שאין בו תוקף גדול כל כך עד שנוכל להקל במנהג ישראל. ועם כל גדולתו של הנס שנעשה לישראל בדור האחרון, היציאה מגלות תהיה ביום ביאת משיח צדקינו במהרה בימינו אמן.

האם מותר לסדר את השפם, המפריע לאכילה ושתייה, בימי ספירת העומר? ט' אייר תשע"ה / 28 באפריל 2015

שיער השפם שמעל הפה וגן מהצדדים של הפה, שמעכב ומפריע את האכילה, מותר לגלחו בימי ספירת העומר. (שלחן ערוך אורח חיים סימן תקנא סעיף יג וביורה דעה סימן שצ).

האם לכבוד שבת מותר לספר את הילדים הקטנים? כ"ו ניסן תשע"ה / 15 באפריל 2015

נוהגים שגם הילדים אינם מסתפרים בימים אלה, אף על פי שבדרך כלל אין אבלות נוהגת כלל בקטן.

הלא בדור הקדמון, כולם גלחו את הזקן בימי העומר ורק בשנים האחרונים התחילו להחמיר בזה? כך העידו לי כל זקני קהילתי שהם היו במצרים וגם הרב שלי למד שגם כן נהגו ככה בבגדאד. לדעדי כל הראשונים מדברים על גילוח הראש ולא גילוח הזקן. ג' אייר תשע"ג / 13 באפריל 2013

ראשית לגבי המנהג. אין זה נכון שבעבר נהגו לגלח הזקן בימי הספירה. ומקומות שנהגו כן, פעמים שלא נהגו כן ברצון חכמים. ואפשר שבמצרים סמכו על סברת הרדב"ז שחי שם, שכתב להקל בדבר בכמה אופנים.

וסברא זו שהזכרתם, שבעבר לא דובר על גילוח הזקן, היא סברא נכונה, והובאה בספרי הפוסקים, לרבות בספרי מרן שליט"א. ואנו סומכים על סברות אלה להקל, רק במקום צער גדול מאד, ורק בערב שבת וכדומה, וכפי שכתבנו בהלכה יומית, מאחר שבכל מקום בהלכה, בכלל איסור תספורת, נכלל גם גילוח הזקן.

למה אין להקל בתספורת וגילוח ביום העצמאות? הרי זהו יום חשוב לעמ"י! ובפרט לאלו האומרים הלל ביום זה. ל' ניסן תשע"ג / 10 באפריל 2013

גם יום ל"ג לעומר הוא יום שמחה, ולא אומרים בו תחנון, אבל אין בכוחינו לתקן יום חג של ממש, שיבטל את מנהגי האבלות של ספירת העומר, על פטירת תלמידי רבי עקיבא. בפרט, שיש אומרים שאין שמחה מיוחדת ביום זה דוקא, אלא ביום שבו האומות הסכימו על קום המדינה. ועוד טעמים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה


החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"ב

ההכנות לפסח מעכשיו נהגו כל ישראל, לנקות את בתיהם היטב היטב זמן רב לפני חג הפסח, כדי שלא יגיעו לידי איסור חמץ, וכדי לכבד את החג בבית נקי, שישבו בליל הסדר כבני מלכים. וכל הנקיונות שעושים לכבוד הפסח, בתוך שלושים יום לחג הפסח, הרי הם בכלל מצות "ביעור חמץ". וכתב מרן החיד"א בספר עבודת הקוד......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" - יום ז' באדר

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, ה......

לקריאת ההלכה