הלכה ל יום שלישי 10 Nissan 5781 23 מרץ 2021

ההלכה מוקדשת להצלחה עבור

סוזן סעדה תבדל"א בת פרלה זוהרה ז"ל

ולהצלחה ובריאות לכלל ישראל

הוקדש על ידי

משפחה

עצה טובה ומנהג מרן זצ"ל בשנה כזו

-------------
היום הוא יום הבחירות לכנסת. וכידוע דעתם של רוב ככל גדולי הדורות האחרונים היתה, שחובה קדושה להשתתף בבחירות, ולהצביע עבור הרשימות של יראי ה'. וכידוע כמה מרן רבינו זצ"ל תמך וחיזק בכל כוחותיו, והיה מורה תמיד לתמוך ברשימת ש"ס לכנסת. לכן אנו מעוררים על הדבר, לבל יתרשלו איש או אשה מחובה קדושה זו, ושומע לנו ישכון בטח. 
-------------

השנה (תשפ"א), יחול ערב פסח בשבת. ולכן אנו ממשיכים ומבארים כיצד יש לנהוג בשבת הקרובה.

אסרו רבותינו לאכול בסעודת השחרית (הבוקר) של יום השבת מצה, כדי שכל אדם יאכל את המצה בליל הסדר בתיאבון. ומכל מקום, לדעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, מותר לאכול מצה מבושלת בערב פסח, שהואיל ולא יוצאים ידי חובת אכילת מצה בליל פסח במצה שנתבשלה, מפני שאין בה טעם מצה (כמבואר בפסחים מא.), לפיכך אין איסור באכילתה בערב פסח, וכדין מצה עשירה. והוא הדין למצה מטוגנת שמותרת באכילה בערב פסח.

לאור האמור ישנה עצה טובה לכל מי שירצה בכך, כדי שלא יצטרך להשאיר חמץ בביתו בשבת, ויבוא לידי חשש מכשול מפירורי החמץ הנשארים מהסעודה, וכן שלא יצטרך להניח את כלי החמץ שנשארו מסעודות שבת, שאין אפשרות לנקותם בשבת להדיחם כראוי, (מפני שאסור להכין משבת לחול), וישארו בבית עד מוצאי יום טוב של פסח. לפיכך טוב ונכון לנהוג לבער את החמץ מכל וכל בערב שבת, לבלתי השאיר לו שריד כלל ועיקר, ולומר את נוסח "ביטול חמץ" כבר לפני כניסת השבת. ולהצניע כנהוג את כל כלי החמץ במקום מיוחד, ולהשתמש בשבת אך ורק בכלים הכשרים לפסח, ובמאכלים הכשרים לפסח, כך שמבחינת כל סדרי הבית בעניני חמץ ומצה, ינהגו בשבת זו כאילו כבר נכנס חג הפסח. ואת מצוות סעודות  שבת, יקיימו במצה מבושלת בתוך מרק של בשר או עוף. ויכינו את המצות באופן כזה:

לאחר שהתבשל התבשיל, מרק צח וכדומה, יורידוהו מעל האש, ובעוד התבשיל רותח, יתנו בזה אחר זה בתוך התבשיל כמה רקיקי מצות שלימות כפי הצורך, באופן שהמצה תספוג היטב את טעם התבשיל, וניתן להכניס בתחילה חצי מצה, ואחר כך את חציה השני, ואז יוכלו לקיים במצות הללו מצות שלוש סעודות, מפני שברכתה של מצה זו היא המוציא לחם מן הארץ, ומכל מקום אין איסור באכילתה בערב פסח, ויוצאים בה ידי חובת סעודת שבת.

וטוב שלא יוציאו את המצות מהתבשיל בעת שרייתה בתוכו, עד שיצטנן התבשיל, (אם הדבר אפשרי), אבל צריך בכל אופן שיוכלו להוציא לפחות חלק מהמצות בשלימותן, כדי שיהיה אפשר לבצוע מהן בשבת, ולברך עליהן "המוציא" ו"ברכת המזון".

וכן הוא הדין שיכולים לטגן את המצה בשמן, ויהיה אפשר לקיים בה סעודות שבת.

ובליל שבת יכולים לסעוד אפילו על מצה רגילה, הואיל ובליל י"ד אין איסור אכילת מצה.

וכך היה מנהגו של מרן רבינו זצ"ל, שזכינו להיות עמו במחיצתו בשנת התשס"ח, כשחל ערב פסח בשבת, ואז אכל מרן זצ"ל בסעודות השבת מצות מבושלות כאמור, כי לא רצה שיסתובבו במקומו עם חמץ ממש בשבת כזו. ורק למי ממשפחתו שחפץ להחמיר ולאכול דוקא פת לחם בליל שבת ובסעודת שבת בבוקר מוקדם, הורה שיוכל לאכול רק בחדר שייחדו לשם כך, ולא יחד עם כולם.

ומחר נבאר כיצד יש לנהוג בסעודה שלישית השנה.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום
האם ניתן לאפות לחמניות מקמח מצה לטובת שבת הקרובה ולצאת בהם לידי חובת המוציא ? 11 Nissan 5781 / 24 מרץ 2021

מאחר ויהיה להם טעם של שמן וביצים ששמים בהם, ברכתם מזונות. ואף על פי שיש חולקים ואומרים שבת קובעת, לא נכון לסמוך על זה. וביום השבת לאחר זמן איסור אכילת מצה, אסור מן הדין לאכול לחמניות כאלה, כיון שהקמח מצה עובר אפיה שנייה ולא בישול. תבורכו,

שלום ביום שישי שעושים את הביעור חמץ בגלל התקנה שלא יבואו לטעות בערב פסח עד מתי אפשר לבער? חצות יום? 10 Nissan 5781 / 23 מרץ 2021

מרן בשלחן ערוך סימן תמד כתב שיש לבער קודם חצות היום גם ביום שישי של ערב פסח שחל להיות בשבת. והכוונה לבער עד סוף שעה חמישית כבכל שנה כמו שכתב במשנה ברורה. תבורך מפי עליון, 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

La Mitsva de compter le ‘Omer

Il est écrit dans la Torah (Vayikra 21 – 15): « Vous compterez pour vous, dès le lendemain du Chabbat, depuis le jour où vous apporterez le ‘Omer du balancement, 7 semaines pleines. » Selon l’explication transmise à nos maitres ......

לקריאת ההלכה

Définition d’un nœud destiné à perdurer ; définition d’un nœud professionnel

Dans les précédentes Halachot, nous avons expliqué qu’il est interdit de confectionner un nœud pendant Chabbat lorsqu’il est destiné à perdurer, c’est un dire, un nœud que l’on n’a pas l’intention de dénouer da......

לקריאת ההלכה

Règles relatives à l’interdit de nouer et dénouer pendant Chabbat

Une Michna de la fin du traité Chabbat (73a) recense toutes les activités interdites pendant Chabbat, au nombre de 39. Parmi ces activités, « Nouer et dénouer ». Cela signifie que lorsqu’on confectionne un nœud pendant Chabbat, ou lorsqu......

לקריאת ההלכה

Les nœuds interdits par nos maîtres pendant Chabbat, ainsi que ceux autorisés pendant Chabbat

Dans la précédente Halacha, nous avons expliqué que confectionner un nœud et dénouer un nœud font parties des activités interdites pendant Chabbat. Nous avons expliqué les types de nœuds interdits par la Torah pendant Chabbat. Nous allo......

לקריאת ההלכה


Seder du soir de Pessah’ - Kadech

Le célèbre Seder de Pessah’ « Kadech – Ourh’ats – Karpass – Yah’ats – Maguid – Roh’tsa – Motsi – Matsa – Maror – Koreh’ – Choulh’an Oreh’ – Tsafoun – Bareh&rsquo......

לקריאת ההלכה

« Tout est prévu et la permission est donnée »

Concernant Yom Ha’Atsmaout, voir ce lien --------------------------------------------------- Il est enseigné dans les Pirké Avot (chap.3 Michna 19): « Tout est prévu et la permission est donnée. » Notre maître le RAMBAM explique: Tout est pr&......

לקריאת ההלכה

Séparer les fils de Tsitsit pendant Chabbat

Question: Mon petit garçon porte le « Tsitsit ». Lorsque je vois que les fils du Tsitsit sont emmêlés, puis-je les séparer pendant Chabbat? Réponse: Avant de réciter la bénédiction sur le Talit, ou bien avant de rev&ecir......

לקריאת ההלכה

« Celui dont la sagesse est plus grande que les actes, sa sagesse ne pérennisera pas. »

Il est enseigné dans les Pirké Avott (chap.3 Michna 12): Celui dont les actes sont plus grands que la sagesse verra sa sagesse pérenniser. Celui dont la sagesse est plus grande que les actes, sa sagesse ne pérennisera pas. Notre maître le RACHBETS commente dans so......

לקריאת ההלכה