הלכה ליום רביעי ה' ניסן תשע"ט 10 באפריל 2019

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

אילה בת מרים

שה' יתברך יישלח לה רפואה שלימה, ותצליח בכל מעשי ידיה,
ותזכה להקים בית נאמן בישראל, מתוך עושר ושמחה ושלום וכל טוב.

הוקדש על ידי

משפחתה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד יש לנהוג בכל סדר ליל פסח. ועל כל אחד העורך סדר בביתו להיות בבחינת חכם עיניו בראשו ולקנות לעצמו הגדה של פסח שנערכה על פי דעת גדולי הדור. (ומרן רבינו הקדוש זצ"ל, הדפיס הגדה של פסח "חזון עובדיה", המודפסת במהדורות רבות והמהודרות, ועל ידי הגדה זו והדומות לה יוכל כל אדם לנהל את הסדר כראוי).

איזה יין לקנות?
היין שמברכים עליו "בורא פרי הגפן", בכל השנה ובליל פסח, צריך על פי ההלכה שיהיה יין שלכל הפחות רובו הוא מענבים ממש. (ויש מחמירים אף יותר). ויין שמעורבת בו כמות גדולה של מים וסוכר, אין לברך עליו בורא פרי הגפן, אלא שהכל נהיה בדברו, כשם שעל משקאות קלים המכילים כעשרה אחוז מיץ ענבים מברכים שהכל נהיה בדברו. ולכן מן הראוי לקנות יין שידוע בוודאות שברכתו בורא פרי הגפן גם לדעת מרן השלחן ערוך.

יש יקבים המקפידים, אם מטעמי כשרות ואם מטעמי איכות, שהיינות שלהם יהיו רובם מענבים ממש. ומהם יקבי "כרמל", יקבי "רמת הגולן", ועוד. וברכתם "בורא פרי הגפן" ללא חשש.

מיץ ענבים
מי שקשה לו לשתות יין בליל הסדר, רשאי לשתות "מיץ ענבים", ויוצא בו ידי חובת שתיית ארבע כוסות. והמחמיר לקחת יין דוקא, או לערב יין עם מיץ ענבים, תבוא עליו ברכה. וכן היה מייעץ רבינו הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל, לערב עם היין מיץ ענבים, שבזה לפי שיטתו, יוצאים ידי חובה לכל הדעות.

כמה יין יש לשתות?
שיעור היין שצריך לשתות בליל הסדר הוא "ארבע כוסות", ולכל כוס שיעור "רביעית" אחת, שהוא שיעור של כשמונים ואחד גרמים לכל כוס בלי הפסק כלל. כלומר, יש לשתות שיעור שמונים ואחד מ"ל (בערך שמונים גרם) בבת אחת בכל כוס ששותים, ואם שתה בדיעבד רק "רוב רביעית", כלומר שיעור כארבעים וחמש גרם, יצא ידי חובה ואין צריך לשתות שוב.

אדם חולה
אדם שקשה עליו מאד שתיית היין, והוא מיקל לשתות רק רוב רביעית בכל פעם, יזהר בשתיית כוס שלישית או בשתית כוס רביעית, לשתות שיעור רביעית ממש, כדי שיוכל לברך אחר כך ברכת על הגפן. (כי לענין ברכת על הגפן, שהיא הברכה שאחר שתית היין, לא די בשתית רוב רביעית).

אדם החולה בסוכרת נעורים, שאסור לו לשתות ארבע כוסות, לא ישתה ארבע כוסות, ואסור לו להחמיר על עצמו.

ולסיכום: יש לקנות יין איכותי בהכשר מהודר שזהיר במנהגי הספרדים. ומי שאינו יכול לשתות יין יוכל להקל בשתית מיץ ענבים. ויש לשתות ארבע כוסות כפי הסדר שבהגדה, ובכל כוס ישתה שיעור של שמונים ואחת מ"ל יין. ואדם שקשה לו מאד לשתות, יוכל להקל בשתית "רוב רביעית", שהוא שיעור ארבעים וחמש מ"ל יין. (ובכוס שלישית או רביעית ישתה שיעור רביעית שלימה).

שאלות ותשובות על ההלכה

האם ישנה בעיה לערב יין עם מיץ ענבים בפסח שחל בשבת מבחינת צביעה במשקים, אם היין ומיץ הענבים אינם באותו גוון? ט' ניסן תשע"ט / 14 באפריל 2019

אין בזה איסור כלל, מכמה טעמים, ובכללן, שהרי אין צביעה במשקין.

האם יין למברוסקו(יין מעט מבעבע) עם חותמת של בד"ץ בית יוסף כשר לארבע כוסות? ה' ניסן תשע"ו / 13 באפריל 2016

אם הוא כמו שמפניה, שעדיין לא גמרה את התסיסה שלה, או כמו יין פנטזיה, שהוא יין רגיל מוגז, כלומר, שהוא באמת עשוי מיין, הרי הוא כשר לארבע כוסות.

ראינו בחזון עובדיה פסח בעמוד יד בחלק של סדר "קדש" בעמודה ימנית למטה שהרב כותב ומביא תשובה מחיבורו  שו"ת פסח שדווקא מיץ ענבים [לא מפוסטר] או צימוקים ששרו אותם 3 ימים עדיף ומהודר יותר. נשמח לראות איפה הרב כותב דווקא יין לא מבושל י"ג ניסן תשע"ה / 2 באפריל 2015

יין לא מפוסטר, הוא יין לא מבושל. וכשכתבנו מבושל, הכוונה היא לפיסטור.

מה הדין עם חולי סוכרת נעורים בדין ארבע כוסות? ט' ניסן תש"ע / 24 במרץ 2010

שלום רב!

 

מי שסובל מסוכרת נעורים, ואינו יכול בשום פנים ואופן לשתות ארבע כוסות של מיץ ענבים או יין, הרי הוא פטור ממצות ארבע כוסות, ואינו רשאי להחמיר על עצמו.

 

בברכת חג כשר ושמח, ובריאות איתנה ,

הלכה יומית .

רציתי לשאול מהו היין המומלץ ביותר לליל הסדר? ז' ניסן תש"ע / 22 במרץ 2010

שלום רב!

מומלץ ביותר להשתמש ביין ממש, ושהוא אינו מבושל, כלומר אינו מפוסטר. אדם שאינו מסוגל לשתות ארבע כוסות של יין, רשאי לשתות מיץ ענבים, ומיץ ענבים יש לקנות מחברה שמקפידה שהיין יהיה ברכתובורא פרי הגפן גם לדעת מרן.

היקבים: אפרת, כרמל, יקבי ירושלים (בציר), רמת הגולן, קסטל, תשבי, ידוע לנו שהיינות שלהם ברכתן בורא פרי הגפן.

בברכת התורה, חג כשר ושמח,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

לקריאת ההלכה


בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ט) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה