הלכה ל יום ראשון 24 Adar 5778 11 מרץ 2018

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

שלום ניני בן שמחה וצביה מליחי בת צדוק ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

עמית מיני

כלי פסח

בהלכות הקודמות הזכרנו שאין להשתמש בפסח בכלי חמץ, מפני שהם בלועים מחמץ כמו שהסברנו. והנה דיני הכשר כלים לפסח הם קשים גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה מעשית, ומרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל סידר לנו בחבוריו ובשעוריו את דיני הכשרת הכלים לחג הפסח.

בזמנינו, שאנו חיים בדורות של שפע שמשפיע ה' יתברך בעולמו, יש לרוב האנשים כלים מיוחדים לפסח. ולכן רוב האנשים לא נזקקים בכלל "להכשיר" כלים במיוחד עבור חג הפסח. מלבד השיש שבמטבח והכיריים וכדומה, שיש להכשירם. ואנו נקדים מעט להסביר את מהות ההכשרה. ולאחר מכן נסביר כמה דינים שמצויים ונצרכים יותר.

כבולעו כך פולטו
כל כלי שעשוי ממתכת או מפלסטיק, דרך ההכשר שלו היא כפי דרך השימוש בו, משום שכלל יש בידינו "כבולעו כך פולטו". כלומר, כפי שהכלי בלע טעם מהמאכלים, כך הוא יכול גם לפלוט אותו. ולפיכך כלי שדרך השימוש בו היא על ידי בישול, כגון סיר בישול, דרך ההכשר שלו היא כתשמישו, כלומר ל"הגעילו", ופירוש הדברים שיש להכניס את הכלי לתוך כלי גדול יותר עם מים רותחים. וצריך שיהיו המים רותחים ב"כלי ראשון". כלומר, יש להגעיל את הכלי במים רותחים שנמצאים בכלי הראשון שבו הם רתחו, שהוא הכלי שמונח על האש או הקומקום החשמלי. אבל אין להגעיל את הכלי בתוך מים רותחים ששפכו אותם מהכלי שבו הם רתחו לכלי אחר, כי כלי זה כבר אינו כלי ראשון, אלא "כלי שני", ואין המים שבכלי שני יכולים לגרום להפלטת מה שבלוע בתוך הכלי שמגעילים בתוכו.

הכשרת סכו"ם
ולכן, סכינים וכפות וכיוצא בזה, אפשר להגעילם ולהכשירם בתוך מים רותחים שבקומקום החשמלי. ואין צורך להכניס את כל הסכין בבת אחת לקומקום, אלא די בכך שיכניס תחילה צד אחד של הסכין ולאחר מכן את צידו השני. (ואם הידית של הסכין עשויה עץ אי אפשר להכשירה בהגעלה).

וכמובן שלפני ההגעלה יש לנקות את הכלים היטב לבל ישאר בהם שום שמץ לכלוך או חלודה. ויש להשתדל מאד שלא להשתמש בכלי למאכלי חמץ (או בשר או חלב בשאר ימות השנה) במשך עשרים וארבע שעות לפני שמגעילים אותו.

כלים שצריכים ליבון באש
שפודים ואסכלאות שמשתמשים בהם באש בלא אמצעות נוזלים, צריכים ליבון באש ממש עד שיהיו ניצוצות ניתזין מהם. כלומר, עד שיאדים הברזל. וכן הדין ב"סיר פלא" שאופים בו עוגה חמץ על גבי הכיריים במשך כל ימות השנה, ההכשר שלו הוא רק על ידי "ליבון חמור" דהיינו ליבון על גבי אש עד שיאדים הברזל. ובסירים בדרך כלל הדבר אינו אפשרי מבחינה מעשית ולכן בהכרח יש לקנות סיר חדש. אבל סיר שהשתמשו בו רק לבישול, יש לו הכשר כאמור על ידי הגעלה במים רותחים.

ובהלכה הבאה נבאר עוד פרטי דינים בזה.

שאלות ותשובות על ההלכה

מיחם מים חשמלי שלא נעשה בו שום שימוש בחמץ. רק מילאו ממנו מים בשבת לטרמוס או לספלים. האם יש צורך להכשירו? 3 Nissan 5778 / 19 מרץ 2018

אין חובה להכשירו. ויש לשוטפו שלא יהיו בו פירורי חמץ.

האם הרתחת מים בסיר גדול, כשלעצמה, מכשירה אותו? אם נשפוך מי ההרתחה הראשונה ונרתיח מים חדשים. האם ניתן להגעיל בו יתר הכלים הקטנים? 25 Adar 5778 / 12 מרץ 2018

לא די בכך. כי יש להטביל את הכלי גם מצדו החיצוני במים רותחים.

מה דין הכלים הבאים מבחינת הכשרם לפסח, המבערים של הגז והרשתות של התנור ? 9 Nissan 5777 / 5 אפריל 2017

המבערים, יש לנקות היטב. את הרשתות, יש לערות עליהן מים רותחים מכלי ראשון לאחר ניקוי יסודי.

מדוע אם הידית של הסכין עשויה עץ אי אפשר להגעילה בתוך הקומקום חשמלי כמו שאמרת? 22 Adar 5777 / 20 מרץ 2017

יש בזה מחלוקת הפוסקים. והמשנה ברורה בסימן תנא כתב גם כן להחמיר. ועל כל פנים גם להמיקלים יש להקפיד לנקות היטב היטב בין הקתא ללהב הסכין, או לשייף את הקתא. ולכן כתבנו שלא די בהגעלה. ואף מרן זצ"ל בספרו (עמוד עה). סיים שמי שאפשר לו יקנה סכין מיוחדת לפסח.

בהגעלת כלים האם ניתן לשפוך המים הרותחים (מכלי ראשון) ישירות על הכלי​ או דווקא באופן טבילה? 22 Adar 5777 / 20 מרץ 2017

כלי שצריך הגעלה, אין להסתפק רק בעירוי מים רותחים על גביו, אלא יש להטבילו ממש בכלי גדול של רותחים.

איך להכשיר כיריים גז לפסח ? 20 Adar 5777 / 18 מרץ 2017

יש לנקותם היטב, ולערות מים רותחים מכלי ראשון (כלומר, מקומקום מבעבע) על גבי החצובות שעליהם מונחים הסירים.

בהמשך להלכה שנשלחה לגבי החצובות, יש לי קומקום נשלף, האם אפשר להשתמש בו להגעיל את החצובות?
כאשר המים סיימו לרתוח, באותו רגע אני לוקח את הקומקום ושופך על החצובות... 27 Adar II 5776 / 6 אפריל 2016

ניתן להשתמש בקומקום, בתנאי שהמים רותחים מאד ועדיין מבעבעים בו. ולשם כך יש להשתמש בדרך כלל בכמה פעמים בקומקום, משום שהמים בקומקום הולכים ומצטננים מהר, ולכן יש לשפכם במהירות כשהם מבעבעים, ולהרתיח שוב ושוב.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

JOL HAMOED

Los dias que transcurren entre el primero y el séptimo y último dia de Pesaj y de Sucot son denominados generalmente jol hamoed, aun cuando en la Torá se los llama “mikrae kodesh” –convocaciones sagradas-, e incluso así los citamos en la plegaria de Musa......

לקריאת ההלכה

SOBRE LA PROHIBICIÓN DE EFECTUAR PROMESAS

Pregunta: Está prohibido prometer incluso si se tiene la intención de cumplir lo prometido? Respuesta: En principio, debemos aclarar que se define como “neder” –promesa- según la halajá. El Talmud (Nedarim 13ª) afirma que se considera p......

לקריאת ההלכה

COSTUMBRES DE DUELO DURANTE EL OMER-CONTINUACIÓN

Es consabida la costumbre de no cortarse el cabello durante el ´omer, en las comunidades ashkenazitas hasta el 33 del mismo y entre los sefaradim hasta el 34 por la mañana (como ya lo referimos en relación a los casamientos). Algunos sefaradim adoptaron en este particular la c......

לקריאת ההלכה

LA PLEGARIA DE YA´ALE BAYABO

Hoy Domingo y mañana Lunes es Rosh Hodesh Yiar. En los días de Rosh Hodesh en la plegaria de Shemona Esré así como en l Birkat Hamazón –bendición final del pan- se incluye la plegaria de Ya´ale Beyabo instituida por nuestros sabios para las fecha......

לקריאת ההלכה


SOBRE LA OBLIGACIÓN DE VESTIR PERMANENTEMENTE UN ROPA DE LA QUE PENDAN LOS TZITZIT

El Talmud (Pesahim 113b) afirma: Siete personas se hallan excomulgados por el tribunal celestial, uno de ello es quien no se coloca los Tefilinen su brazo y su cabeza, los tzitzit en sus ropas y la mezuza en su puerta. Comentan los Tosafot (s. XI-XII), que podemos inferir de......

לקריאת ההלכה

OTRAS COSTUMBRES SOBRE LA SEFIRAT HAOMER

Algunos acostumbran durante estos días de la sefira, hasta el 34 del Omer, no estrenar ropas nuevas sobre las que es necesario pronunciar la bendición de sheeheyanu, o sea trajes, camperas, chaquetas, etc. (esto excluye ropa interior o camisas, etc. Sobre las que de todas formas no se ......

לקריאת ההלכה

YOM HAZIKARON

Hoy, conmemoramos Yom Hazicaron, o sea el día en que se recuerdan los caídos del ejército de defensa de Israel. Ya citamos el año pasado en este contexto, lo que refiriera nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef z”l con respecto a los caídos en las guerras d......

לקריאת ההלכה

Y HAS DE AYUDAR A TU COMPAÑERO

Está escrito en la Torá: Cuando veas al burro de tu enemigo flaqueando bajo su carga, has de ayudarlo (Exodo 23). La idea del ver. Es encomendar la ayuda al animal del compañero que se halla en medio del camino y no puede con su carga. Y escribe el Ramba”m (Leyes sobre ......

לקריאת ההלכה