הלכה ליום חמישי כ"ג סיון תשפ"א 3 ביוני 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יוסף הילסיא ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחתו

אמירת "חזק וברוך" לכהנים – הכרת טובה

שאלה: ראיתי שיש אנשים שמקפידים לומר אחרי ברכת כהנים "חזק וברוך" לכהנים. האם זה מנהג נכון על פי ההלכה?

תשובה: נכון הדבר שיש שנוהגים בזה, הן אצל הספרדים, והן אצל האשכנזים, כדי להחזיק טובה לכהנים שמברכים אותנו באהבה, ועל ידם נמשכת ברכת ה' אלינו. ובספר מטה אפרים (סימן תקצב) כתב שיש בזה גם תועלת לחזק את ידיהם של עושי מצוה, כמו שאומרים "ישר כח" לחזן ולתוקע בראש השנה. (ואצל הספרדים נהגו בברכת "חזק וברוך").

ומהר"ם מינץ (סוף סימן פה) כתב, שטעם הדבר שאומרים יישר כחך לחזן, כדי לחזקו שיזכה לסיים גם את שאר המצוות.

אמנם לגבי הכהנים, יש שמזלזלים באותם האומרים להם "ישר כח", מפני שהכהנים, הרי מחוייבים לברך את ישראל, ואם הם נמנעים מברכת כהנים, הם עוברים על שלוש מצוות עשה, ואם כן, מדוע שיהיה מקום בכלל לברך את הכהנים?

אולם באמת שאין זה נכון. כי גם אדם שעושה דבר שהוא מחוייב בו, כאשר הוא מטיב לזולתו, מן הראוי להודות לו. ואפילו בענינים שאינם בקדושה, כמו לדוגמא, נהג מונית, או קופאית שעובדת בחנות, מצוה לגמול עמהם חסד, ולהוקיר להם טובה, להודות להם על מעשיהם הטובים ועל חסדם.

והגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א (ילקוט יוסף סימן קכח) כתב, שעצם הטענה שהכהנים מחוייבים לברך את ישראל, היא אינה נכונה, שהרי אם הכהן ירצה, הוא יכול לצאת מבית הכנסת, ואז לא יתחייב בכלל בברכת כהנים. נמצא אם כן, שאף על פי שבסופו של דבר הכהן מחוייב לברך, אבל באמת שהדבר תלוי במעשיו וברצונו הטוב מתחילה, שהגיע ונשאר בבית הכנסת.

ולכן מנהג זה, שיש שנהגו, לומר לכהן ישר כח, או חזק וברוך, לאחר ברכת כהנים, הוא דבר יפה, ולעולם נכון לאדם להרגיל את עצמו להרגיש בטובה שעשה לו חבירו, ולהודות לו.

וזכורני, אצל מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שהיתה עובדת שם אשה פשוטה (שלא היתה יהודיה), ומנקה את הבית ומגהצת וכדומה, ובכל בוקר, כשהיה מרן זצ"ל נכנס למטבח כדי לאכול פת שחרית, והיתה הגויה עוברת שם, היה אומר לה "בוקר טוב". וכן בזמנים שהיו למרן זצ"ל "מאבטחים", היה מרן ז"ל דורש בשלומם, ומתייחס אליהם בכבוד ובתודה, שהרי הם שמרו עליו. ישמע חכם ויוסף לקח.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום הרב. שמעתי שיש הבדל בברכה על שניצלים אם פירורי לחם, בין פעם להיום. אז לגבי היום, מה צריך לברך על שניצלים אם פירורי לחם? מזונות או שהכל? תודה רבה. כ"ג סיון תשפ"א / 3 ביוני 2021

יש בזה מחלוקת. ומרן זצ"ל אמר לי שברכתו שהכל נהיה בדברו.   

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה


החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"ב

ההכנות לפסח מעכשיו נהגו כל ישראל, לנקות את בתיהם היטב היטב זמן רב לפני חג הפסח, כדי שלא יגיעו לידי איסור חמץ, וכדי לכבד את החג בבית נקי, שישבו בליל הסדר כבני מלכים. וכל הנקיונות שעושים לכבוד הפסח, בתוך שלושים יום לחג הפסח, הרי הם בכלל מצות "ביעור חמץ". וכתב מרן החיד"א בספר עבודת הקוד......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" - יום ז' באדר

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, ה......

לקריאת ההלכה