הלכה ליום שישי י"ח אייר תשפ"א 30 באפריל 2021

דברים לכבוד ל"ג לעומר - הסגולה לשלום בית וזרע של קיימא על פי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א

----------------------

עם כל בית ישראל, אנו אבלים על האסון הנורא שאירע בהר מירון, בפטירתם של אנשי חמד שבאו לשמוח בשמחת התורה, שבת משוש לבנו, נהפך לאבל מחולינו, שוטטנו בארבע פינות תרופה לא מצאנו. יהי רצון שימציא ה' מנוחה נכונה לכל ההרוגים, וישלח רפואה שלימה לכל הפצועים,  וינחם את כל המשפחות, ולא ישמע עוד שוד ושבר בגבולינו. 

-----------------------

מאמרו של הגאון רבי זבדיה כהן שליט"א, ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית"

היום הוא יום ההילולא של רבי שמעון בר יוחאי זיע"א, ורבים עולים לקברו במירון ומתפללים וזוכים לישועות.

לכן נביא מעשה שהיה עם רבי שמעון בר יוחאי זיע"א ממנו נלמד ונשכיל איך לזכות לשלום בית וזרע של קיימא.

במדרש רבה שיר השירים, (פרק א, וכן בפסיקתא דרב כהנא פרק כב), מובא מעשה באדם אחד מהעיר צידון, שנשא אשה כדת משה וישראל, חי איתה עשר שנים, ולא זכו להיפקד בזרע של קיימא, באו שניהם אצל רב שמעון בר יוחאי, ובקשו להתגרש ולהיפרד זה מזו כדת וכדין בגט כריתות.

אמר להם רבי שמעון בר יוחאי, כשם שעשיתם חתונה, חופה וקידושין, במאכל ומשתה וסעודה גדולה, כך אין אתם פורשים זה מזו עד שתעשו סעודה, עם מאכל ומשתה, ואחר כך נסדר גט ותיפרדו זה מזו. הסכימו בני הזוג, ועשו בערב סעודה גדולה כמו ביום החופה. בסעודה, אמר הבעל לאשתו, אני מרשה לך לקחת חפץ אחד מתוך הבית למזכרת, תבחרי לך כל חפץ שתרצי וקחי אותו איתך לבית אביך.

במהלך הסעודה, נתנה לו האישה לשתות משקאות חריפים, עד שהשתכר ונרדם, ואז אמרה למשרתי הבית, שאו אותו עם המיטה לבית אבי. וכך עשו. באמצע הלילה התעורר הבעל משכרותו, והוא רואה את עצמו בבית לא שלו, שאל מיד היכן אני נמצא? אמרה לו אשתו, אתה נמצא בבית אבא שלי. מדוע אני כאן ולא בבית שלי? שאל הבעל. ענתה לו אשתו, הרי אמרת לי, שאני רשאית לקחת מהבית איזה חפץ שאני רוצה למזכרת, ובחרתי לקחת אותך.

התפייס הבעל, ובבוקר הלכו שניהם לרבי שמעון בר יוחאי. שמע את המעשה, והתפלל עליהם, וחזרו לשלום בית, ולאחר תשעה חודשים זכו שניהם לבן זכר.

ופה נשאלת השאלה, מדוע בקש מהם רבי שמעון בר יוחאי לעשות סעודה ורק לאחר מכן התפלל עליהם שיזכו לבנים? מדוע לא התפלל עליהם מיד כשבאו בראשונה לביתו, וספרו לו שהם רוצים להתגרש? מה צורך היה בסעודה זו קודם?

התשובה לכך, כי תפילה לשלום בית וזרע של קיימא, יכולה לחול רק כשיש רצון אמיתי לשלום בית, ויש נכונות לאהבה ואחווה שלום ורעות. כאשר בני זוג רואים כל אחד אצל השני, רק את השלילי, אין מקום לברכה לחול, ולכן כשבקשו רק להתגרש, לא מצא רבי שמעון בר יוחאי מקום לתפילה לשלום בית ולזרע של קיימא, רק לאחר שעשו סעודה משותפת, נזכרו ביום החופה, דעתם התקרבה זה לזו, הבעל הציע לאשתו לקחת מה שהיא רוצה למזכרת ממנו, והיא בקשה רק את בעלה בלבד מכל מה שיש בבית, כאן הם גילו את המבט החיובי שיש לכל אחד כלפי רעהו, את האהבה והאחווה ביניהם, על אף המצב הקשה בו הם לא זכו להיפקד בבנים ובנות.

ברגעים אלו, יש מקום לברכת ה' לחול עליהם! וזה מה שעשה רבי שמעון בר יוחאי וברכם בשעת רצון, ואכן הברכה התקבלה, וזכו לזרע של קיימא ושלום בית.

לימד אותנו רבי שמעון בר יוחאי, שאם רצוננו לזכות בברכת ה' לשלום בית וזרע של קיימא, התנאי הראשון והיסודי הוא, אהבה ואחווה שלום ורעות, שנראה כל אחד את מעלת חברינו ולא חסרונם, שנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי, ואל יעלה שום שנאה מאחד על חברו חלילה. אמן.

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

לקריאת ההלכה


דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

דין בן או בת נשואים המתארחים אצל הוריהם, ודין המתארח בבית מלון

בהלכה הקודמת ביארנו שהמתארח אצל חברו בימי חג החנוכה, ואין מי שמדליק עליו בביתו, וכגון שאין לו משפחה, או שמשפחתו נמצאת עמו, צריך להדליק נרות במקום שנמצא, אלא שהוא יוצא ידי חובתו בהדלקת הנרות של בעל הבית המארח, וכל זה דווקא אם בעל הבית מארחו באופן שאינו דורש ממנו תשלום עבור האירוח, אבל אם הוא דורש תשל......

לקריאת ההלכה

על הנסים

חיוב הזכרת על הנסים בתפלת ערבית של ליל חנוכה (כלומר, בשנה זו, תשפ"ב, ממוצאי יום ראשון, היום בלילה), אומרים "על הנסים" בתפלה, בתוך ברכת ההודאה (מודים אנחנו לך וכו'), וכפי שנדפס בסידורים. ואף על פי שבשעה זו של תפלת ערבית, רוב הקהל עדיין לא הדליקו נרות חנוכה, מכל מקום אמירת על הנ......

לקריאת ההלכה