הלכה ליום רביעי כ"ח שבט תשפ"א 10 בפברואר 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת חמי מורי היקר

יעקב בן מיסה ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

חתנו

ליווי ילד או יולדת לבית החולים – ילד שנתקע לבדו בחדר סגור

שאלה: כאשר נאלצים להזמין בשבת אמבולנס לפינוי יולדת או ילד לבית החולים, למי מותר להתלוות עמהם לבית החולים?  

תשובה: במסכת שבת (דף קכח:) אמרו רבותינו "אם היתה היולדת צריכה לנר, חברתה מדליקה לה את הנר". כלומר, אם היולדת מבקשת שידליקו עבורה נר, יש להדליק עבורה נר בשבת, משום שהיולדת היא בסכנה, ויש לחלל שבת עבורה. ושאלו בגמרא, "פשיטא", כלומר, מה החידוש בדברים הללו? הרי פשוט הדבר שיש לחלל שבת עבור היולדת! והשיבו בגמרא, שמדובר ביולדת שהיא עיוורת, ואינה רואה כלל בעיניה, ולכן אין לה תועלת ישירה בכך שידליקו נר, ובכל זאת אם היא מבקשת שידליקו נר, כדי שאם יארע איזה דבר חברתה תוכל לראות ולעזור לה, יש להדליק את הנר, "כדי לישב את דעתה" של היולדת, שתהיה רגועה בשעה שהיא שרוייה בסכנה.

ומכאן למד הגאון בעל החזון איש (באגרותיו ח"א סימן קמא), שיש לזרז את מי שמלוה את היולדת שיסע עמה בשבת. כי בודאי אין דעתה של היולדת מיושבת, והיא עלולה לבוא לידי סכנה מחמת הלחץ כשהיא לבדה. ולכן יש ליסוע עמה לבית החולים, ולא לשלחה לבדה.

ועל אחת כמה וכמה, שאם מדובר בילד קטן שנוסע לבית החולים בשבת מחמת סכנה, שחובה על אחד מקרוביו, אביו או אמו וכדומה, להתלוות אליו לנסיעה, כי הילד עלול לבוא לידי סכנה כשיראה שהוא לבדו.

והדברים מבוארים בגמרא במסכת יומא (פד.), שאם רואים דלת שננעלה בפני ילד קטן, יש לשבור את הדלת בשבת ולהוציא את הילד, "והזריז הרי זה משובח". כלומר, אפילו אם יש איסור מן התורה בשבירת הדלת בשבת, מכל מקום, אם ילד קטן ננעל בחדר לבדו, הרי הוא שרוי בפחד עצום, ויש לשבור את הדלת בשבת כדי לחלצו, שלא יבוא לידי סכנה או לערעור מצבו הנפשי מרוב הפחד. ובודאי שהנסיעה עם הילד לבית החולים, גם היא בכלל זה, ויש להתלוות אליו לנסיעה ולא להשאירו לבדו.

אולם יש להדגיש, שאין לפרוץ חלילה את הגדרות בענין זה. כי לא התירו שיתלוו ליולדת, אלא למי שהוא מיישב את נפשה, כגון בעלה, או אמה, או אחותה, אבל אותם הנוהגים שכמה וכמה מבני המשפחה נוסעים עם היולדת או עם הילד לבית החולים, הרי הם מחללים את השבת בשגגה, (ושגגת תלמוד עולה זדון במסכת אבות פ"ד).

אמנם ישנם מקרים מיוחדים, שבהם יש להקל לשני מלוים לבוא עם היולדת בפרט כשהיא מבקשת כן בפירוש. (כגון, כאשר אמה של היולדת מבקשת להתלוות לבתה בתוקף רב, והיולדת אומרת לבעלה כי היא מבקשת שגם הוא יבוא, כי לא די לה בליווי של אמה, שבאופן כזה יש להקל גם לבעל להתלוות לאשתו לבית החולים.

והדבר פשוט מאד, שאסור למלווים לחזור לביתם בנסיעה בשבת, כי אין ההיתר שייך אלא בנסיעה לבית החולים, ושם ימתינו עד למוצאי שבת, ויוכלו לשוב לביתם.

ולסיכום: ילד קטן, או יולדת, שהוצרכו ליסוע בשבת לבית החולים מחמת סכנה, מותר לאחד הקרובים להתלוות אליהם ליישב את נפשם. אולם אין להקל בזה אלא למלווה אחד בלבד, אלא אם כן יש צורך חיוני בשני מלוים.​

שאלות ותשובות על ההלכה

האם יש להורות למי שצריך לנסוע נמכונית לצורך פקוח נפש שאסור לכבות את המכונית? או האם יש לחוש שיבואו להמנע מפקוח נפש מחמת כך? ט"ז סיון תשע"ו / 22 ביוני 2016

יש להורות שלא לכבות את המכונית, ובבתי חולים רבים יש שם גוי שמכבה את המכונית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות – שנת תשפ"א

ימי הפורים בעוד כשבועיים, יחולו ימי הפורים. והשנה מוטל עלינו לבאר כמה דינים מיוחדים, ראשית, מפני שהשנה יום הפורים, י"ד באדר, יחול ביום שישי. שנית, מפני שבירושלים ינהגו השנה "פורים המשולש", כי יום ט"ו באדר, (שבו מציינים את הפורים בירושלים), יחול ביום שבת, ולכן ישנם דינים מיוחדים ......

לקריאת ההלכה


מצות סעודת פורים בשנה זו (התשפ"א)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

משלוח מנות של אשה ובעלה יחד

שאלה: בפורים אני נמצאת בביתי, ואיני שולחת בעצמי משלוח מנות, האם אני יכולה לצאת ידי חובה במשלוח מנות יחד עם בעלי? תשובה: תחילה נבאר את דין הנשים בענין מצות "משלוח מנות": חיוב נשים במשלוח מנות האשה חייבת במשלוח מנות כמו האיש. ובדרך כלל נוהגים שהאשה שולחת משלוח מנות לחברתה, כגון לשכנתה......

לקריאת ההלכה

זמן הדלקת נרות שבת

שאלה: מהו זמן הדלקת הנרות הראוי לכתחילה, והאם יש חילוק בזמן זה בין ירושלים לשאר ערי ישראל? תשובה: בגמרא במסכת יומא (פא:) למדו רבותינו ממדרש הפסוקים, שיש להוסיף מן החול על הקודש ביום הכפורים. כלומר, יש חובה להקדים ולקבל את קדושת יום הכיפורים עוד לפני שתשקע החמה. והוא הדין שחייבים להוסיף מן החול על......

לקריאת ההלכה