הלכה ליום שלישי כ"א טבת תשפ"א 5 בינואר 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

מסעוד בר שמחה בן-ישי ז"ל

''מלכותה מלכות עלם ושולטנה עם דר ודר''
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

הנכדים

דיבור בין התפילה לחזרה

שאלה: האם מותר לדבר בין תפילת העמידה לחזרת השליח ציבור?

תשובה: כאשר אדם מסיים את תפילת הלחש, עליו להמתין בשתיקה לחזרת השליח ציבור, ואין לדבר בין התפילה לחזרה כלל. ואין חילוק בדין הזה בין אנשים לנשים, אלא כל מי שמתפלל בבית הכנסת, שיש שם שליח ציבור, הדרך הנכונה ביותר היא, שלא לדבר בין התפילה לחזרת השליח ציבור.

"ה' שמעתי שמעך יראתי"
ואמנם נחלקו רבותינו הפוסקים, לגבי פסוקים או פיוטים מיוחדים שתיקנו לומר אותם בין התפילה לחזרת הש"ץ, כמו הפיוט "ה' שמעתי שמעך יראתי" שאומרים בימים נוראים לפני חזרת הש"ץ, האם מותר לומר את הפיוטים הללו, או שמאחר ואין להפסיק בדיבור בין התפילה לחזרה, אם כן, גם פיוט כזה אין לומר לפני החזרה?

ולמעשה, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, (בשו"ת יחוה דעת ח"ה סימן מב), שמותר לומר את הפיוט "ה' שמעתי שמעך יראתי" בין התפילה לחזרת השליח ציבור. ורק השליח ציבור עצמו, נכון שישתוק ולא יאמר את הפיוט, כי על פי דברי רבינו האר"י, ישנו חטא גמור להפסיק בדיבור בין התפילה לחזרה, אבל לשאר הציבור, מותר לומר פיוט כזה, ובמקום צורך מותר להם גם כן לומר בלחש דברי תורה בין התפילה לחזרה. ורק בשיחת חולין אין להקל.

דברי הבן איש חי
ואמנם הגאון רבינו יוסף חיים בספר בן איש חי (פרשת תרומה), כתב שאדם שנמצא בין תפילת הלחש לחזרת הש"ץ "לא ישיח ולא ילמד אפילו בדברי תורה". ודבריו מכוונים לפי דברי רבינו האר"י כאמור. ומכל מקום העיר על זה מרן זצ"ל (הליכות עולם ח"א עמוד קצא), שאם ירצה אותו אדם לעיין באיזה ספר, כדי שלא יהיה עומד בטל, הרי הוא רשאי לעשות כן. ובפרט שמעיקר הדין מותר לו ללמוד אפילו כשמוציא את הדברים בפיו בלחש, כמו שכתבנו. אבל השליח ציבור עצמו, לא יפסיק אפילו לצורך לימוד בדברי תורה.

לסיכום: לכן למעשה, אף שאין לדבר בין התפילה לחזרת הש"ץ, מכל מקום מותר ללמוד בשתיקה מתוך ספר. ויש מיקלים אפילו ללמוד בלחש מן הספר. כמו אדם שקורא תהלים. אבל השליח ציבור עצמו לא יפסיק כלל בין התפילה לחזרה.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום הרב
לקרות בתהילים זה מותר או נקרא הפסק בין תפילה לחזרה? כ"א טבת תשפ"א / 5 בינואר 2021

לכל אדם יש להקל. השליח ציבור עצמו, לא יקרא תהלים.  

שלום, לשליח ציבור אסור ללמוד תורה גם בלי להוציא מפיו בן תפילת לחש לחזרה? כ"א טבת תשפ"א / 5 בינואר 2021

ללמוד בהרהור נראה שיש להקל. 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – קהילות שנהגו להחמיר

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות – שנת תשפ"א

ימי הפורים בעוד כשבועיים, יחולו ימי הפורים. והשנה מוטל עלינו לבאר כמה דינים מיוחדים, ראשית, מפני שהשנה יום הפורים, י"ד באדר, יחול ביום שישי. שנית, מפני שבירושלים ינהגו השנה "פורים המשולש", כי יום ט"ו באדר, (שבו מציינים את הפורים בירושלים), יחול ביום שבת, ולכן ישנם דינים מיוחדים ......

לקריאת ההלכה

כלי כסף – רוב השימוש

שאלה: כלי כסף, כגון גביע של קידוש, האם מותר להשתמש בהם בימי הפסח לאחר שהשתמשו בהם בכל ימות השנה? תשובה: כל הכלים שהשימוש בהם הוא בצונן, כלומר, שמשתמשים בהם רק למאכלים קרים, מותר להשתמש בהם בימות הפסח, ודי בכך שישטפו אותם כראוי קודם לכן. משום שמאכלים צוננים אינם נבלעים בדפנות הכלי, וממילא אין לחוש......

לקריאת ההלכה

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשפ"א)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה