הלכה ליום שישי י"ז טבת תשפ"א 1 בינואר 2021

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

יצחק בן רחל גבי

הוקדש על ידי

דב פרץ

פרשת השבוע - פרשת ויחי - כוחה של מילה טובה

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית".

בפרשת השבוע, יעקב אבינו אוסף את בניו אליו, ומברך אותם בטרם מותו, וכמו שנאמר בתורה:
"וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶל בָּנָיו וַיֹּאמֶר, הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ בְּנֵי יַעֲקֹב וְשִׁמְעוּ אֶל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם". (בראשית מט א).

לאחר מכן, יעקב אבינו מברך את בניו, ובברכתו ליהודה הוא אומר: "חַכְלִילִי עֵינַיִם מִיָּיִן וּלְבֶן שִׁנַּיִם מֵחָלָב", שפירושו, שבחלקו של יהודה בארץ ישראל, יהיו הרבה עצי גפן ושפע של יין, עד שמרוב שתיית יין יאדימו עיניו, (חכלילי עיניים מיין). וכן יהיה בחלקו שטחי מרעה טובים לעדרי צאן עם שפע של חלב, עד שכביכול, מרוב שתיית החלב ילבינו שיניו. (ולבן שיניים מחלב).

בנוסף לפירוש זה, דרשו רבותינו במסכת כתובות (דף קיא ע"ב), על הפסוק "ולבן שיניים מחלב", אמר רבי יוחנן: "גדול המלבין שיניים לחבירו יותר ממשקהו חלב", שפירוש הדברים, אדם שמחייך לחבירו (ועל ידי חיוך זה מתגלות שיניו הלבנות), ובחיוכו זה הוא מאיר פניו לחבירו, ומתייחס אליו בסבר פנים יפות, מעלתו גדולה יותר מאדם שנותן לחברו כוס חלב, אף שזה שרק חייך לחברו לא נתן לו בעצם כלום רק חיוך, בכל זאת כוחו של חיוך וסבר פנים יפות גדול יותר ממשקה את חברו חלב.

וההסבר פשוט, אדם שמקבל כוס חלב מחברו, הוא שותה ונהנה באותו רגע בלבד, לעומת זאת אדם שמקבל חיוך ומילה טובה מחברו מקבל חיזוק לזמן רב וכוחה של מילה טובה נשמרת להרבה זמן בלב המקבל.

מעשה אירע בבני ברק, בוקר אחד ניגש רב ידוע המתעסק בשלום בית, ואמר לאברך פשוט אחד ממתפללי בית הכנסת: "ישר כוח"! זכית לעשות שלום בית בבית פלוני מה שאני לא הצלחתי לעשות במשך זמן רב!

אותו אברך היה בטוח שהרב טעה בו, וניגש לאדם הלא נכון, לכן אמר לרב, כבודו טועה בי! אני מעולם לא עסקתי בשלום בית. לא טעיתי, השיב לו הרב. אכן זכית לעשות שלום בית ואסביר לך את אשר ארע.

לפני כמה ימים ישב כאן בן ישיבה צעיר ולמד בשקידה, ואתה ניגשת אל אביו, טפחת על כתפיו, חייכת לו חיוך גדול, ואמרת לו, "אה! איזה בן יש לך! איזה מתמיד גדול! אשרי ההורים שזכו לגדל בן כזה!".
חשב האברך שניות מעטות ונזכר שאכן כך היה.
המשיך הרב ואמר לאותו אברך, דע לך ידידי, שמילים בודדות אלו שאמרת לאותו האבא, החזירו את שלום הבית שלו, ומבלי שהתכוונת, זכית לקיים מצוה גדולה של השכנת שלום בין איש לאשתו.

והסביר הרב: אחת הסיבות העיקריות לבעיות בשלום בית, היא חוסר הערכה של בני הזוג זה לזה, אך הבעיה אינה מתחילה בכך, הגורם העיקרי הוא, שהאיש או האשה אינם מעריכים את... עצמם, את כוחותיהם, את כישוריהם. וכשהאדם נמצא במשבר אימון כלפי עצמו, הוא גם לא יעריך את זולתו.

ברגע שאדם מרגיש את עצמו מרומם, מכיר את כישרונותיו והישגיו, ממילא מצב רוחו מרומם ואז קל בעיניו גם לכבד ולהעריך אנשים אחרים.

הכלל הוא, כאשר יש לאדם אור בעיניים, הולך האור הזה ומתפשט על כל סביבותיו, ואז תהיה לו האפשרות להאיר פנים לאשתו ולילדיו, להתייחס אליהם כראוי, ולהרגיש שאכן ביתו הוא המקום הטוב ביותר עלי אדמות.

פעמים רבות קורה, שאדם נמצא במצב רוח קודר מכל סיבה שהיא, והנה מגיע מולו חבר, נותן לו מילה טובה, מחייך אליו חיוך רחב ונותן לו כל מחמאה שהיא, ומוציא אותו בין רגע מאפילה לאור גדול. אותו אדם שעד לפני רגע היה מושפל, עצוב ונכה רוח, הופך להיות שמח וטוב לבב, ומקרין שמחה וטוב לב על כל הסובבים אותו. והכל בזכות מילה טובה אחת וחיוך רחב אחד.

אז למה קשה לנו כל כך להוציא מילה טובה אחת מהפה?

עלינו ללמוד לעודד, לשבח, ולפרגן לכל הסובבים אותנו בין אם זה בין איש לאשתו או בין אדם לחבירו. ונזכה לקיים את מאמר חז"ל "גדול המלבין שינים לחבירו, יותר ממשקהו חלב".

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה

הכנת צנימים על גבי פלאטה בשבת

שאלה: האם מותר להניח בשבת פת, פיתה או פרוסת לחם, על גבי "פלאטה" רותחת, בכדי שיהפכו לצנימים קשים ופריכים? תשובה: בנדון השאלה, אם מותר להכין בשבת צנימים מפת שנאפתה כבר לפני שבת, יש לדון מצד שני איסורים. האחד, מצד איסור אפייה בשבת, שכן המבשל תבשיל בשבת, או האופה פת בשבת, הרי זה מחלל את ......

לקריאת ההלכה