הלכה ל יום שישי 4 Kislev 5781 20 נובמבר 2020

פרשת השבוע - פרשת תולדות

מאמרו של הגאון רבי זבדיה הכהן שליט"א, ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית".

השבת, נקרא על רצונו של יצחק אבינו לברך את עשו, אך יעקב בסיוע אמו רבקה מצליח לקבל את הברכות במקום עשו, כשהוא לובש את בגדי עשו החמודות, ושם על ידיו ועל צווארו את עורות גדיי העיזים, עד כדי כך, שיצחק מתלבט ואומר: "הקול קול יעקב והידיים ידי עשו", ובכל זאת בסופו של דבר יעקב מצליח לקבל את הברכות.

השאלה העולה מידי שנה בקריאת פרשה זו, היא, איך יעקב אבינו, שעליו נאמר בתחילת הפרשה "ויעקב איש תם יושב אוהלים", מרשה לעצמו להתחזות לעשו, ולא לומר אמת, ולשאלת אביו: "אתה זה בני עשו?", הוא משיב: "אני",  וכן כשמביא את המטעמים לאביו הוא אומר "אנכי עשו בכורך עשיתי כאשר דברת אלי"!

שאלה זו שואל הרד"ק, בפירושו על התורה, וזו לשונו: "יש תמהים, איך יעקב, שהיה צדיק וירא אלוהים, דיבר שקר? ואין זה תימה ,כי יעקב היה יודע כי הוא ראוי לברכה יותר מאחיו, ורוח הנבואה שתשרה על יצחק אביו לברכו, יתעשת אלוהים יותר לברכתו מאשר לברכת אחיו, כי הוא רצוי לאל יותר ממנו. וחילוף הדברים ( דהיינו השקר), במקומות כאלה, אינם גנאי וחילול לצדיק".

משמעות הדברים, כי שינוי דברים לצורך ראוי אינו מגונה, ואינו הופך את אומרם לדובר שקר.

ומביא הרד"ק לזה ראיה מאברהם אבינו ויצחק אבינו שאמרו על נשותיהם שהם אחותם ולא נקראו דוברי שקר ,כיון שעשו זאת לצורך, במקרה שלהם מחמת יראה.

את היסוד הזה, לפיו אי אמירת אמת לצורך ראוי אינה נחשבת לשקר, ראינו גם אצל יוסף ואחיו כשבאו האחים ליוסף ואמרו לו (בראשית נ' ט"ז) "אביך ציווה לפני מותו לאמור כה תאמרו ליוסף אנא שא נא פשע אחיך וחטאתם כי רעה גמלוך ועתה שא נא לפשע עבדי אלוהי אביך",  ומזה למדו בתלמוד (יבמות סה ע"ב) "אמר רבי אילעא, מותר לו לאדם לשנות מפני דרכי שלום". ומסביר שם רש"י, שיעקב לא ציוה כלום, אלא שהם שינו מפני השלום.

רבי נתן  אף מוסיף ואומר, לא רק שמותר לשנות מפני דרכי שלום, אלא אף מצווה לשנות מפני דרכי שלום.

מוסיפה שם הגמרא בשם רבי ישמעאל, "גדול השלום, שאף הקדוש ברוך הוא שינה בו, שהרי שרה אמנו אמרה על אברהם "ואדוני זקן", והקדוש ברוך הוא אמר בשמה "ואני זקנתי".

את אותו יסוד, ראינו במסכת כלה (ט, א) "כיצד מרקדין לפני הכלה? בית שמאי אומרים, כלה כמות שהיא, בית הלל אומרים, כלה נאה וחסודה, אמרו בית שמאי לבית הלל, לדבריכם, מי שלקח חיגרת או סומא, אומרים לה כלה נאה וחסודה, והתורה אמרה מדבר שקר תרחק? כלומר, בית הלל אומרים, שיש להוסיף בשבח הכלה גם בדבר שלא נמצא בה, והקשו להם בית שמאי, שהרי נאמר בתורה "מדבר שקר תרחק", ואם כן בודאי שיאן לומר דבר שאינו מדוייק.

ענו להם בית הלל, לדבריכם, מי שלקח מקח רע מהשוק, הרואה אותו לאחר שקנה, ישבח או יגנה? הווה אומר ישבח, לפיכך אמרו בית הלל, "לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות".

והלכה כבית הלל, שמותר לשנות ולומר לחתן "כלה נאה וחסודה" אף אם היא לא כזאת, ואף שכאן לא שייך לומר מפני השלום, בכל זאת מותר לשנות, כיון שאין כאן כל כך שקר, שהרי לחתן עצמו, היא באמת כלה נאה וחסודה, עובדה שהיא מצאה חן בעיניו  והוא רוצה לישא אותה, ואנו  רק מחזקים בזה את דעתו כשאנו אומרים לו אכן, לקחת  כלה נאה וחסודה.

מכל זה אנו רואים את הגדרת חז"ל בשינוי הדברים כשזה לצורך ראוי, אם זה מפני היראה כמו אצל אברהם ויצחק, אם כשהוא ראוי יותר לברכה כמו אצל יעקב ועשו, אם מפני השלום כמו אצל יוסף ואחיו, אם מפני האמת שלו כמו אצל חתן וכלה.

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Chabbat Zah’or – Le corona

« Souviens-toi de ce que t’as fait ‘Amalek » Le Chabbat qui précède Pourim (ce Chabbat 20 février), lors de l’ouverture du Héh’al à la synagogue, nous sortons 2 Sifré Torah. Dans le 1er nous lirons la Paracha de la semain......

לקריאת ההלכה

Le devoir de Matanot La-Evyonim – Le Corona

Il est dit dans la Méguilat Esther (9 – 22): « Faire de ces jours, des jours de festin et de joie, et d’échange de mets mutuels, ainsi que de cadeaux aux nécessiteux. » Il est rapporté dans la Guémara Méguila (7a): Echange de met......

לקריאת ההלכה

L’obligation du repas de Pourim cette année (5781)

Le repas de Pourim la nuit La fête de Pourim diffère des autres fêtes que nous possédons car pour toutes les fêtes, la Mitsva de se réjouir par un repas, est en vigueur aussi bien la journée que la nuit, alors que pour la fête de Pourim, le devoir......

לקריאת ההלכה

Les jours de Pourim - La règle de « Michloah’ Manott » - 5781

Les jours de Pourim Dans environ 15 jours, tomberont les jours de Pourim. Cette année, nous devons expliquer quelques règles spécifiques. D’abord, parce que le 14 Adar (jour de Pourim) tombe un vendredi. Ensuite, parce que les habitants de Jérusalem devront cett......

לקריאת ההלכה


Michloa’h Manott envoyé conjointement par une épouse et son mari

Question: Je suis chez moi pour Pourim, et je n’envois pas moi-même le Michloa’h Manott. Puis-je m’acquitter de mon obligation en me joignant au Michloa’h Manott envoyé par mon mari? Réponse: Nous devons d’abord expliquer le statut des femmes vis-......

לקריאת ההלכה

La Mitsva de se réjouir et d’étudier la Torah le jour de Pourim

Il est un devoir de faire un grand repas le jour de pourim. Léh’atéh’ila (selon le Din à priori), il faut consommer du pain lors de ce repas. Le RAMBAM écrit (chap.2 des règles relatives à la Méguila, règle 15): Comment devons-......

לקריאת ההלכה

Le prénom du père ou le prénom de la mère? – Hachkava et prière pour un malade

Question: Lorsque l’on prie pour une personne malade afin qu’elle guérisse, faut-il mentionner son nom dans la prière ou non ? Si l’on doit mentionner le nom du malade, doit-on mentionner son prénom ainsi que celui de sa mère ou bien celui de son p&egrav......

לקריאת ההלכה

La Mitsva de BIKOUR ‘HOLIM (Rendre visite aux malades)

Il y a environ 15 ans, notre maitre le Rav Ovadia YOSSEF z.ts.l s’est entretenu avec nous au sujet de la « Halacha Yomit », et il nous a exprimé son avis selon lequel il serait bon d’étudier de temps en temps des sujets Halachiques imprégnés de suj......

לקריאת ההלכה