הלכה ליום ראשון י"ד חשון תשפ"א 1 בנובמבר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

דוד בן גורג'יה ז"ל

ולעילוי נשמת אחותו נג'יה ז"ל. ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

אמנון גבריאלי

מלאכת גוזז בשבת

אחת המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת "גוזז", שמשמעותה היא, שאסור לגזוז בשבת שום דבר שמחובר לבעל חיים, כגון, צמר מן הכבשים, או שיער או צפרניים מהאדם. והדינים הנוגעים לאיסור זה מבוארים בשלחן ערוך סימן שמ).

תלישה ביד או בכלי
איסור תלישת שיער מן התורה, הוא דוקא כשגוזז את השיער על ידי כלי, כמו מספרים, אבל כשעושים כן באמצעות היד, אין בזה איסור אלא מדרבנן, כלומר, מגזירת חכמים.

לפיכך, אסור לגזוז בשבת את השערות ולהסתפר, בין כשתולש את השערות ביד, ובין כשתולש את השערות על ידי כלי. וכן אסור להסיר בשבת שיער באמצעות קרם או קצף שמסיר את השיער. ואין בזה חילוק אם השיער הוא שיער הראש או שיער שגדל על היד וכדומה. (עיין יביע אומר ח"ד או"ח סימן לד אות יח).

חיכוך הזקן או הראש
לפיכך כתב הגאון רבינו יוסף חיים בספר בן איש חי (פרשת כי תשא), שיש להזהר מאד שלא לחכך הרבה את הזָקָן בשבת, מפני שעל ידי כך בודאי יתלשו ממנו שיערות. וכן נשים שיש להן שערות ארוכות, תזהרנה שלא לחכך הרבה את ראשן בשבת, כי בודאי יתלשו שיערות.

והרב רבינו האר"י היה נזהר שלא לגעת כלל בזקנו בשבת, כדי שלא יתלוש ממנו בשגגה שערה, כפי שיש רגילים בימות החול. ופעם אחת שלח את ידו ונגע בזקנו בשבת, ולא הוציאה משם עד מוצאי שבת. (רוח חיים סימן שמ). וכיוצא בזה נהג רב גדול בזמנינו, הוא הגאון רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן זצ"ל, שהרגיל את עצמו שלא לגעת בזקנו אפילו בימות החול, כדי שלא יכשל ביום השבת בנגיעה בזקן ובתלישת שיער.

בדיקת הראש מכינים
כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (הליכות עולם ח"ד עמוד כ), שאף על פי שאסור לתלוש שיערות בשבת, בכל זאת מותר לבדוק את ראשי הילדים או הילדות בשבת כדי לבדוק אותם מן הכינים, ואף על פי שעל ידי כך יתכן שתתלש שערה אחת, מכל מקום מאחר ותלישת השיער ביד, אינה אסור מן התורה כפי שאמרנו, ומי שבודק את ראשי הילדים אינו מתכוין לתלישת שיערות כלל, לכן יש להקל בזה. (כי הוא פסיק רישיה באיסור דרבנן דלא ניחא ליה, ואפשר שאינו נחשב פסיק רישיה כלל).

ועוד הוסיף מרן זצ"ל, שמי שיש לו פלסטר שדבוק על גופו בשבת, ויש לו צורך להסירו, מותר לעשות כן, אף על פי שיתלשו שיערות מחמת המדבקה של הפלסטר, מפני שתלישת שיער באופן כזה אינה אסורה אלא מדרבנן, וזה שמוציא את הפלסטר כלל אינו מתכוין להסרת שיער, ולכן יש להקל.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

הכנת צנימים על גבי פלאטה בשבת

שאלה: האם מותר להניח בשבת פת, פיתה או פרוסת לחם, על גבי "פלאטה" רותחת, בכדי שיהפכו לצנימים קשים ופריכים? תשובה: בנדון השאלה, אם מותר להכין בשבת צנימים מפת שנאפתה כבר לפני שבת, יש לדון מצד שני איסורים. האחד, מצד איסור אפייה בשבת, שכן המבשל תבשיל בשבת, או האופה פת בשבת, הרי זה מחלל את ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה