הלכה ליום ראשון י"ד חשון תשפ"א 1 בנובמבר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

דוד בן גורג'יה ז"ל

ולעילוי נשמת אחותו נג'יה ז"ל. ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

אמנון גבריאלי

מלאכת גוזז בשבת

אחת המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת "גוזז", שמשמעותה היא, שאסור לגזוז בשבת שום דבר שמחובר לבעל חיים, כגון, צמר מן הכבשים, או שיער או צפרניים מהאדם. והדינים הנוגעים לאיסור זה מבוארים בשלחן ערוך סימן שמ).

תלישה ביד או בכלי
איסור תלישת שיער מן התורה, הוא דוקא כשגוזז את השיער על ידי כלי, כמו מספרים, אבל כשעושים כן באמצעות היד, אין בזה איסור אלא מדרבנן, כלומר, מגזירת חכמים.

לפיכך, אסור לגזוז בשבת את השערות ולהסתפר, בין כשתולש את השערות ביד, ובין כשתולש את השערות על ידי כלי. וכן אסור להסיר בשבת שיער באמצעות קרם או קצף שמסיר את השיער. ואין בזה חילוק אם השיער הוא שיער הראש או שיער שגדל על היד וכדומה. (עיין יביע אומר ח"ד או"ח סימן לד אות יח).

חיכוך הזקן או הראש
לפיכך כתב הגאון רבינו יוסף חיים בספר בן איש חי (פרשת כי תשא), שיש להזהר מאד שלא לחכך הרבה את הזָקָן בשבת, מפני שעל ידי כך בודאי יתלשו ממנו שיערות. וכן נשים שיש להן שערות ארוכות, תזהרנה שלא לחכך הרבה את ראשן בשבת, כי בודאי יתלשו שיערות.

והרב רבינו האר"י היה נזהר שלא לגעת כלל בזקנו בשבת, כדי שלא יתלוש ממנו בשגגה שערה, כפי שיש רגילים בימות החול. ופעם אחת שלח את ידו ונגע בזקנו בשבת, ולא הוציאה משם עד מוצאי שבת. (רוח חיים סימן שמ). וכיוצא בזה נהג רב גדול בזמנינו, הוא הגאון רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן זצ"ל, שהרגיל את עצמו שלא לגעת בזקנו אפילו בימות החול, כדי שלא יכשל ביום השבת בנגיעה בזקן ובתלישת שיער.

בדיקת הראש מכינים
כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (הליכות עולם ח"ד עמוד כ), שאף על פי שאסור לתלוש שיערות בשבת, בכל זאת מותר לבדוק את ראשי הילדים או הילדות בשבת כדי לבדוק אותם מן הכינים, ואף על פי שעל ידי כך יתכן שתתלש שערה אחת, מכל מקום מאחר ותלישת השיער ביד, אינה אסור מן התורה כפי שאמרנו, ומי שבודק את ראשי הילדים אינו מתכוין לתלישת שיערות כלל, לכן יש להקל בזה. (כי הוא פסיק רישיה באיסור דרבנן דלא ניחא ליה, ואפשר שאינו נחשב פסיק רישיה כלל).

ועוד הוסיף מרן זצ"ל, שמי שיש לו פלסטר שדבוק על גופו בשבת, ויש לו צורך להסירו, מותר לעשות כן, אף על פי שיתלשו שיערות מחמת המדבקה של הפלסטר, מפני שתלישת שיער באופן כזה אינה אסורה אלא מדרבנן, וזה שמוציא את הפלסטר כלל אינו מתכוין להסרת שיער, ולכן יש להקל.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה


מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

לקריאת ההלכה

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

לקריאת ההלכה

כלי שמלאכתו לאיסור

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת. שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. וכלים שהמלאכה הנעשית בהם היא מלאכה המותרת בשבת, נקראים "כלים שמלאכתם להיתר". ומותר לטלטלם לצורך כל שהוא. ולכן מותר לטלטל בשבת מזלגות וסכינים וכסא ושלחן לכל צורך שיהיה. וכן מותר לטלטלם "מחמה ל......

לקריאת ההלכה

מוקצה מחמת חסרון כיס

בהלכות הקודמות, ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת, שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. ולמדנו עד עתה שלשה סוגי מוקצה: "כלי שמלאכתו להיתר", כלומר, כלי שמיועד למלאכות המותרות בשבת, כגון מזלגות, סכינים, וכדומה. שמותר לטלטלם לצורך כלשהו בשבת. אבל שלא לצורך כלל, אסור לטלטלם. &qu......

לקריאת ההלכה