הלכה ליום חמישי י"א חשון תשפ"א 29 באוקטובר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

רפאל בן רינה ומאיר איררה ז״ל

שנפטר בי״א בחשון תש״פ והיום 12 חודשים לפטירתו
רוח השם תניחנו בגן עדן תהי מנוחתו עם שאר הצדיקים והצדקניות אמן

הוקדש על ידי

המשפחה

דברי תורה מול חדר השירותים הפתוח

שאלה: אם חדר השירותים פתוח, ורואים אותו מהסלון, האם מותר לדבר דברי תורה בסלון, והאם כך הדין גם למנהג האשכנזים?

תשובה: אתמול ביארנו, שכשם שאסור לקרוא קריאת שמע מול צואה, כמו כן אסור לקרוא קריאת שמע או לדבר דברי תורה או לברך וכיוצא בזה, מול בית הכסא, כלומר, מול האסלה שבחדר השירותים.

וכתב מרן השלחן ערוך (סימן פג סעיף א): "אסור לקרות (קריאת שמע) כנגד בית הכסא, אפילו אם פינו ממנו את הצואה. ויראה לי, דהיינו כשאין לו מחיצות, אבל אם יש לו מחיצות, אף על פי שיש בו צואה, קורא כנגדו בסמוך, ואינו חושש אם אין מגיע לו ריח רע".

כלומר, חידש לנו מרן השלחן ערוך, שאף על פי שיש לנו כלל, שאסור לקרוא קריאת שמע מול בית הכסא, זהו דוקא באופן שבית הכסא מונח בלי מחיצות, כמו שהיה בדורות הקודמים, שהיה להם מקום מיוחד בשדה להתפנות בו. אבל אם מדובר בבית כסא מיוחד, שהקיפו אותו במחיצות, ולמשל כמו שעושים בזמנינו, שיש לנו חדרים מיוחדים לבית הכסא, הרי שמותר לקרוא קריאת שמע מול חדר השירותים בלי שום חשש.

וכן באופן שדלת חדר השירותים פתוחה, וניתן לראות מסלון הבית את חדר השירותים הפתוח, בכל זאת, מותר לקרוא שם קריאת שמע, וכן לברך או להתפלל וכדומה, משום שהאסלה נמצאת ברשות אחרת לגמרי, ומה שרואים את האויר של חדר השירותים, אין בכך כדי לאסור לקרוא קריאת שמע מול האויר ההוא. (אמנם אם רואים משם את האסלה עצמה, נראה שיש לאסור. עיי' שלמת חיים סימן קד).

וכמובן שכל זה הוא דוקא באופן שאין שם ריח רע, כי אם נודף ריח רע מחדר השירותים, אי אפשר לקרוא שם קריאת שמע, עד שיתרחק ארבע אמות (שני מטר) מן המקום שבו נגמר הריח הרע.

ומה שהוסיף השואל לשאול, אם כך הדין גם למנהג האשכנזים. הנה באמת שיש חולקים על דברי מרן השלחן ערוך, וסוברים שאפילו אם יש לבית הכסא מחיצות, אסור לקרוא קריאת שמע כנגדו. אולם כבר כתב הגאון החזון איש (או"ח סימן יז) ועוד כמה מהאחרונים, שכל מה שיש מחמירים בזה, זהו דוקא כאשר המחיצות של בית הכסא, היו כפי שנהגו לעשות בדורות הקודמים, שהמחיצות הן מיוחדות לצרכים של בית הכסא, והן מטונפות מחמת כן, אבל בזמנינו, שקירות בית הכסא הן גם הקירות של חדרי הבית הסמוכים, ואינן מיוחדות לשימושים של בית הכסא, לכל הדעות מותר לקרוא קריאת שמע כנגדם. וכן נראה לגבי השאלה שלפנינו, שאם דלת בית הכסא פתוחה, לקרות כנגדה קריאת שמע, כיון שאינו עומד מול האסלה ממש, אלא רק מול אויר בית הכסא, והוא מוקף במחיצות, וממילא זו רשות אחרת לגמרי, וממילא יש להקל.

ולסיכום: אם דלת חדר השירותים פתוחה לחדר אחר, מותר לקרוא שם קריאת שמע וכדומה, אם אין שם ריח רע, ואם אינו רואה את האסלה עצמה. אולם בחדר השירותים עצמו בודאי שאסור אפילו להרהר בדברי תורה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – קהילות שנהגו להחמיר

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות – שנת תשפ"א

ימי הפורים בעוד כשבועיים, יחולו ימי הפורים. והשנה מוטל עלינו לבאר כמה דינים מיוחדים, ראשית, מפני שהשנה יום הפורים, י"ד באדר, יחול ביום שישי. שנית, מפני שבירושלים ינהגו השנה "פורים המשולש", כי יום ט"ו באדר, (שבו מציינים את הפורים בירושלים), יחול ביום שבת, ולכן ישנם דינים מיוחדים ......

לקריאת ההלכה

כלי כסף – רוב השימוש

שאלה: כלי כסף, כגון גביע של קידוש, האם מותר להשתמש בהם בימי הפסח לאחר שהשתמשו בהם בכל ימות השנה? תשובה: כל הכלים שהשימוש בהם הוא בצונן, כלומר, שמשתמשים בהם רק למאכלים קרים, מותר להשתמש בהם בימות הפסח, ודי בכך שישטפו אותם כראוי קודם לכן. משום שמאכלים צוננים אינם נבלעים בדפנות הכלי, וממילא אין לחוש......

לקריאת ההלכה

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשפ"א)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה