הלכה ליום חמישי י"א חשון תשפ"א 29 באוקטובר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

רפאל בן רינה ומאיר איררה ז״ל

שנפטר בי״א בחשון תש״פ והיום 12 חודשים לפטירתו
רוח השם תניחנו בגן עדן תהי מנוחתו עם שאר הצדיקים והצדקניות אמן

הוקדש על ידי

המשפחה

דברי תורה מול חדר השירותים הפתוח

שאלה: אם חדר השירותים פתוח, ורואים אותו מהסלון, האם מותר לדבר דברי תורה בסלון, והאם כך הדין גם למנהג האשכנזים?

תשובה: אתמול ביארנו, שכשם שאסור לקרוא קריאת שמע מול צואה, כמו כן אסור לקרוא קריאת שמע או לדבר דברי תורה או לברך וכיוצא בזה, מול בית הכסא, כלומר, מול האסלה שבחדר השירותים.

וכתב מרן השלחן ערוך (סימן פג סעיף א): "אסור לקרות (קריאת שמע) כנגד בית הכסא, אפילו אם פינו ממנו את הצואה. ויראה לי, דהיינו כשאין לו מחיצות, אבל אם יש לו מחיצות, אף על פי שיש בו צואה, קורא כנגדו בסמוך, ואינו חושש אם אין מגיע לו ריח רע".

כלומר, חידש לנו מרן השלחן ערוך, שאף על פי שיש לנו כלל, שאסור לקרוא קריאת שמע מול בית הכסא, זהו דוקא באופן שבית הכסא מונח בלי מחיצות, כמו שהיה בדורות הקודמים, שהיה להם מקום מיוחד בשדה להתפנות בו. אבל אם מדובר בבית כסא מיוחד, שהקיפו אותו במחיצות, ולמשל כמו שעושים בזמנינו, שיש לנו חדרים מיוחדים לבית הכסא, הרי שמותר לקרוא קריאת שמע מול חדר השירותים בלי שום חשש.

וכן באופן שדלת חדר השירותים פתוחה, וניתן לראות מסלון הבית את חדר השירותים הפתוח, בכל זאת, מותר לקרוא שם קריאת שמע, וכן לברך או להתפלל וכדומה, משום שהאסלה נמצאת ברשות אחרת לגמרי, ומה שרואים את האויר של חדר השירותים, אין בכך כדי לאסור לקרוא קריאת שמע מול האויר ההוא. (אמנם אם רואים משם את האסלה עצמה, נראה שיש לאסור. עיי' שלמת חיים סימן קד).

וכמובן שכל זה הוא דוקא באופן שאין שם ריח רע, כי אם נודף ריח רע מחדר השירותים, אי אפשר לקרוא שם קריאת שמע, עד שיתרחק ארבע אמות (שני מטר) מן המקום שבו נגמר הריח הרע.

ומה שהוסיף השואל לשאול, אם כך הדין גם למנהג האשכנזים. הנה באמת שיש חולקים על דברי מרן השלחן ערוך, וסוברים שאפילו אם יש לבית הכסא מחיצות, אסור לקרוא קריאת שמע כנגדו. אולם כבר כתב הגאון החזון איש (או"ח סימן יז) ועוד כמה מהאחרונים, שכל מה שיש מחמירים בזה, זהו דוקא כאשר המחיצות של בית הכסא, היו כפי שנהגו לעשות בדורות הקודמים, שהמחיצות הן מיוחדות לצרכים של בית הכסא, והן מטונפות מחמת כן, אבל בזמנינו, שקירות בית הכסא הן גם הקירות של חדרי הבית הסמוכים, ואינן מיוחדות לשימושים של בית הכסא, לכל הדעות מותר לקרוא קריאת שמע כנגדם. וכן נראה לגבי השאלה שלפנינו, שאם דלת בית הכסא פתוחה, לקרות כנגדה קריאת שמע, כיון שאינו עומד מול האסלה ממש, אלא רק מול אויר בית הכסא, והוא מוקף במחיצות, וממילא זו רשות אחרת לגמרי, וממילא יש להקל.

ולסיכום: אם דלת חדר השירותים פתוחה לחדר אחר, מותר לקרוא שם קריאת שמע וכדומה, אם אין שם ריח רע, ואם אינו רואה את האסלה עצמה. אולם בחדר השירותים עצמו בודאי שאסור אפילו להרהר בדברי תורה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

הכנת צנימים על גבי פלאטה בשבת

שאלה: האם מותר להניח בשבת פת, פיתה או פרוסת לחם, על גבי "פלאטה" רותחת, בכדי שיהפכו לצנימים קשים ופריכים? תשובה: בנדון השאלה, אם מותר להכין בשבת צנימים מפת שנאפתה כבר לפני שבת, יש לדון מצד שני איסורים. האחד, מצד איסור אפייה בשבת, שכן המבשל תבשיל בשבת, או האופה פת בשבת, הרי זה מחלל את ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה