הלכה ליום רביעי י' חשון תשפ"א 28 באוקטובר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

עטו בת רחל גאביזון ז"ל

שהיום פקודת שנתה.
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחת מלול

דברי קדושה מול בית הכסא

והיה מחניך קדוש
נאמר בתורה "והיה מחניך קדוש", ומכאן למדו רבותינו (ברכות כו.) שאסור לקרוא קריאת שמע, (או לדבר דברי תורה, או לומר כל דבר שבקדושה), מול צואה וכיוצא בזה. (כמבואר בשלחן ערוך סימן עו והלאה). ויש בזה איסור מן התורה.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, היה זהיר מאד בענין זה, ומאחר ובכל אורחותיו נזהר לנהוג בעצמו כדין תלמיד חכם, שלא ילך במקומות מטונפים, גם נזהר מרן זצ"ל, ולא היה דורך ברגליו על גבי בורות "הביוב", מפני ששם שורה רוח רעה. (וכתבנו בענין זה בספר אביר הרועים חלק שלישי).

כמו כן אסור מן התורה, לקרוא קריאת שמע, (או לדבר דברי תורה), כנגד "בית הכסא", כלומר, כנגד אסלה. ואפילו אם כעת האסלה נקייה לגמרי, אסור לקרוא קריאת שמע כנגדה, ואפילו אם האסלה רחוקה מאד, אם רואים אותה בעיניים ("כמלוא עיניו"), אין לקרוא שם קריאת שמע, ואין ללמוד שם או לדבר שם שום דבר שבקדושה.

ואפילו אם ניקו ורחצו היטב את בית הכסא, אסור לקרוא קריאת שמע כנגדו. כשם שאסור ללמוד או אפילו להרהר בדברי תורה, בבית הכסא עצמו. כי דין בית הכסא הוא ממש כדין הצואה עצמה.

ביטול בית הכסא
אדם שיש לו בביתו בית כסא (חדר שירותים), והוא חפץ לשפץ את ביתו, ולשנות את חדר בית הכסא לגמרי, שלא יהיה שם יותר בית הכסא, הרי הוא יכול לעשות כן, באופן שיסלק משם כל מה ששייך לבית הכסא, ויעשה שינוי בגופו של אותו החדר, ולדוגמא, שיעקרו משם לגמרי את האסלה, וירצפו שם מחדש, שאז אם החליטו לעשות מאותו חדר, חדר שינה או מחסן, מותר לדבר שם דברי תורה, אפילו בתוך אותו החדר.

שאלות ותשובות על ההלכה

שולחן ערוך או"ח הלכות קריאת שמע סימן ע"ט סעיף ב
היתה במקום גבוה עשרה טפחים או נמוך עשרה, או שהיתה בבית אחד והוא בבית אחר, אפי' הפתח פתוח ויושב בצדה ורואה אותה, אם אין לה ריח יכול לקרות, דכיון שהיא ברשות אחרת קרינן ביה שפיר: והיה מחניך קדוש (דברים כג, טו) להרא"ש, אבל להרשב"א דוקא כשאינו רואה אותה.
ובב"י שם כתב נראה לי כדברי הרא"ש ז"ל עיקר ומיהו לכתחלה טוב ליזהר כדברי הרשב"א
מיהו בהלכה ברורה פסק להחמיר כדברי הרשב"א לפי הכלל יש ויש הלכה כיש בתרא וחזר בו השו"ע ממה שכתב בב"י וכמו שכתב כבודו כאן
ובא"ח פרשת בא אות טו
היתה הצואה במקום גבוה עשרה טפחים ורחב ד"ט על ד"ט, הרי זה רשות לעצמו, וכל
שאינו מגיע לו ריח רע ממנה מותר לקרות אע"פ שרואה אותה, וי"א אפילו הצואה ברשות
אחר גבוה עשרה, או מוקף מחיצות, או בבית אחר כל שהוא רואה אותה אסור לקרות,
ויש לחוש לדבריהם להחמיר בשל תורה, מיהו אם מעצים עיניו או שהוא בלילה, יש להקל
אם היא ברשות אחר.
חזק וברוך על זיכוי הרבים ט"ו חשון תשפ"א / 2 בנובמבר 2020

תבורך מפי עליון, דבריך נכונים ונכוחים. ישר כחך,

אשה שלא עשתה בדיקה כלל ביום השביעי יום הטבילה, ומצד שני עשתה ביום הראשון ובשאר ימים, מה תעשה ?
[יש לציין שעשתה בדיקה 16 דקות לאחר השקיעה, אך בכל מקרה לא הועיל, כי זה כבר צאת הכוכבים] י' חשון תשפ"א / 28 באוקטובר 2020

מאחר ועשתה בדיקה ביום השביעי לפני שהגיע זמן צאת הכוכבים לדעת רבינו תם, עלתה לה הספירה, ותוכל לטבול. כן פסק מרן זצ"ל בספר טהרת הבית. 

שלוםרב...
יש לי בחדר שינה עוד חדר עם שירותים ומקלחת האם מותר בחדר השינה להתפלל להגיד דברי תורה כנגד חדר השירותים וכמובן מדובר שדלת השירותים סגורה י' חשון תשפ"א / 28 באוקטובר 2020

מותר, מאחר ודלת השירותים היא מחיצה ממש. ולכל הדעות יש להקל בזה. כמו שכתב החזון איש ועוד. 

אם מתפלל בסלון ורואה את דלת בית כסא פתוחה [כלומר פניו מול דלת בית הכסא] אבל לא רואה את הבית הכסא עצמו, האם גם באופן זה צריך לסגור את הדלת. י' חשון תשפ"א / 28 באוקטובר 2020

אינו צריך לסגור את הדלת, מאחר והיא רשות אחרת. וכמובן כשאינו רואה את האסלה עצמה. ושאין שם ריח רע.  

שלום
אני הדפסתי את ההלכה והראיתי אותה לתלמיד חכם שהוא ראש כולל והוא אמר לי שהוא לא מבין למה
"אפילו אם האסלה רחוקה מאד, אם רואים אותה בעיניים ("כמלוא עיניו"), אין לקרוא שם קריאת שמע",
הרי מול צואה שבעששית מותר לקרוא , כמו כן אמר שאסלה שנמצאת בחדר השרותים מותר לקרוא קריאת שמע מולה גם אם הדלת פתוחה מכיון שהאסלה נמצאת ברשות אחרת.
( אולי זה לא ראוי אבל זה לא אסור ).
אמרתי לו שאשלח את דבריו אל כבודו לברור הענין.
תודה. י' חשון תשפ"א / 28 באוקטובר 2020

 

גם אנו כתבנו כך, שאם אינו רואה את האסלה, אין בכך כלום. אבל אם רואה את האסלה, הרי אין זה שייך לצואה בעששית, כי בצואה בעששית יש מסך מבדיל ביניהם, ואין כאן דין של רשויות, שהרי גם אם העששית קטנה שאינה רשות אחרת, מותר לקרוא כנגדה. וכן אם נמצא ברשות היחיד ורואה צואה ברשות הרבים, אסור לקרוא כנגדה. ובכל אופן כתבנו שכך נראה, ולא מצאנו בפוסקים מי שיאמר שאם הגרף של רעי ברשות אחרת מותר לקרוא כנגדו אף על פי שאין שם שום מסך מבדיל.   

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – קהילות שנהגו להחמיר

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות – שנת תשפ"א

ימי הפורים בעוד כשבועיים, יחולו ימי הפורים. והשנה מוטל עלינו לבאר כמה דינים מיוחדים, ראשית, מפני שהשנה יום הפורים, י"ד באדר, יחול ביום שישי. שנית, מפני שבירושלים ינהגו השנה "פורים המשולש", כי יום ט"ו באדר, (שבו מציינים את הפורים בירושלים), יחול ביום שבת, ולכן ישנם דינים מיוחדים ......

לקריאת ההלכה

כלי כסף – רוב השימוש

שאלה: כלי כסף, כגון גביע של קידוש, האם מותר להשתמש בהם בימי הפסח לאחר שהשתמשו בהם בכל ימות השנה? תשובה: כל הכלים שהשימוש בהם הוא בצונן, כלומר, שמשתמשים בהם רק למאכלים קרים, מותר להשתמש בהם בימות הפסח, ודי בכך שישטפו אותם כראוי קודם לכן. משום שמאכלים צוננים אינם נבלעים בדפנות הכלי, וממילא אין לחוש......

לקריאת ההלכה

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשפ"א)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה