הלכה ליום חמישי י"א חשון תשפ"א 29 באוקטובר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

רפאל בן רינה ומאיר איררה ז״ל

שנפטר בי״א בחשון תש״פ והיום 12 חודשים לפטירתו
רוח השם תניחנו בגן עדן תהי מנוחתו עם שאר הצדיקים והצדקניות אמן

הוקדש על ידי

המשפחה

דברי תורה מול חדר השירותים הפתוח

שאלה: אם חדר השירותים פתוח, ורואים אותו מהסלון, האם מותר לדבר דברי תורה בסלון, והאם כך הדין גם למנהג האשכנזים?

תשובה: אתמול ביארנו, שכשם שאסור לקרוא קריאת שמע מול צואה, כמו כן אסור לקרוא קריאת שמע או לדבר דברי תורה או לברך וכיוצא בזה, מול בית הכסא, כלומר, מול האסלה שבחדר השירותים.

וכתב מרן השלחן ערוך (סימן פג סעיף א): "אסור לקרות (קריאת שמע) כנגד בית הכסא, אפילו אם פינו ממנו את הצואה. ויראה לי, דהיינו כשאין לו מחיצות, אבל אם יש לו מחיצות, אף על פי שיש בו צואה, קורא כנגדו בסמוך, ואינו חושש אם אין מגיע לו ריח רע".

כלומר, חידש לנו מרן השלחן ערוך, שאף על פי שיש לנו כלל, שאסור לקרוא קריאת שמע מול בית הכסא, זהו דוקא באופן שבית הכסא מונח בלי מחיצות, כמו שהיה בדורות הקודמים, שהיה להם מקום מיוחד בשדה להתפנות בו. אבל אם מדובר בבית כסא מיוחד, שהקיפו אותו במחיצות, ולמשל כמו שעושים בזמנינו, שיש לנו חדרים מיוחדים לבית הכסא, הרי שמותר לקרוא קריאת שמע מול חדר השירותים בלי שום חשש.

וכן באופן שדלת חדר השירותים פתוחה, וניתן לראות מסלון הבית את חדר השירותים הפתוח, בכל זאת, מותר לקרוא שם קריאת שמע, וכן לברך או להתפלל וכדומה, משום שהאסלה נמצאת ברשות אחרת לגמרי, ומה שרואים את האויר של חדר השירותים, אין בכך כדי לאסור לקרוא קריאת שמע מול האויר ההוא. (אמנם אם רואים משם את האסלה עצמה, נראה שיש לאסור. עיי' שלמת חיים סימן קד).

וכמובן שכל זה הוא דוקא באופן שאין שם ריח רע, כי אם נודף ריח רע מחדר השירותים, אי אפשר לקרוא שם קריאת שמע, עד שיתרחק ארבע אמות (שני מטר) מן המקום שבו נגמר הריח הרע.

ומה שהוסיף השואל לשאול, אם כך הדין גם למנהג האשכנזים. הנה באמת שיש חולקים על דברי מרן השלחן ערוך, וסוברים שאפילו אם יש לבית הכסא מחיצות, אסור לקרוא קריאת שמע כנגדו. אולם כבר כתב הגאון החזון איש (או"ח סימן יז) ועוד כמה מהאחרונים, שכל מה שיש מחמירים בזה, זהו דוקא כאשר המחיצות של בית הכסא, היו כפי שנהגו לעשות בדורות הקודמים, שהמחיצות הן מיוחדות לצרכים של בית הכסא, והן מטונפות מחמת כן, אבל בזמנינו, שקירות בית הכסא הן גם הקירות של חדרי הבית הסמוכים, ואינן מיוחדות לשימושים של בית הכסא, לכל הדעות מותר לקרוא קריאת שמע כנגדם. וכן נראה לגבי השאלה שלפנינו, שאם דלת בית הכסא פתוחה, לקרות כנגדה קריאת שמע, כיון שאינו עומד מול האסלה ממש, אלא רק מול אויר בית הכסא, והוא מוקף במחיצות, וממילא זו רשות אחרת לגמרי, וממילא יש להקל.

ולסיכום: אם דלת חדר השירותים פתוחה לחדר אחר, מותר לקרוא שם קריאת שמע וכדומה, אם אין שם ריח רע, ואם אינו רואה את האסלה עצמה. אולם בחדר השירותים עצמו בודאי שאסור אפילו להרהר בדברי תורה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה


מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

לקריאת ההלכה

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

לקריאת ההלכה

כלי שמלאכתו לאיסור

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת. שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. וכלים שהמלאכה הנעשית בהם היא מלאכה המותרת בשבת, נקראים "כלים שמלאכתם להיתר". ומותר לטלטלם לצורך כל שהוא. ולכן מותר לטלטל בשבת מזלגות וסכינים וכסא ושלחן לכל צורך שיהיה. וכן מותר לטלטלם "מחמה ל......

לקריאת ההלכה

מוקצה מחמת חסרון כיס

בהלכות הקודמות, ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת, שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. ולמדנו עד עתה שלשה סוגי מוקצה: "כלי שמלאכתו להיתר", כלומר, כלי שמיועד למלאכות המותרות בשבת, כגון מזלגות, סכינים, וכדומה. שמותר לטלטלם לצורך כלשהו בשבת. אבל שלא לצורך כלל, אסור לטלטלם. &qu......

לקריאת ההלכה