הלכה ליום ראשון ט' תשרי תשפ"א 27 בספטמבר 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

הרב חיים ששון בן מרגלית הי״ו

ולהצלחת כל המשפחה הי״ו

הוקדש על ידי

המשפחה

ערב יום הכיפורים - ותוספת בענין מגיפת הקורונה

לשאלת רבים: אדם שנאלץ להתפלל ביחידות ביום הכיפורים (בכלל מגיפת הקורונה), רשאי לומר את כל סדר התפילה של יום הכיפורים כרגיל. ורשאי גם לומר אבינו מלכנו, וסליחות. רק לא יאמר י"ג מידות (ה' ה' אל רחום וחנון וכו'), אלא אם הוא יודע לומר את הפסוקים הללו בטעמי המקרא.
כמו כן, קטעי התפילה שהם בארמית, כמו "רחמנא", דעני לעניי" וכדומה, לא יאמר אותם.
לאחר תפילת מוסף, נכון מאד לומר את סדר העבודה המופיעה בחזרת הש"ץ של תפילת מוסף של יום הכיפורים.
וה' ישמע תפלתינו ויאמר די לצרותינו ויסיר המגיפה מעלינו. אמן כן יהי רצון.

--------------------------------------

טבילה
מנהג יפה לגברים, לטבול בערב יום הכיפורים במקוה טהרה. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בערוב ימיו, אף על פי שהיה חלש והדבר היה קשה עליו, היה טורח ונוסע למקוה טהרה (בביתו של הרה"ג אליהו שטרית שליט"א) וטובל שם בערב יום הכיפורים.

ומכל מקום, מי שאין לו אפשרות לטבול במקוה טהרה, ישפוך על עצמו במקלחת הביתית כמות של תשעה קבין מים. ושיעור זה הוא כשתים עשרה וחצי ליטר מים. ובטהרה כזו יש תועלת מסוימת שדומה למקוה טהרה. (חזון עובדיה ימים נוראים עמוד רמו). וכמובן שאין זו טבילה ממש, והיא אינה מועילה במקרה שיש צורך בטבילה מן הדין.

תפילת ערב יום כיפור
בערב יום הכיפורים מתפללים מנחה בשעה מוקדמת, ויש כמה טעמים למנהג זה. (ראה חזון עובדיה עמוד רמט). וכך גם יש לקהל פנאי לאכול סעודה מפסקת עד סמוך לכניסת היום הקדוש. ובבתי כנסיות בארצות הברית, בקהילות הספרדים, הנהיגו, שבערב יום הכיפורים מגיעים כל הקהל לתפילת מנחה, ומתפללים עם תפילין, ועל ידי זה מזכים המון אנשים להניח תפילין בערב היום הקדוש למרות שאינם נוהגים כן לדאבונינו בשאר ימות השנה. והוא מנהג טוב מאד לזכות את הרבים. וכיוצא בזה שמענו מפי מרן זצ"ל.

בסיום תפילת מנחה אומרים וידוי, בנוסח "על חטא" שמודפס במחזורים. ויש לעמוד בשעה שאומרים את הוידוי. וכן בכל פעם ביום הכיפורים כשהחזן אומר וידוי, על הקהל כולו לעמוד בשעת הוידוי ולהתוודות עם החזן. (שם עמוד רנא).

סעודה מפסקת
בסעודה המפסקת, יש נוהגים לטבול את פרוסת הלחם בדבש או סוכר. ומכל מקום הנכון הוא שיניחו גם מלח על השלחן. וצריך להפסיק את הסעודה לכל הפחות כמה דקות (כעשרים דקות) לפני שקיעת החמה, כי יש חיוב מן התורה להוסיף מן הקודש על החול. כלומר, למשוך את קדושת יום הכיפורים על היום שקודם לו. וכן יש לנהוג לגבי כל חמשת העינויים שנוהגים בהם ביום הכיפורים, שיש לפרוש מהם כמה דקות לפני שקיעת החמה, ולא להמתין עד השקיעה.

הדלקת הנרות
מצוה להדליק נרות לכבוד יום הכיפורים. ויש לברך לפני ההדלקה, "אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר של יום הכיפורים". ולאחר ההדלקה, לאחר שהאשה תחלוץ נעליים, תברך ברכת "שהחיינו", כי אז היא מקבלת עליה את קדושת יום הכיפורים. אבל לא תברך מיד עם ההדלקה "שהחיינו", כי אז לא תוכל להדליק את הנרות, שהרי כבר קבלה עליה את קדושת יום הכיפורים.

בגדים נאים ומפה על השלחן
מצוה ללבוש בגדים נאים ביום הכיפורים. וגם מי שנמצא בביתו לבדו, ילבש בגדים נאים, כמו שנוהגים בשבת. שכן מבואר בגמרא (שבת קיט.), שצוה ה' יתברך לכבד את יום הכיפורים בבגד נקי ונאה. וכתב מרן הבית יוסף (סימן תרי), בשם המרדכי, שפורשים מפה על השלחן ביום הכיפורים כמו בשבת. והמקובלים שיבחו את המנהג הזה, וכתבו שיש להניח על גבי השלחן ספרי קודש. וכן כתב מרן זצ"ל. (שם עמוד רס).

תזכו לשנים רבות נעימות וטובות.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום!
רציתי לדעת אם אני יכול להסתובב ביום כיפור עם נעליים מבד עם סוליות גומי ט' תשרי תשפ"א / 27 בספטמבר 2020

כן, בהחלט.

שלום!
שמעתי שיש סגולה להגיד באשמורת של כיפור כתר מלכות של ר' שלמה אבן גבירול.. האם יש סגולה להגיד את זה לאורך כל היום? ט' תשרי תשפ"א / 27 בספטמבר 2020

יש בזה מצוה, לא סגולה. ויכול לומר גם במשך היום.

אנו ממליצים לפנות בשאלות דרך האפליקציה "אינטרב".

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


הכנת צנימים על גבי פלאטה בשבת

שאלה: האם מותר להניח בשבת פת, פיתה או פרוסת לחם, על גבי "פלאטה" רותחת, בכדי שיהפכו לצנימים קשים ופריכים? תשובה: בנדון השאלה, אם מותר להכין בשבת צנימים מפת שנאפתה כבר לפני שבת, יש לדון מצד שני איסורים. האחד, מצד איסור אפייה בשבת, שכן המבשל תבשיל בשבת, או האופה פת בשבת, הרי זה מחלל את ......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה