הלכה ליום שישי כ"ב אלול תש"פ 11 בספטמבר 2020

פרשיות ניצבים – וילך

מתוך דברי הרה"ג רבי יעקב ששון שליט"א

השבת נקרא בתורה, כפי שאנו קוראים בכל שנה בסמוך לראש השנה, בפרשת ניצבים. וכך נאמר בפרשה:
"כִּי אַתֶּם יְדַעְתֶּם אֵת אֲשֶׁר יָשַׁבְנוּ בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם, וְאֵת אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בְּקֶרֶב הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עֲבַרְתֶּם, וַתִּרְאוּ אֶת שִׁקּוּצֵיהֶם וְאֵת גִּלֻּלֵיהֶם עֵץ וָאֶבֶן כֶּסֶף וְזָהָב אֲשֶׁר עִמָּהֶם. פֶּן יֵשׁ בָּכֶם אִישׁ אוֹ אִשָּׁה אוֹ מִשְׁפָּחָה אוֹ שֵׁבֶט אֲשֶׁר לְבָבוֹ פֹנֶה הַיּוֹם מֵעִם ה' אֱלֹקֵינוּ לָלֶכֶת לַעֲבֹד אֶת אֱלֹהֵי הַגּוֹיִם הָהֵם, פֶּן יֵשׁ בָּכֶם שֹׁרֶשׁ פֹּרֶה רֹאשׁ וְלַעֲנָה".

מזהיר אותנו ה' יתברך, פן יש בתוכינו אדם אחד, איש או אשה, שבתוך לבו הוא נמשך אחרי תועבות הגויים, והרי לאחר מכן הוא עלול להשפיע על כל סביבתו, כמו שורש שמשתלח באדמה ופורה ראש ולענה.

עלינו לדקדק בדברי הפסוק. כאשר התורה באה להסביר את החשש שמישהו נמשך אחרי אמונות הגויים, היא מסבירה, שבדרכינו בין הגויים: "וַתִּרְאוּ אֶת שִׁקּוּצֵיהֶם וְאֵת גִּלֻּלֵיהֶם עֵץ וָאֶבֶן כֶּסֶף וְזָהָב אֲשֶׁר עִמָּהֶם". אך יש להבין, מדוע התורה מאריכה כל כך לתאר את צורות האמונה של הגויים? מה איכפת לנו אם היה זה פסל מעץ או מזהב? מאבן או מכסף?

דרש הגאון רבי שלום שבדרון זצ"ל, ששמע מהגאון הרב מבריסק זצ"ל, שהסביר את הדברים כך:

הרי עם ישראל בצאתם ממצרים, היו מופרשים לחלוטין מן הגויים במשך שנה תמימה, הם ראו את עשרת המכות, ראו איך שהם לא ניזוקו כלל מחמת המכות, לאחר מכן הם חזו במעמד המרומם של קריעת ים סוף ועוד. ואם כן, בודאי שבאותה שעה אמונות הגויים היו נראות בעיניהם כדבר משוקץ ומבוזה מאד. ואכן כך נכתב בפסוק: "וַתִּרְאוּ אֶת שִׁקּוּצֵיהֶם וְאֵת גִּלֻּלֵיהֶם", כי בודאי באותה שעה גם בעיניכם, הכל היה "שיקוץ וגילול"!

אולם עובר יום ועוד יום, ומתרגלים לראות את השיקוצים הללו, והנה רואים צורה נאה באחת מאמונות הגויים, ואז כבר "מתקדמת" המחשבה, שאולי אין זה כל כך "משוקץ", והנה לנו "עֵץ וָאֶבֶן"! השיקוץ כבר נעשה עץ ואבן. דבר סתמי, חסר ערך, אבל הוא כבר לא מאוס. והנה עוברים עוד כמה ימים, ואז כבר נעשים השיקוצים הללו "כֶּסֶף וְזָהָב"! פסלים מפוארים ונאים! הרי אז, כבר ניתן חס ושלום לטעות אחריהם ולהאמין בהם.

ומספר הגאון רבי שלום שבדרון, כי פעם, בשנת התשט"ו (1955) הוא נסע לראשונה לחוץ לארץ בספינה גדולה, והנסיעה היתה ארוכה מאד. באחד הבקרים, הנה הוא שומע קול רעש, וכל הנוסעים מזדרזים לעלות אל הסיפון, ובידיהם מצלמות ומשקפות. מה אירע? שאל רבי שלום. השיבו לו האנשים, הנה עתה, הספינה עוברת בסמוך לונציה היפה! עיר על פני המים! דבר נהדר!

הביט רבי שלום, וראה, בתים ובתים, והרבה כנסיות, על המים. נו נו. לאדם כמותו, שחייו מלאים מוסר ותורה ויראת שמים, היה המחזה דבר מעט מעניין, אך ריבוי הכנסיות כמובן לא מצא חן בעיניו. אלו המחשבות שעלו במוחו, לא מעבר לכך.

והנה בדרכו חזרה, מספר רבי שלום, שוב הוא שומע את כולם רצים אל הסיפון, אזי גם הוא השתדל יותר להתבונן בבתי העיר, מה כל כך נפלא שם? והנה הוא שם לב, איך שהבתים מונחים על גדות הים, מחזה מעניין, בנו בתים סמוך לים. יפה.

לאחר כמה שנים, שוב הזדמן רבי שלום באונייה סמוך לאותו המקום. אז גם הוא מיהר לסיפון, וכבר ביקש גם את המשקפת שהיתה ברשות אחד האנשים על ידו. גם הוא רצה להביט בעיר ונציה היפה!

הנה למדנו, גם אדם גדול, כשהוא רואה שכולם מתפעלים מאיזו תופעה. ושוב ושוב הוא רואה את הדברים, לבסוף הוא משתכנע שכנראה באמת כדאי להתבונן בדברים.  

התורה מלמדת אותנו, שעלינו לדבוק תמיד במסורת שלנו. אל לנו לאפשר להרגל ולשיגרת היום יום, וכן לא לאנשים אחרים, נעדרי מוסר ויראת שמים, להקהות את הרגשות הרוחניים הנכונים שלנו. כי אז, אנו עלולים חס ושלום להתדרדר עד למדרגה הנמוכה ביותר של "ספות הרוה את הצמאה" כפי שמובא בהמשך הפסוקים, שמשמעות הדברים (על פי פירושו המפליא של הרמב"ן), שאדם שמתרגל לחטוא עוד ועוד, בסופו של דבר מייצר לעצמו תאוות ומחשבות של גאווה וזימה שלא עלו בדעתו קודם לכן. ואז כבר יהיה עונשו רב מאד.

אבל אדם שנזהר תמיד להזכיר לעצמו את האמת, ולשמור את עצמו בטהרה של המחשבות הרוחניות הנכונות של אדם שרוצה לעבוד את ה' באמת, הרי בזה הוא זוכה להתעלות מאד, כי פורש מדרכי כל בני האדם, והוא אהוב מאד לפני ה' יתברך.

שבת שלום.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום הראשון לציון אמר בשיעור שמקום שהוא לא בית כנסת קבוע לא אומרים בו מעיין שבע מה יהיה במקרה שבמצב הקורונה מתפללים בחוץ באופן קבוע האם יהיה אפשר להגיד ברכת מעין שבע בליל שבת? כ"ג אלול תש"פ / 12 בספטמבר 2020

 

כשמתפללים ברחובה של עיר וכדומה, אין לברך מעין שבע. אבל חצר בית הכנסת, יש אומרים שדינה כבית הכנסת שאומרים בו ברכת מעין שבע כיון שהמקום קבוע לתפילה. (שו"ת דבר משה סימן כג, כף החיים סימן רסח אות מז).

שלום לכבוד הרב המשיב.
רציתי לשאול האם יש איסור ממש לשבת על הרצפה (יותר נוח או אין מקום אחר לשבת)?
האם כל נגיעה בנעליים מצריכה שטיפת ידיים או רק בחלק התחתון הפוגע ברצפה?
תודה רבה, שבת שלום! כ"ב אלול תש"פ / 11 בספטמבר 2020

נכון מאד להזהר שלא לשבת ישירות על הרצפה. כל נגיעה בנעל מצריכה שטיפת ידיים, מלבד השרוך. שבת שלום,

מה עדיף לנחם אבלים או לשמח חתן וכלה כ"ב אלול תש"פ / 11 בספטמבר 2020

 

שמחת חתן ביום הראשון של נשואיו עדיפה על ניחום אבלים. אבל בשאר ימי השמחה ניחום אבלים קודם. כן נראה בפשטות מדברי הרמב"ן בתורת האדם ומדברי הים של שלמה כתובות (פ"ב). 

שבת שלום,

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

בין כיפור לסוכות - דפנות הסוכה

הימים הללו, שבין יום הכפורים לסוכות, הם ימים מקודשים, ואנו עוסקים בהם במצות הסוכה, ללכת מחיל אל חיל. ואמרו רבותינו, כי ארבע הימים שבין יום הכפורים לחג הסוכות, נזכרים ונעשים כימים המקודשים, והם כימי חול המועד, ובהם עוסקים כל ישראל במצוות, סוכה ולולב, ומעשים הללו מעוררים בלב ישראל לאהוב את ה' יתבר......

לקריאת ההלכה


אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה