הלכה ליום שלישי י"ד אב תש"פ 4 באוגוסט 2020

ההלכה מוקדשת לזכות ולרפואה והצלחת וסיעתא דשמיא עבור

יעקב רבי בן פלורה הי"ו

הוקדש על ידי

המשפחה

הכניס ידו לבית הכסא

מי שנכנס לבית הכסא, (חדר השירותים), צריך ליטול את ידיו כשיצא משם, ואפילו אם לא עשה שם דבר, צריך שיטול את ידיו. והכוונה בזה, שישטוף את ידיו תחת ברז מים. ונכון שיעשה כן שלוש פעמים. אבל אין צורך בכלי.

והטעם לכך שצריך ליטול את ידיו, משום שבבית הכסא שורה רוח רעה, וכאשר אדם נכנס לבית הכסא, שורה רוח רעה על ידיו, ולכן עליו לרחצם במים, להעביר ולסלק מעליו את הרוח הרעה. (יביע אומר ח"ג סימן א, יחוה דעת ח"ג סימן א).

וכן ראינו פעם, כאשר הגיע מרן זצ"ל לביתה של אשה אחת שהיתה בודדה, ובא לשמחה בביקור בביתה החדש, והיא הראתה לו את כל חדרי ביתה, ומרן זצ"ל הסתובב בכל חדרי הבית, אך כאשר הראתה לו את חדר האמבטיה שהיה שם גם שירותים, ראינו שמרן זצ"ל לא רצה להכנס פנימה, כדי שלא יצטרך לאחר מכן לרחוץ את ידיו ולהתעכב עוד.

והנה קורה לעתים, שאדם מכניס את ידו האחת לבית הכסא, כדי לקחת משם נייר וכדומה, ועלינו להתבונן, האם רוח רעה יכולה לשרות על יד אחת? או שאולי אם הכניס יד אחת עליו ליטול את שתי ידיו?

והגאון מהרש"ם (דעת תורה סימן ד) כתב, שאם הכניס יד אחת לבית הכסא, אינו צריך ליטול אפילו יד אחת, כי אין הרוח רעה שורה בצורה כזו. והביא ראיה לדבריו. אולם בספר ילקוט יוסף (סימן ג עמוד תנט) צידד לדחות את ראייתו.

והגאון רבי חיים פלאג'י בספר רוח חיים (סימן ג) כתב, שאם הכניס יד אחת לבית הכסא, עליו ליטול את שתי ידיו, כי עם הכנסת יד אחת, ממילא שורה עליה רוח רעה, ומכח אותה כניסה שורה רוח רעה גם על ידו השנייה. וכן פסקו עוד כמה פוסקים. וכתבו שאין זה דומה למי שנגע בדבר מלוכלך בידו האחת, ששם אין חשש של רוח רעה, אלא ענין של נקיות בלבד, ולכן די ברחיצת יד אחת, מה שאין במי שהכניס ידו לבית הכסא, שאז רוח רעה שורה על ידיו.

אולם מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, (שו"ת יביע אומר ח"א סימן קח אות טו) כתב, שנראה לו שאם הכניס יד אחת לבית הכסא, די בכך שירחץ את אותה היד, כי הרוח רעה אינה שורה על שתי ידיו באופן כזה. וגם הוא הביא ראיות לדבריו. ומכל מקום המחמיר ליטול את שתי ידיו, תבוא עליו ברכה.

ולסיכום: הנכנס לבית הכסא, צריך ליטול ידיו. ואם הכניס יד אחת לבית הכסא, צריך ליטול את אותה היד לכל הפחות.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


הכנת צנימים על גבי פלאטה בשבת

שאלה: האם מותר להניח בשבת פת, פיתה או פרוסת לחם, על גבי "פלאטה" רותחת, בכדי שיהפכו לצנימים קשים ופריכים? תשובה: בנדון השאלה, אם מותר להכין בשבת צנימים מפת שנאפתה כבר לפני שבת, יש לדון מצד שני איסורים. האחד, מצד איסור אפייה בשבת, שכן המבשל תבשיל בשבת, או האופה פת בשבת, הרי זה מחלל את ......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה