הלכה ליום שני ל' סיון תש"פ 22 ביוני 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יעקב בן אסתר ושמואל ז"ל

שנפטר בכ״ט סיוון התשס״ה
ת.נ.צ.ב.ה

הוקדש על ידי

המשפחה

ברכת האורז – דפי אורז

כל מיני הקטניות, ברכתן בורא פרי האדמה. ולכן על תבשיל חומוס, או שעועית וכדומה, מברכים "בורא פרי האדמה".

ברכת האורז
האורז, אף הוא ממיני הקטניות כי אינו אחד מחמשת מיני דגן, ולכן היה מן הראוי שגם עליו נברך ברכת "בורא פרי האדמה". ובאמת, מי שאוכל מאכל העשוי מאורז שאינו מבושל, כמו "פריכיות אורז", מברך עליהן "בורא פרי האדמה".

אולם מבואר בגמרא במסכת ברכות (דף לז.), שמאחר וראו רבותינו שלאורז המבושל יש חשיבות מיוחדת יותר משאר מיני הקטניות, שהוא מזין וסועד ומשביע את האדם, לכן יש לברך עליו "בורא מיני מזונות", כאילו הוא אחד מחמשת מיני דגן. ולאחר שאוכלים אורז, מברכים ברכה אחרונה "בורא נפשות", כדין כל הקטניות. (שלחן ערוך סימן רח סעיף ז).

בירך על אורז "האדמה"
כתב הגאון רבי יוסף ידיד הלוי (בספר ברכת יוסף ח"א עמוד ז), שמי שטעה ובירך על האורז "בורא פרי האדמה", יצא ידי חובתו. וכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר (חלק שמיני סימן כב אות א).

דפי אורז
אורז שטחנו אותו ועשו ממנו קמח (כמו שמבואר בברכות לז.), ולאחר מכן אפו ממנו מיני מאפה, או שעשו ממנו דפים למילוי, או שעשו ממנו אטריות, כתב הגאון המשנה ברורה, שברכתו נשארת "בורא מיני מזונות". ממש כדין מאפים ותבשילים שנעשו מקמח של אחד מחמשת מיני דגן.

וכמובן שמה שכתבנו לגפי דפי אורז, הוא דוקא באופן שיש להם חשיבות וטעם, אבל אם הם טפלים לגמרי למילוי שלהם, יש לברך עליהם את הברכה הראוייה למילוי.

ולכן לסיכום: אורז מבושל, ברכתו "בורא מיני מזונות". וכן מאפה או תבשיל שנעשה מן האורז, ברכתו "בורא מיני מזונות", ולאחר מכן יש לברך "בורא נפשות".

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה


חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה

ההכנות לימי הדין

בימים הסמוכים לימי לראש השנה, על כל אחד ואחד מעם ישראל, להתבונן על מעשיו, לעשות "חשבון נפש", כדי לבחון במה יוכל לתקן את מעשיו ולשפרם, על מנת שלאחר מכן, יעמדו לו סניגורים טובים ליום הדין.  משמעות השם "אלול" כתב מרן הרב עובד......

לקריאת ההלכה