הלכה ליום שני ל' סיון תש"פ 22 ביוני 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יעקב בן אסתר ושמואל ז"ל

שנפטר בכ״ט סיוון התשס״ה
ת.נ.צ.ב.ה

הוקדש על ידי

המשפחה

ברכת האורז – דפי אורז

כל מיני הקטניות, ברכתן בורא פרי האדמה. ולכן על תבשיל חומוס, או שעועית וכדומה, מברכים "בורא פרי האדמה".

ברכת האורז
האורז, אף הוא ממיני הקטניות כי אינו אחד מחמשת מיני דגן, ולכן היה מן הראוי שגם עליו נברך ברכת "בורא פרי האדמה". ובאמת, מי שאוכל מאכל העשוי מאורז שאינו מבושל, כמו "פריכיות אורז", מברך עליהן "בורא פרי האדמה".

אולם מבואר בגמרא במסכת ברכות (דף לז.), שמאחר וראו רבותינו שלאורז המבושל יש חשיבות מיוחדת יותר משאר מיני הקטניות, שהוא מזין וסועד ומשביע את האדם, לכן יש לברך עליו "בורא מיני מזונות", כאילו הוא אחד מחמשת מיני דגן. ולאחר שאוכלים אורז, מברכים ברכה אחרונה "בורא נפשות", כדין כל הקטניות. (שלחן ערוך סימן רח סעיף ז).

בירך על אורז "האדמה"
כתב הגאון רבי יוסף ידיד הלוי (בספר ברכת יוסף ח"א עמוד ז), שמי שטעה ובירך על האורז "בורא פרי האדמה", יצא ידי חובתו. וכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר (חלק שמיני סימן כב אות א).

דפי אורז
אורז שטחנו אותו ועשו ממנו קמח (כמו שמבואר בברכות לז.), ולאחר מכן אפו ממנו מיני מאפה, או שעשו ממנו דפים למילוי, או שעשו ממנו אטריות, כתב הגאון המשנה ברורה, שברכתו נשארת "בורא מיני מזונות". ממש כדין מאפים ותבשילים שנעשו מקמח של אחד מחמשת מיני דגן.

וכמובן שמה שכתבנו לגפי דפי אורז, הוא דוקא באופן שיש להם חשיבות וטעם, אבל אם הם טפלים לגמרי למילוי שלהם, יש לברך עליהם את הברכה הראוייה למילוי.

ולכן לסיכום: אורז מבושל, ברכתו "בורא מיני מזונות". וכן מאפה או תבשיל שנעשה מן האורז, ברכתו "בורא מיני מזונות", ולאחר מכן יש לברך "בורא נפשות".

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה


דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

לקריאת ההלכה

דין הנשים בסעודת מלוה מלכה

בהלכה הקודמת ביארנו שמצוה על כל אדם להשתדל לאכול סעודה רביעית שנקראת גם כן סעודת מלוה מלכה, על שם שהיא נערכת במוצאי שבת ללוות את שבת המלכה בצאתה ולהותיר ברכה לסעודות החול. וביארנו שמצוה להשתדל לאכול פת (לחם) בסעודה זו, ומי שאינו יכול לאכול פת מחמת שובעו, יוכל לסעוד בפת הבאה בכסנין (כגון עוגה או קרקר......

לקריאת ההלכה

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

לקריאת ההלכה