הלכה ליום ראשון ט"ו סיון תש"פ 7 ביוני 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

דוד בן כורשיד ויהודה יושיע ז״ל

שהיום 11 חודש לפטירתו
רוח ה׳ תניחנו בגן עדן
הוא וכל בני ישראל השוכבים עימו בכלל הרחמים והסליחות אכי״ר.
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

ברכה אחרונה על גלידה

הסברנו לפני כמה שבועות, שלאחר שאדם אוכל דבר שברכתו "שהכל", אם אכל שיעור כזית (עשרים ושבעה גרם) בתוך שיעור אכילת פרס (כארבע וחצי דקות), עליו לברך "ברכה אחרונה", והיא ברכת "בורא נפשות" (המודפסת בסידורים).

כמו כן הסברנו שלענין ברכה אחרונה על משקה, צריך שישתה רביעית מהמשקה (שהוא שיעור שמונים ואחד גרם) בבת אחת. אבל אם שתה והפסיק בין לגימה ללגימה, אינו מברך ברכה אחרונה כלל.

וכעת נבוא לדון לגבי האוכל "גלידה" קפואה, האם עליו לברך לאחר מכן ברכה אחרונה. כלומר, האם הגלידה נידונה כמאכל, וממילא אם אכל ממנה שיעור כזית (בתוך כדי אכילת פרס), יברך לאחר מכן ברכת "בורא נפשות", או אולי נאמר שהגלידה היא "משקה", ומאחר וכך, אין אפשרות כלל לברך עליה ברכה אחרונה.

ובאמת שבדין זה ישנה מחלוקת בין האחרונים בדורות האחרונים. שיש אומרים שהגלידה נחשבת למאכל, ועל כל פנים הגלידה החלבית, ולכן יתכן שאדם יאכל גלידה ויברך לאחר מכן ברכה אחרונה "בורא נפשות". וכן מובא בשם הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל (באור לציון ח"ב פרק יד). ולעומת זאת לדעת הרבה פוסקים, ובכללם הגאון רבי אהרן אפשטיין (בספר כפי אהרן סימן לא, וכן בספר הלכה למשה סימן רמב ועוד), הגלידה היא משקה של ממש לכל דבריו, ולכן מאחר ואין אפשרות "לשתות" רביעית של גלידה בבת אחת, ממילא לא שייך במציאות שאדם יברך עליה ברכת "בורא נפשות".

ולהלכה, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (בשו"ת יביע אומר ח"ה סימן יח, ובספר חזון עובדיה ברכות עמוד קמו), שאין לברך לאחר אכילת גלידה ברכה אחרונה כלל, כי לדעת הרבה פוסקים דינה כדין משקה ממש.

וכן מי ששותה באמצעות "קש" משקה "ברד" קפוא, (באנגלית: Snow cone), אינו מברך לאחר מכן ברכת "בורא נפשות", מאחר ומאכל זה נידון מבחינה הלכתית כמשקה, ואין אפשרות לברך לאחר אכילתו ברכה אחרונה כלל.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

שמונה מעלות בצדקה

כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מתנות עניים), שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. כלומר, שמונה סוגים יש במצוות צדקה, וכל אחד מהם מעלתו גדולה משל חבירו. המעלה הגדולה מכולם, זה המחזיק ביד ישראל שאין לו מעות די מחסורו, ונותן לו מעות במתנה או בהלואה, או שדואג לו שתהיה לו פרנסה על ידי שמכניסו באיזה ......

לקריאת ההלכה


מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה