הלכה ליום ראשון ט"ו סיון תש"פ 7 ביוני 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

דוד בן כורשיד ויהודה יושיע ז״ל

שהיום 11 חודש לפטירתו
רוח ה׳ תניחנו בגן עדן
הוא וכל בני ישראל השוכבים עימו בכלל הרחמים והסליחות אכי״ר.
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

ברכה אחרונה על גלידה

הסברנו לפני כמה שבועות, שלאחר שאדם אוכל דבר שברכתו "שהכל", אם אכל שיעור כזית (עשרים ושבעה גרם) בתוך שיעור אכילת פרס (כארבע וחצי דקות), עליו לברך "ברכה אחרונה", והיא ברכת "בורא נפשות" (המודפסת בסידורים).

כמו כן הסברנו שלענין ברכה אחרונה על משקה, צריך שישתה רביעית מהמשקה (שהוא שיעור שמונים ואחד גרם) בבת אחת. אבל אם שתה והפסיק בין לגימה ללגימה, אינו מברך ברכה אחרונה כלל.

וכעת נבוא לדון לגבי האוכל "גלידה" קפואה, האם עליו לברך לאחר מכן ברכה אחרונה. כלומר, האם הגלידה נידונה כמאכל, וממילא אם אכל ממנה שיעור כזית (בתוך כדי אכילת פרס), יברך לאחר מכן ברכת "בורא נפשות", או אולי נאמר שהגלידה היא "משקה", ומאחר וכך, אין אפשרות כלל לברך עליה ברכה אחרונה.

ובאמת שבדין זה ישנה מחלוקת בין האחרונים בדורות האחרונים. שיש אומרים שהגלידה נחשבת למאכל, ועל כל פנים הגלידה החלבית, ולכן יתכן שאדם יאכל גלידה ויברך לאחר מכן ברכה אחרונה "בורא נפשות". וכן מובא בשם הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל (באור לציון ח"ב פרק יד). ולעומת זאת לדעת הרבה פוסקים, ובכללם הגאון רבי אהרן אפשטיין (בספר כפי אהרן סימן לא, וכן בספר הלכה למשה סימן רמב ועוד), הגלידה היא משקה של ממש לכל דבריו, ולכן מאחר ואין אפשרות "לשתות" רביעית של גלידה בבת אחת, ממילא לא שייך במציאות שאדם יברך עליה ברכת "בורא נפשות".

ולהלכה, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (בשו"ת יביע אומר ח"ה סימן יח, ובספר חזון עובדיה ברכות עמוד קמו), שאין לברך לאחר אכילת גלידה ברכה אחרונה כלל, כי לדעת הרבה פוסקים דינה כדין משקה ממש.

וכן מי ששותה באמצעות "קש" משקה "ברד" קפוא, (באנגלית: Snow cone), אינו מברך לאחר מכן ברכת "בורא נפשות", מאחר ומאכל זה נידון מבחינה הלכתית כמשקה, ואין אפשרות לברך לאחר אכילתו ברכה אחרונה כלל.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה


(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

איסור אכילת בשר וחלב על שלחן אחד

טעמי וגדרי ההלכה האוכל מאכלי חלב, אסור לו להעלות (לשים) על אותו שולחן מאכלי בשר. ולמשל, מי שאוכל לחם עם גבינה, אסור לו להניח על אותו שלחן פרוסת בשר. וזאת מגזירת רבותינו, שגזרו שלא לעשות כן, כדי שלא יטעה אדם ויאכל ממאכלי הבשר שעל השלחן. (כן כתב הרמב"ם). וכן להיפך, אם אוכל מאכלי בשר, אסור לו להע......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה