הלכה ל יום חמישי 19 Sivan 5780 11 יוני 2020

ההלכה מוקדשת לישועת

הבחור אליהו בן נאווה הי"ו

שה' יתברך ישמרהו ויצילהו, וישוב לביתו לחיים טובים. אמן.

הוקדש על ידי

ידידי המשפחה

מריחת משחה בשבת

מרן בשלחן ערוך (סימן שיד סעיף יא) כתב, שאסור לקחת שעווה, ולסתום בעזרתה חור שנוצר בחבית בשבת. מפני שיש בזה איסור משום "ממרח" בשבת.

כלומר, ישנו איסור למרח דבר בשבת. ולכן גם מי שרוצה למרוח בשבת משחה על ידיו, כדי שהמשחה תהיה מרוחה היטב על גבי היד, ותגן עליו מפני התייבשות העור, הרי שאסור לעשות כן בשבת, משום איסור "ממרח".

וכן המורח על עורו קרם הגנה בשבת, כדי להגן עליו מפני נזקי השמש, אסור לו לעשות כן בשבת, משום איסור "ממרח".

עוד כתב מרן השלחן ערוך (סימן שטז), שאדם שירק על הרצפה בשבת, אסור לו לדרוך ברגליו ולמרוח את הרוק כדי שיבלע באדמה. אולם בדין זה, אין הטעם משום איסור "ממרח", אלא משום איסור "משווה גומות", שמיישר את הקרקע (האדמה) בשבת.

ולכאורה יש להבין, מדוע לא שייך בזה איסור משום "ממרח"? והסביר זאת המגן אברהם, שאיסור ממרח לא שייך אלא כאשר מורח דבר אחד על גבי השני, ורוצה שהדבר המתמרח ישאר. כמו שעווה שסותמת את החור בחבית. אבל כאשר האדם מורח דבר כדי שהוא יבלע לגמרי ויעלם, אין בזה איסור משום ממרח. ולכן לדוגמא, אדם שירק על גבי רצפה מרוצפת, והוא דורך ברגליו על הרוק כדי להבליע אותו שיעלם ולא יראו אותו אנשים אחרים, אין בדבר איסור משום ממרח בשבת.

ומכאן למד מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (יביע אומר ח"ד או"ח סימן כז, חזון עובדיה שבת ח"ג עמוד שפד), שאם אדם לוקח משחה בשבת, ורצונו שהמשחה תבלע בגופו לגמרי, [כמו אנשים שיש להם יובש ופצעים בידיהם, ורוצים למרוח משחה, באופן שהמשחה תבלע לגמרי בעור, ולא בכדי שישאר ממנה שום רושם על ידיהם], מותר לעשות כן בשבת. וכן אדם שמורח משחה על גבו, כדי להקל מעליו את כאבי הגב, ומשחה זו עשויה באופן שהיא נבלעת לגמרי בעור האדם. הדין הוא שמותר למרוח אותה בשבת על גבי העור.

וכן תינוק, שמורחים לו משחה כדי לטפל ב"תפרחת חיתולים",והמשחה היא כזו שנבלעת לגמרי בעור, מותר להשתמש במשחה כזו בשבת, שאין בזה משום ממרח.

(אולם לגבי אדם בריא, שאינו תינוק, ההיתר שלנו הוא דוקא באופן שהתחיל להשתמש במשחה לפני שבת, לדוגמא ביום שישי, שאם לא כן יש כאן שאלה של "רפואה בשבת", שהוא איסור נפרד שלא נדון בו כעת).

ותינוק הסובל מ"תפרחת", ויש צורך למרוח על עורו משחה, באופן שהמשחה לא תבלע בעור, אלא תהיה מונחת עליו כדי להגן עליו. כתבו כמה אחרונים שיש להניח "נקודות" של משחה על עורו, שימרחו מאליהם על ידי החיתול, אבל אין למרוח את המשחה ביד בצורה מכוונת וישרה כפי שעושים בימות החול.

שאלות ותשובות על ההלכה

לגבי פסק ההלכה שהרב כתב בו שמותר למרוח קרם ידיים אם רוצה שיבלע לגמרי בתוך העור , וכך זה לא ממרח - איך יתכן שאין פה איסור ממרח, הרי קרם לחות שמים אותו על מנת שיסתיר את היובש בידיים. משום הלחות שיש בו שנשארת לאחר המריחה ועושה מראה חלק.. האם באמת אין בזה איסור ממרח? 1 Tammuz 5780 / 23 יוני 2020

אתה צודק בהחלט. אם הכוונה היא שתשאר לחות על גבי היד, ולא רק תהיה ספוגה בעור, הדבר אסור בהחלט. ויש בזה איסור חמור בשבת. אנו כתבנו להקל רק באופן שרוצה שכל הקרם יבלע ביד. והדבר מצוי, לדוגמא אדם לפני אירוע, כשיש לו יובש ביד, אינו מעוניין שישאר לו קרם על גבי היד, כי הדבר יגרום לו אי נעימות כשילחץ את ידיהם של אנשים, ולכן מספיג את הקרם היטב בעורו. ולזה היתה כוונתינו.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

PARASHAT ZAJOR

El Shabbat anterior a Purim es denominado Shabbat Zajor, pues en el mismo se da lectura en la Torá no sólo a la porción semanal, este año parashat Tetzaveh, sino también se lee la porción de zajor:Recuerda lo que te hizo Amalek cuando saliste de Egipto, en o......

לקריאת ההלכה

REGALOS A LOS POBRES

Ya hemos visto en la entrega anterior, que uno de los preceptos de Purim establece el envío de dos regalos a dos pobres. Escribe Ramba”m (Leyes sobre Meguilá cap. 2) Cada persona está obligada a enviar a su compañero dos porciones de carne u otro tipo de alimento......

לקריאת ההלכה

ENVIO DE PRESENTES Y REGALOS A LOS NECESITADOS EN PURIM

Encontramos escrito en la Meguilat Esther: Envío de porciones entre un hombre y su compañero y regalos a los pobres (Meguila 9,22). El Talmud (Meguilá 7ª) aprende de estos versículos que el mínimo de porciones a enviar es de dos a una persona, en tanto que las......

לקריאת ההלכה

ANQUETE DE PURIM (año 5781)

Es diferente el banquete de Purim de las demás comidas de los días festivos, pues en las demás festividades el precepto es alegrarse y realizar comidas festivas tanto de día como de noche, sin embargo en Purim básicamente el precepto de realizar un banquete rige pa......

לקריאת ההלכה


VISITA A LOS ENFERMOS

Según indicaciones de nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef z”l, en su momento, de tanto en tanto publicamos halajot relacionadas con cuestiones de ética y buena conducta judía. En cuanto a la visita de los enfermos, el Talmud (Baba Metzi 30) comenta sobre el vers&ia......

לקריאת ההלכה

MISHLOAJ MANOT DE LA MUJER JUNTO CON SU ESPOSO

Pregunta: El día de Purim, generalmente permanezco en casa, sin embargo no envío el mishloaj manot pues lo hace mi esposo, ahora ¿cumplo yo con este precepto de Purim por medio de las porciones que envía mi esposo? Respuesta: En principio debemos aclarar la halaj&aacut......

לקריאת ההלכה

COMIDA Y ALEGRÍA EN PURIM

Es un precepto incrementar el festejo este día, así como organizar una comida festiva en honor del mismo. Escribe el Ramba”m (Leyes sobre Meguilá cap. 2 inc. 15): Se cumple con el precepto de la comida festiva de Purim, preparando la misma con pan, carne y todo aquello ......

לקריאת ההלכה

CHUPAR UN FRUTO

Pregunta: La persona que chupa una naranja o un pomelo y no lo mastica ¿debe pronunciar la bendición de “haetz”, como en el caso que consume un fruto, o la bendición de “sheacol” como si se tratase de un jugo? Respuesta: Aún cuando al ......

לקריאת ההלכה