הלכה ליום ראשון ח' סיון תש"פ 31 במאי 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

ויקטור ומרסל סעדיה נ"י

הוקדש על ידי

פלוני

המכה את חבירו – מעשה עם הרב שטיינמן זצ"ל

שאלה: האם זה נכון שמי שהרביץ לחבר שלו, לא יכול להצטרף למנין אפילו אם הוא חוזר בתשובה?

תשובה: בגמרא במסכת סנהדרין (נח:) אמרו רבותינו, כל המרים יד על חבירו נקרא רשע. ואיסור גדול הוא לאדם להכות את חבירו.

וכתב רבינו הרמ"א בהגהת השלחן ערוך (חלק חושן משפט סימן תכ סעיף א), בזו הלשון: "יש אומרים שיש חרם קדמונים באדם המכה לחבירו, וצריכין להתיר לו כדי לצרפו למנין עשרה".

כלומר, חמורה הכאת חבירו עד כדי כך, שהחרימו רבותינו הקדמונים את מי שיכה את חבירו, שיחול עליו דין "חרם", והמשמעות המיידית שיוצאת מדין זה היא, שמי שהכה את חבירו, אי אפשר לצרפו למנין עשרה בבית הכנסת.

ואם אותו אדם שהכה את חבירו מעוניין להתייצב בפני בית הדין שידונו אותו על מעשיו, כתב הרמ"א (שם), שמיד מתירין לו. כלומר, מאחר ומקבל עליו את דיני התורה, מיד יש להתיר לו את החרם, ומותר יהיה לצרפו למנין. וזאת אפילו אם האדם המוכה אינו מסכים לכך. וכן כתבו עוד מגדולי הפוסקים, ובכללם רבינו חיים בנבינישתי בספר כנסת הגדולה (הגה"ט אות יב, ובשו"ת בעי חיי ח"א סימן רלה ד"ה ואפילו להחולקים). וכן פסק בספר ערוך השלחן (סעיף ב).

ונשאל בזה ידידינו הגאון רבי גד יזדי שליט"א, לגבי אדם שהכה את חבירו בדרך צחוק, שהכה על גבו וכדומה, כפי שנוהגים לצערינו בכמה מקומות, והשיב שבמקרה כזה לפעמים אין בדבר איסור, ובודאי שאדם כזה אינו מוחרם, וכמו שכתב הרמב"ם (בפ"ה מהלכות חובל ומזיק ה"א).

אמנם למעשה הוסיף הרה"ג המשיב, שאפילו לגבי מי שהכה ממש, כתב הגאון רבינו יוסף חיים, בעל בן איש חי, בספרו שו"ת רב פעלים ח"ב (חאו"ח סוף סי' יא) בשם הגאון רבי חיים פלאג'י בספר רוח חיים (יו"ד סי' שלד ס"ק יח) שאם המכה אינו רוצה לקבל עליו את הדין, אין מתירין לו ואין לצרפו למנין עשרה אף על פי שלא נידוהו, והוא ברור. אך הוסיף על כך רבינו יוסף חיים וכתב: "והנה דבר זה שכיח הרבה, ולא ראינו שחכמי הדור בכל מקום ומקום חוששין לדבר זה, לעשות התרה למכה את חבירו כדי לצרפו לעשרה, והנה ודאי, התרת נדרים וחרמות אשר נהגו בכל תפוצות ישראל לעשות קודם חודש אלול, וגם בערב ראש חדש אלול, וערב ראש השנה וערב יום הכפורים, תועיל לזה, והמתירים מתכוונים לדבר זה ולכיוצא בו. גם בודאי שזה החרם של הקדמונים באדם המכה את חבירו, רוב ככל הצבור אין יודעים ומכירים בו". עד כאן דבריו.

והסיק מזה למעשה, שאם אדם חזר בתשובה, יש לסמוך על התרת נדרים שעושים בערב ראש השנה ויום הכפורים ומותר לצרפו למנין עשרה. אך כמובן שעליו לאחר מכן לרצות את חבירו ולבקש את סליחתו.

והביא עוד בשם רבותינו האחרונים, לגבי מקרה שאדם כזה עלה כשליח ציבור, ואי אפשר למנוע ממנו לעלות כשליח ציבור, שאפשר לענות אמן אחר ברכותיו. (ועיין בשו"ת חתם סופר (חחו"מ סי' קפב), ובערוך השלחן שם).

כאשר אדם מבקש את סליחתו של חבירו, לא יהיה חבירו קפדן, אלא יהיה נוח לסלוח, ולא יקפיד. ובפרט כאשר חבירו לא התכוון ברצינות למעשיו.

ומעשה היה בישיבה בכפר סבא, שם היה הגאון רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן זצ"ל ראש הישיבה. פעם אחת, כמה דקות לפני תחילת השיעור, אחד הבחורים עמד עדיין מחוץ לחדר השיעורים. חבירו שחמד לצון, החליט לנעול בפניו את דלת חדר השיעורים, כדי שהבחור לא יוכל להכנס. והנה ראש הישיבה בעצמו הקדים מעט ובא להכנס לחדר השיעורים, והנה הוא רואה את הדלת נעולה. הבחור שעמד בחוץ, לחש לחבירו שעומד בפנים, "פתח מהר, רבי אהרן לייב כאן", אך חבירו היה משוכנע שאין זו האמת, רק שהבחור שבחוץ רוצה לגרום לו לפתוח את הדלת. וכך עמד הגאון יחד עם הבחור שנותר בחוץ, במשך דקות ארוכות ולא יכול היה להכנס לחדר השיעורים.

לאחר כמה דקות, הבין הבחור שנעל את הדלת, כי יתכן ובאמת ראש הישיבה הגיע. לכן מיהר לפתוח את הדלת. מה עשה ראש הישיבה? סובב מיד את פניו, כדי שלא יראה מי הוא הבחור שנעל את הדלת, כדי שלא לביישו ולצערו. זכותו תגן עלינו אמן.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה


דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איס......

לקריאת ההלכה

איסור כביסה ולבישת בגדים מכובסים בשבוע שחל בו תשעה באב, ודין בגד העשוי לספוג זיעה

במשנה בתענית (כו:) שנינו, שבוע שחל בו תשעה באב (כמו השבוע שלפנינו, כלומר, מיום ראשון הקרוב), אסור להסתפר ולכבס. וכן פסקו הטור ומרן השלחן ערוך. ולמנהג האשכנזים יש לאסור לכבס החל מיום ראש חודש אב. מהות איסור "כיבוס" ואיסור כיבוס בימים אלו הוא אפילו אם אינו רוצה ללבוש הבגד עתה, אלא להניחו......

לקריאת ההלכה