הלכה ליום רביעי כ"ח ניסן תש"פ 22 באפריל 2020

ההלכה מוקדשת להצלחה וגאולה

לכל עם ישראל

הקדוש ברוך הוא ירחם על עמו ישראל
רחמיו על כל מעשיו בזכות הצדיקים הקדושים
האבות והאמהות ישלח לנו גואל צדק במהרה אמן.

הוקדש על ידי

לביא

מקרר חשמלי בשבת - והבהרה לגבי שמיעת מוסיקה השנה (בענין מגפת הקורונה)

הבהרה, בהלכה שפורסמה אתמול הבאנו את דברי הפוסקים שאין לשמוע מוזיקה בימי ספירת העומר. (עד ל"ג לעומר). ויש לציין, כי בשנה זו, פסק הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א, שמי שהוא נמצא בבידוד, או מי שיש לו ילדים קטנים שיש להם שיעמום בביתם, או אדם הסובל מדיכאון, רשאים להקל בשמיעת מוזיקה בימים הללו. 

----------------------

שאלה: מקרר חשמלי ששכחו להעביר אותו למצב "שבת", וכאשר יפתחו אותו נדלקת נורה, ופתחו אותו בטעות בשבת, האם מותר לסוגרו?

תשובה: המדליק נורה בשבת, עובר משום איסור "מבעיר", שהרי הוא מבעיר את הנורה הדולקת בשבת. (ואם מדובר בנורת לד, יש בו איסור מדרבנן). והמכבה את הנורה בשבת עובר על איסור משום "כיבוי". (ובכל סוגי הנורות, האיסור לכבותן הוא מדרבנן ולא מן התורה).

ולכן מי שיש בביתו מקרר חשמלי, שכאשר פותחים אותו נדלקת נורה, וכאשר סוגרים אותו נכבית הנורה, הדבר ברור שאין להשתמש במקרר כזה בשבת, אלא אם כן ישנה אפשרות להעבירו למצב "שבת", שבו לא נעשית כל פעולה בפתיחת ובסגירת המקרר.

ויש לציין שבזמנינו בהרבה מקררים, נעשות פעולות חשמליות ממשיות עם פתיחת וסגירת דלת המקרר, כגון כיבוי והדלקת מאווררים, וכאשר זהו המצב, אף אם ינתקו את הנורה לפני שבת, אין לפתוח או לסגור את המקרר בשבת. ויש לשים לב לכך בשעה שקונים מקרר, שתהיה בו אפשרות לעבור למצב "שבת", או לכל הפחות שלא יֵעָשׂוּ בו פעולות כאלה, של הדלקת וכיבוי מאוורר או נורה עם פתיחתו וסגירתו.

מאחר וכאשר אדם פותח את דלת המקרר, אין תכלית המלאכה שהוא עושה מיועדת כדי להדליק את הנורה, אלא כדי להוציא את האוכל מן המקרר, לכן פעולה כזו נחשבת "פסיק רישיה", כלומר, אין זו ממש מלאכת הדלקת הנורה, אלא מלאכת פתיחת הדלת, ודרך אגב נגררת מלאכה נוספת של הדלקת הנורה. ולכן מותר לומר לגוי בשבת, שיפתח או יסגור את המקרר, כאשר שכחו או כאשר לא ניתן להעבירו למצב "שבת".

וזהו כלל גדול שסידר לנו מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בספריו (חזון עובדיה שבת ח"ג עמוד תל), שכל "פסיק רישיה" על ידי גוי, מותר.  כלומר, כאשר היהודי אומר לגוי לעשות מלאכה שהיא מותרת בשבת, ואגב כך יעשה הגוי מלאכה שהיא אסורה בשבת, מותר לומר לגוי לעשותה בשבת. ונסביר את הדברים עוד להלן.

אם פתחו בטעות את דלת המקרר, יש להניח מגבת על הדלת, וכך לסוגרה, שעל ידי כך הדלת לא תסגר לחלוטין, והנורה לא תכבה. או שיאמר לגוי שיסגור את דלת המקרר. ואם לא ניתן לעשות כך, הרי שלגבי סגירת המקרר ישנן כמה סברות להקל לסוגרו, שהרי עיקר כיבוי הנורה אינו אסור אלא מדרבנן, כלומר מכח גזירת רבותינו, ועוד שאין זו מלאכה ממש שנעשית בידיים, אלא בדרך אגב עם סגירת הדלת, ולכן במקרה כזה  מותר לסגור את דלת המקרר "כלאחר יד", כגון על ידי המרפק, או שיאמר לילד קטן שיסגור את דלת המקרר. אך לאחר מכן לא ניתן יהיה לפותחה, אלא על ידי גוי כפי שאמרנו.

ולסיכום: אסור לפתוח או לסגור בשבת מקרר שעל ידי פתיחת או סגירת הדלת נדלקת נורה חשמלית או מאוורר חשמלי. ואם טעו ופתחו מקרר כזה בשבת, ואי אפשר להשאירו פתוח, ניתן לסוגרו על ידי המרפק, או על ידי ילד קטן. ולפותחו שוב ניתן רק על ידי גוי. (עיין חזון עובדיה שבת, חלק שישי עמוד קטו).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה


הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

בין כיפור לסוכות - דפנות הסוכה

הימים הללו, שבין יום הכפורים לסוכות, הם ימים מקודשים, ואנו עוסקים בהם במצות הסוכה, ללכת מחיל אל חיל. ואמרו רבותינו, כי ארבע הימים שבין יום הכפורים לחג הסוכות, נזכרים ונעשים כימים המקודשים, והם כימי חול המועד, ובהם עוסקים כל ישראל במצוות, סוכה ולולב, ומעשים הללו מעוררים בלב ישראל לאהוב את ה' יתבר......

לקריאת ההלכה

השומע קול רעם בלילה

שתי שאלות: השומע קול רעם מתוך שינה, האם רשאי לברך על הרעם, בלי נטילת ידיים? והאם יש לברך על הברקים בכל פעם, או רק פעם אחת ביום? בהלכות הקודמות ביארנו, שאדם הרואה ברקים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך ה......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה