הלכה ליום רביעי כ"ח ניסן תש"פ 22 באפריל 2020

ההלכה מוקדשת להצלחה וגאולה

לכל עם ישראל

הקדוש ברוך הוא ירחם על עמו ישראל
רחמיו על כל מעשיו בזכות הצדיקים הקדושים
האבות והאמהות ישלח לנו גואל צדק במהרה אמן.

הוקדש על ידי

לביא

מקרר חשמלי בשבת - והבהרה לגבי שמיעת מוסיקה השנה (בענין מגפת הקורונה)

הבהרה, בהלכה שפורסמה אתמול הבאנו את דברי הפוסקים שאין לשמוע מוזיקה בימי ספירת העומר. (עד ל"ג לעומר). ויש לציין, כי בשנה זו, פסק הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א, שמי שהוא נמצא בבידוד, או מי שיש לו ילדים קטנים שיש להם שיעמום בביתם, או אדם הסובל מדיכאון, רשאים להקל בשמיעת מוזיקה בימים הללו. 

----------------------

שאלה: מקרר חשמלי ששכחו להעביר אותו למצב "שבת", וכאשר יפתחו אותו נדלקת נורה, ופתחו אותו בטעות בשבת, האם מותר לסוגרו?

תשובה: המדליק נורה בשבת, עובר משום איסור "מבעיר", שהרי הוא מבעיר את הנורה הדולקת בשבת. (ואם מדובר בנורת לד, יש בו איסור מדרבנן). והמכבה את הנורה בשבת עובר על איסור משום "כיבוי". (ובכל סוגי הנורות, האיסור לכבותן הוא מדרבנן ולא מן התורה).

ולכן מי שיש בביתו מקרר חשמלי, שכאשר פותחים אותו נדלקת נורה, וכאשר סוגרים אותו נכבית הנורה, הדבר ברור שאין להשתמש במקרר כזה בשבת, אלא אם כן ישנה אפשרות להעבירו למצב "שבת", שבו לא נעשית כל פעולה בפתיחת ובסגירת המקרר.

ויש לציין שבזמנינו בהרבה מקררים, נעשות פעולות חשמליות ממשיות עם פתיחת וסגירת דלת המקרר, כגון כיבוי והדלקת מאווררים, וכאשר זהו המצב, אף אם ינתקו את הנורה לפני שבת, אין לפתוח או לסגור את המקרר בשבת. ויש לשים לב לכך בשעה שקונים מקרר, שתהיה בו אפשרות לעבור למצב "שבת", או לכל הפחות שלא יֵעָשׂוּ בו פעולות כאלה, של הדלקת וכיבוי מאוורר או נורה עם פתיחתו וסגירתו.

מאחר וכאשר אדם פותח את דלת המקרר, אין תכלית המלאכה שהוא עושה מיועדת כדי להדליק את הנורה, אלא כדי להוציא את האוכל מן המקרר, לכן פעולה כזו נחשבת "פסיק רישיה", כלומר, אין זו ממש מלאכת הדלקת הנורה, אלא מלאכת פתיחת הדלת, ודרך אגב נגררת מלאכה נוספת של הדלקת הנורה. ולכן מותר לומר לגוי בשבת, שיפתח או יסגור את המקרר, כאשר שכחו או כאשר לא ניתן להעבירו למצב "שבת".

וזהו כלל גדול שסידר לנו מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בספריו (חזון עובדיה שבת ח"ג עמוד תל), שכל "פסיק רישיה" על ידי גוי, מותר.  כלומר, כאשר היהודי אומר לגוי לעשות מלאכה שהיא מותרת בשבת, ואגב כך יעשה הגוי מלאכה שהיא אסורה בשבת, מותר לומר לגוי לעשותה בשבת. ונסביר את הדברים עוד להלן.

אם פתחו בטעות את דלת המקרר, יש להניח מגבת על הדלת, וכך לסוגרה, שעל ידי כך הדלת לא תסגר לחלוטין, והנורה לא תכבה. או שיאמר לגוי שיסגור את דלת המקרר. ואם לא ניתן לעשות כך, הרי שלגבי סגירת המקרר ישנן כמה סברות להקל לסוגרו, שהרי עיקר כיבוי הנורה אינו אסור אלא מדרבנן, כלומר מכח גזירת רבותינו, ועוד שאין זו מלאכה ממש שנעשית בידיים, אלא בדרך אגב עם סגירת הדלת, ולכן במקרה כזה  מותר לסגור את דלת המקרר "כלאחר יד", כגון על ידי המרפק, או שיאמר לילד קטן שיסגור את דלת המקרר. אך לאחר מכן לא ניתן יהיה לפותחה, אלא על ידי גוי כפי שאמרנו.

ולסיכום: אסור לפתוח או לסגור בשבת מקרר שעל ידי פתיחת או סגירת הדלת נדלקת נורה חשמלית או מאוורר חשמלי. ואם טעו ופתחו מקרר כזה בשבת, ואי אפשר להשאירו פתוח, ניתן לסוגרו על ידי המרפק, או על ידי ילד קטן. ולפותחו שוב ניתן רק על ידי גוי. (עיין חזון עובדיה שבת, חלק שישי עמוד קטו).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה


שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה