הלכה ליום שני ה' ניסן תש"פ 30 במרץ 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

חנה אלקסיה בת קרן

הוקדש על ידי

המשפחה

וירוס קורונה – ערב פסח

בימים הללו, אנו נערכים לקראת ימי הפסח הבאים עלינו לטובה, אולם שאלות רבות מתעוררות בענין מגפת הקורונה אשר מאלצת את כולם להסתגר בבתיהם. ונשתדל להשיב על כמה מהשאלות הנפוצות:

צירוף למנין
בענין התפלות, במקומות שבהם ניתן להתפלל עשרה בני אדם רחוקים זה מזה, הרי הם מצטרפים זה לזה כאשר הם ברשות אחת. לדוגמא, בגינה או בחצר גדולה וכיוצא בזה. אולם אם דרך רשות הרבים מפרידה ביניהם, למשל, חמישה אנשים מצד אחד של הרחוב על גבי מרפסת, וחמשה מן הצד השני, אין הם מצטרפים זה לזה למנין.

אולם אם יש כבר עשרה בני אדם שמתפללים יחד, ואדם אחר רואה את מקצתם ממקום אחר, הרי הוא יכול להצטרף אליהם למנין גם כשהוא ברשות אחרת.

חבישת מסכה
חובה על האדם להתלבש בצורה מכובדת בשעת התפלה, כמו שנאמר "הכון לקראת אלוקיך ישראל". לכן לא נכון להתפלל כשיש על פניו מסכה (להגנה מפני וירוסים). ורק אם יש בדבר הכרח גדול שלא ידבק, כגון שהוא נמצא בבית חולים וכדומה, אז דינו כדין חולה, שפסק מרן השלחן ערוך (סימן צד) שרשאי להקל בכמה מן הדינים האמורים לגבי המתפלל. וכן הדין לענין זה.

ברכת הגומל
היוצא מבידוד מבלי שהיה חולה, אינו מברך ברכת הגומל. ואם היה חולה עד ששכב במיטתו, לכשיבריא מברך ברכת הגומל (כפסק מרן השלחן ערוך סימן ריט). וברכת הגומל יברך כשיוכל לברך בפני עשרה בני אדם. ואפילו אם יחלפו כמה שבועות עד שיוכל לברך.

טבילת כלים
מי שיש לו כלים חדשים לפסח, והם צריכים טבילה, כדין כל הכלים שיוצרו ושהיו בבעלות של גויים ועברו לרשות ישראל. והרי בימים הללו לא ניתן להטביל את הכלים. לכן, יתן אותם במתנה לגוי שהוא מכיר, ויבקש מהגוי שיחזור וישאיל לו את הכלים. וכך הם יהיו פטורים מן הטבילה. (ואם נמצא במקום שיכול ליסוע לבדו לים או למעיין להטביל את הכלים, כך יעשה). אבל להשתמש בכלים כמו שהם בלי טבילה ובלי לתת אותם לגוי, אסור.

שאלות ותשובות על ההלכה

בנוגע לשאלה ששאלו פה האם אפשר לצאת ידי חובה בסיום מסכת דרך הרדיו והאינטרנט, ראיתי בילקוט יוסף על פסח שהתיר לעשות כן, ועכשיו אנחנו בשעת הדחק גדולה, ומדוע לא נסמוך על דבריו לחלק מעמ"י שלא עשו סיום בעצמם? ל' ניסן תש"פ / 24 באפריל 2020

בילקוט יוסף פסח ח"ב עמוד תשס העלה שאין לסמוך על זה. וכתבנו כדבריו.

ראשית, כעת הודיע משרד הבריאות כי אין לקיים מניין כלל גם לא במרחב הציבורי. ​​​​​​​שנית, מסכה זה חשוב מאוד בריאותית, וצריך להתפלל איתה, על אף החובה החשובה של היכון לקראת . ז' ניסן תש"פ / 1 באפריל 2020

כמובן שפירסמנו את הדברים לפני ההנחייה החדשה. ולגבי מסכה, אנו עומדים על דברינו הראשונים. גם אם יש בזה צורך מועט, הוא אינו משמעותי כדי להקל בדבר אלא במקום צורך ממשי.

מה הדין השנה לגבי תענית בכורות, האם יוצאים לידי חובה דרך הרדיו, או האם יש דרך לצאת לידי חובה באופן אחר? ו' ניסן תש"פ / 31 במרץ 2020

אין להקל ולסמוך על שמיעת סיום דרך הטלפון. ובפרט כשאין מנין גם במקום הסיום. ולכן יערך מעתה לסיים בעצמו מסכת במשניות, או לכל הפחות ספר אחד בנביא, ואם הוא אינו יודע ללמוד כמעט בכלל, ילמד ספר יונה עם פירוש.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה


דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איס......

לקריאת ההלכה

דין ברכת הגומל

תקנו רבותינו, שמי שאירע לו איזה דבר שיש בו קצת סכנה, עליו להודות להשם יתברך על הטובה אשר גמלו, בפני עשרה אנשים מישראל. וכפי שנבאר. בגמרא במסכת ברכות (נד.), אמר רב יהודה אמר רב, ארבעה צריכין להודות (כלומר, לברך הגומל), יורדי הים כשיעלו ממנו, והולכי מדברות כשיגיעו לישוב, ומי שהיה חולה ונתרפא, ומי ש......

לקריאת ההלכה