הלכה ליום שני ה' ניסן תש"פ 30 במרץ 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

חנה אלקסיה בת קרן

הוקדש על ידי

המשפחה

וירוס קורונה – ערב פסח

בימים הללו, אנו נערכים לקראת ימי הפסח הבאים עלינו לטובה, אולם שאלות רבות מתעוררות בענין מגפת הקורונה אשר מאלצת את כולם להסתגר בבתיהם. ונשתדל להשיב על כמה מהשאלות הנפוצות:

צירוף למנין
בענין התפלות, במקומות שבהם ניתן להתפלל עשרה בני אדם רחוקים זה מזה, הרי הם מצטרפים זה לזה כאשר הם ברשות אחת. לדוגמא, בגינה או בחצר גדולה וכיוצא בזה. אולם אם דרך רשות הרבים מפרידה ביניהם, למשל, חמישה אנשים מצד אחד של הרחוב על גבי מרפסת, וחמשה מן הצד השני, אין הם מצטרפים זה לזה למנין.

אולם אם יש כבר עשרה בני אדם שמתפללים יחד, ואדם אחר רואה את מקצתם ממקום אחר, הרי הוא יכול להצטרף אליהם למנין גם כשהוא ברשות אחרת.

חבישת מסכה
חובה על האדם להתלבש בצורה מכובדת בשעת התפלה, כמו שנאמר "הכון לקראת אלוקיך ישראל". לכן לא נכון להתפלל כשיש על פניו מסכה (להגנה מפני וירוסים). ורק אם יש בדבר הכרח גדול שלא ידבק, כגון שהוא נמצא בבית חולים וכדומה, אז דינו כדין חולה, שפסק מרן השלחן ערוך (סימן צד) שרשאי להקל בכמה מן הדינים האמורים לגבי המתפלל. וכן הדין לענין זה.

ברכת הגומל
היוצא מבידוד מבלי שהיה חולה, אינו מברך ברכת הגומל. ואם היה חולה עד ששכב במיטתו, לכשיבריא מברך ברכת הגומל (כפסק מרן השלחן ערוך סימן ריט). וברכת הגומל יברך כשיוכל לברך בפני עשרה בני אדם. ואפילו אם יחלפו כמה שבועות עד שיוכל לברך.

טבילת כלים
מי שיש לו כלים חדשים לפסח, והם צריכים טבילה, כדין כל הכלים שיוצרו ושהיו בבעלות של גויים ועברו לרשות ישראל. והרי בימים הללו לא ניתן להטביל את הכלים. לכן, יתן אותם במתנה לגוי שהוא מכיר, ויבקש מהגוי שיחזור וישאיל לו את הכלים. וכך הם יהיו פטורים מן הטבילה. (ואם נמצא במקום שיכול ליסוע לבדו לים או למעיין להטביל את הכלים, כך יעשה). אבל להשתמש בכלים כמו שהם בלי טבילה ובלי לתת אותם לגוי, אסור.

שאלות ותשובות על ההלכה

בנוגע לשאלה ששאלו פה האם אפשר לצאת ידי חובה בסיום מסכת דרך הרדיו והאינטרנט, ראיתי בילקוט יוסף על פסח שהתיר לעשות כן, ועכשיו אנחנו בשעת הדחק גדולה, ומדוע לא נסמוך על דבריו לחלק מעמ"י שלא עשו סיום בעצמם? ל' ניסן תש"פ / 24 באפריל 2020

בילקוט יוסף פסח ח"ב עמוד תשס העלה שאין לסמוך על זה. וכתבנו כדבריו.

ראשית, כעת הודיע משרד הבריאות כי אין לקיים מניין כלל גם לא במרחב הציבורי. ​​​​​​​שנית, מסכה זה חשוב מאוד בריאותית, וצריך להתפלל איתה, על אף החובה החשובה של היכון לקראת . ז' ניסן תש"פ / 1 באפריל 2020

כמובן שפירסמנו את הדברים לפני ההנחייה החדשה. ולגבי מסכה, אנו עומדים על דברינו הראשונים. גם אם יש בזה צורך מועט, הוא אינו משמעותי כדי להקל בדבר אלא במקום צורך ממשי.

מה הדין השנה לגבי תענית בכורות, האם יוצאים לידי חובה דרך הרדיו, או האם יש דרך לצאת לידי חובה באופן אחר? ו' ניסן תש"פ / 31 במרץ 2020

אין להקל ולסמוך על שמיעת סיום דרך הטלפון. ובפרט כשאין מנין גם במקום הסיום. ולכן יערך מעתה לסיים בעצמו מסכת במשניות, או לכל הפחות ספר אחד בנביא, ואם הוא אינו יודע ללמוד כמעט בכלל, ילמד ספר יונה עם פירוש.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה


דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

לקריאת ההלכה

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

לקריאת ההלכה

דין הנשים בסעודת מלוה מלכה

בהלכה הקודמת ביארנו שמצוה על כל אדם להשתדל לאכול סעודה רביעית שנקראת גם כן סעודת מלוה מלכה, על שם שהיא נערכת במוצאי שבת ללוות את שבת המלכה בצאתה ולהותיר ברכה לסעודות החול. וביארנו שמצוה להשתדל לאכול פת (לחם) בסעודה זו, ומי שאינו יכול לאכול פת מחמת שובעו, יוכל לסעוד בפת הבאה בכסנין (כגון עוגה או קרקר......

לקריאת ההלכה