הלכה ליום שני ה' ניסן תש"פ 30 במרץ 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

חנה אלקסיה בת קרן

הוקדש על ידי

המשפחה

וירוס קורונה – ערב פסח

בימים הללו, אנו נערכים לקראת ימי הפסח הבאים עלינו לטובה, אולם שאלות רבות מתעוררות בענין מגפת הקורונה אשר מאלצת את כולם להסתגר בבתיהם. ונשתדל להשיב על כמה מהשאלות הנפוצות:

צירוף למנין
בענין התפלות, במקומות שבהם ניתן להתפלל עשרה בני אדם רחוקים זה מזה, הרי הם מצטרפים זה לזה כאשר הם ברשות אחת. לדוגמא, בגינה או בחצר גדולה וכיוצא בזה. אולם אם דרך רשות הרבים מפרידה ביניהם, למשל, חמישה אנשים מצד אחד של הרחוב על גבי מרפסת, וחמשה מן הצד השני, אין הם מצטרפים זה לזה למנין.

אולם אם יש כבר עשרה בני אדם שמתפללים יחד, ואדם אחר רואה את מקצתם ממקום אחר, הרי הוא יכול להצטרף אליהם למנין גם כשהוא ברשות אחרת.

חבישת מסכה
חובה על האדם להתלבש בצורה מכובדת בשעת התפלה, כמו שנאמר "הכון לקראת אלוקיך ישראל". לכן לא נכון להתפלל כשיש על פניו מסכה (להגנה מפני וירוסים). ורק אם יש בדבר הכרח גדול שלא ידבק, כגון שהוא נמצא בבית חולים וכדומה, אז דינו כדין חולה, שפסק מרן השלחן ערוך (סימן צד) שרשאי להקל בכמה מן הדינים האמורים לגבי המתפלל. וכן הדין לענין זה.

ברכת הגומל
היוצא מבידוד מבלי שהיה חולה, אינו מברך ברכת הגומל. ואם היה חולה עד ששכב במיטתו, לכשיבריא מברך ברכת הגומל (כפסק מרן השלחן ערוך סימן ריט). וברכת הגומל יברך כשיוכל לברך בפני עשרה בני אדם. ואפילו אם יחלפו כמה שבועות עד שיוכל לברך.

טבילת כלים
מי שיש לו כלים חדשים לפסח, והם צריכים טבילה, כדין כל הכלים שיוצרו ושהיו בבעלות של גויים ועברו לרשות ישראל. והרי בימים הללו לא ניתן להטביל את הכלים. לכן, יתן אותם במתנה לגוי שהוא מכיר, ויבקש מהגוי שיחזור וישאיל לו את הכלים. וכך הם יהיו פטורים מן הטבילה. (ואם נמצא במקום שיכול ליסוע לבדו לים או למעיין להטביל את הכלים, כך יעשה). אבל להשתמש בכלים כמו שהם בלי טבילה ובלי לתת אותם לגוי, אסור.

שאלות ותשובות על ההלכה

בנוגע לשאלה ששאלו פה האם אפשר לצאת ידי חובה בסיום מסכת דרך הרדיו והאינטרנט, ראיתי בילקוט יוסף על פסח שהתיר לעשות כן, ועכשיו אנחנו בשעת הדחק גדולה, ומדוע לא נסמוך על דבריו לחלק מעמ"י שלא עשו סיום בעצמם? ל' ניסן תש"פ / 24 באפריל 2020

בילקוט יוסף פסח ח"ב עמוד תשס העלה שאין לסמוך על זה. וכתבנו כדבריו.

ראשית, כעת הודיע משרד הבריאות כי אין לקיים מניין כלל גם לא במרחב הציבורי. ​​​​​​​שנית, מסכה זה חשוב מאוד בריאותית, וצריך להתפלל איתה, על אף החובה החשובה של היכון לקראת . ז' ניסן תש"פ / 1 באפריל 2020

כמובן שפירסמנו את הדברים לפני ההנחייה החדשה. ולגבי מסכה, אנו עומדים על דברינו הראשונים. גם אם יש בזה צורך מועט, הוא אינו משמעותי כדי להקל בדבר אלא במקום צורך ממשי.

מה הדין השנה לגבי תענית בכורות, האם יוצאים לידי חובה דרך הרדיו, או האם יש דרך לצאת לידי חובה באופן אחר? ו' ניסן תש"פ / 31 במרץ 2020

אין להקל ולסמוך על שמיעת סיום דרך הטלפון. ובפרט כשאין מנין גם במקום הסיום. ולכן יערך מעתה לסיים בעצמו מסכת במשניות, או לכל הפחות ספר אחד בנביא, ואם הוא אינו יודע ללמוד כמעט בכלל, ילמד ספר יונה עם פירוש.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה


הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

בין כיפור לסוכות - דפנות הסוכה

הימים הללו, שבין יום הכפורים לסוכות, הם ימים מקודשים, ואנו עוסקים בהם במצות הסוכה, ללכת מחיל אל חיל. ואמרו רבותינו, כי ארבע הימים שבין יום הכפורים לחג הסוכות, נזכרים ונעשים כימים המקודשים, והם כימי חול המועד, ובהם עוסקים כל ישראל במצוות, סוכה ולולב, ומעשים הללו מעוררים בלב ישראל לאהוב את ה' יתבר......

לקריאת ההלכה

השומע קול רעם בלילה

שתי שאלות: השומע קול רעם מתוך שינה, האם רשאי לברך על הרעם, בלי נטילת ידיים? והאם יש לברך על הברקים בכל פעם, או רק פעם אחת ביום? בהלכות הקודמות ביארנו, שאדם הרואה ברקים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך ה......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה