הלכה ליום ראשון י"ב אדר תש"פ 8 במרץ 2020

כמה מדיני הפורים - נגיף "קורונה"

----------------------------------

לשאלת רבים: הנמצא בימים הללו בבידוד, מחמת נגיף "קורונה", דינו לגבי פורים: עליו לקרוא לבדו מגילה מתוך מגילה כשרה, ויברך עליה לפני הקריאה, אך לא יברך לאחריה. ואם אינו יודע לקרוא מגילה בניקוד נכון, ויש לו מגילה כשרה, ישמע הקלטה של קריאת המגילה של אדם אחר, ויקרא איתו בשפתיו בצורה נכונה, ואף על פי שאינו קורא את הטעמים כראוי, יוצא ידי חובה.
אם אין לו מגילה כשרה בשום אופן, יקרא מתוך מגילת אסתר מודפסת בלי ברכה. ונכון שיקרא גם הלל שלם בלי ברכה (כיון שיש אומרים שמי שאינו קורא מגילה צריך לומר הלל). 
ולגבי שאר מצוות היום, משלוח מנות ומתנות לאביונים, יוכל למנות שליח על ידי טלפון, שיקיים עבורו את המצוות מכספו שלו. וה' יתברך יסלק מאיתנו כל צרה וצוקה, כל נגע ומחלה, ונשמע ונתבשר בשורות טובות.

----------------------------------

דין הנשים לגבי משלוח מנות
הנשים חייבות בכל מצוות הפורים כדין האנשים. ולכן הדבר ברור שגם הנשים מחוייבות לשלוח משלוח מנות, וכל אשה תשלח לרעותה. אולם דנו הפוסקים, לגבי אשה נשואה, אם היא יוצאת ידי חובה במה שבעלה שולח משלוחי מנות רבים גם בשמה. והגאון הראשון לציון מהר"ר יצחק יוסף שליט"א בילקוט יוסף (סימן תרצד) העלה למסקנה, שעל כל אשה מוטלת חובה לדאוג שהיא בעצמה תשלח משלוח מנות (בעצמה, או על ידי שליח מטעמה, ואפילו אם בעלה הוא השליח). ותשלח לשכנה או לחברה וכדומה. ולא תסמוך רק על המשלוחים שעושה בעלה.

בני הבית במצות מתנות לאביונים
דנו הפוסקים, לגבי ילדים וילדות הנמצאים בבית, מעל או מתחת גיל בר ובת מצוה, האם הם מחוייבים גם כן במצוות "מתנות לאביונים". שיש אומרים שאפילו ילדים קטנים צריכים לקיים מצוה זו, שהרי אנו מחוייבים לחנכם בכל המצוות שבתורה. ויש אומרים שמאחר והמצוה היא שיתן מכספו בתור מתנות לאביונים, והרי לילדים ואפילו לגדולים שבהם אין כסף משל עצמם, לכן הם פטורים לגמרי ממצוה זו. ולמעשה כתב הגאון הילקוט יוסף (עמוד תרכ"ג), שאף שיש מקום לצדד בזה לכאן ולכאן, מכל מקום נכון לחנך גם את הקטנים (שהגיעו לגיל חינוך) לקיים את מצוות מתנות לאביונים. (ואפשר להסתפק בכך שיאמר האב לבנו, הנה תראה שאני נותן גם עבורך מתנות לאביונים).

ולגבי ילדים בוגרים, כתב הגאון הנ"ל, שעליהם לתת מתנות לאביונים. והביא בשם הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שסכום הכסף שיש לתת תלוי בנותן ובמקבל. ואמר לבחור אחד ששאל אותו כמה "מתנות לאביונים" עליו לתת, "אביך, בחמישים שקל יוצא ידי חובת המצווה בהידור, אבל אתה, חצי שקל יכול להיות הרבה בשבילך".

מתנות לאביונים לילד קטן
יוצאים ידי חובת "מתנות לאביונים" בנתינה לילד קטן שהוא אביון. (שם עמוד תרכט).

עני במצוות מתנות לאביונים
אפילו עני שבישראל, שהוא מתפרנס מכספי צדקה, חייב לתת מתנות לאביונים. וכתב הב"ח (סימן תרצד), שאין מצוות מתנות לאביונים דומה לשאר מצוות הצדקה, אלא מצווה מיוחדת היא ליום הפורים, כדין ארבעה כוסות בליל פסח, שעל כל אחד מישראל חובה לקיימה. ואף על פי שיש חולקים בדבר, מכך מקום גם מרן החיד"א בברכי יוסף הכריע כדברי הב"ח, וכן עיקר להלכה.

לתת את המעות ביום פורים
את מעות המתנות לאביונים, יש לתת לעניים ביום פורים. ובזמן הזה ישנם גבאי צדקה שמטפלים במעות הללו ונותנים אותם לידי העניים ביום הפורים. אולם מי שנמצא בעיר שאין שם עניים מישראל, עליו להפריש את המעות הללו ולשומרם אצלו, ויתן אותם לעניים לאחר מכן. (שלחן עורך סימן תרצד). ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, אף על פי שהיה נותן הרבה מתנות לאביונים לבאים לפניו, בכל זאת, שנה אחת היה בדעתו לתת את המתנות לאביונים לאברך אביון אחד, ואותו אברך לא בא לפניו ביום הפורים, ומרן זצ"ל שרצה מאד לתת את המעות דוקא בידו, מפני שידע בבירור שאותו אברך הוא אביון, שלח שליח לאותו אברך למחרת יום הפורים, ונתן בידו כמה מאות שקלים "מתנות לאביונים".

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה


ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

מרור – כורך – שלחן עורך - ותוספת הלכות בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות

אף שעלינו להמשיך בהלכות הפסח, מכל מקום נעמוד גם על כמה דינים ששייכים באופן מיוחד השנה, בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות. שריפת חמץ - לגבי שריפת חמץ, שנהגו לצאת ולשורפו ביום ערב פסח, דבר שהשנה לא יתאפשר להרבה בני אדם. הנה בגמרא ובשלחן ערוך (סימן תמה) מבואר, כיצד היא מצות ביעור ח......

לקריאת ההלכה

דין איסור בשר בחלב

נאמר בתורתנו הקדושה שלש פעמים: "לא תבשל גדי בחלב אמו" (בספר שמות כג, ובפרק לד. ובספר דברים יד.) ודרשו בגמרא (חולין קיד.) שפעם אחת שנזכר איסור זה בתורה, באה ללמד על איסור אכילת בשר בחלב. ופעם אחת באה ללמד על איסור בישול בשר בחלב, ופעם אחת באה לאיסור הנאה. ולכן אף שלא מצינו בתורה איסור לבשל ......

לקריאת ההלכה