הלכה ליום שלישי ט"ז שבט תש"פ 11 בפברואר 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

אסתר בת חנה ,אליה בת רחל ,שמואל אהרון בן נבאט

הוקדש על ידי

ארז בן מאיר לוי, חיים בן מאיר לוי

ספרן בספריה

שאלה: הוצעה לי משרה כ"ספרן" בספריה כללית, האם מותר לי לקבל הצעה כזו לצורך פרנסתי?

תשובה: הנה השאלה העומדת לפנינו היא מן החמורות. שהרי בספריה כללית יש הרבה ספרים חילוניים, שהספרן יאלץ לתת לכל דורש מן הספרים הללו. ועוד, שיהיה על הספרן בעתיד לרכוש ספרים כאלה כדי לחדש את המלאי שבספריה. והרי אמרו רבותינו שאחד מאותם שאין מסייעים להם מן השמים לעשות תשובה, הוא המחטיא את הרבים, והרי בקריאת ספרים כאלה, הקוראים יכשלו באיסורים, ולכן נראה שאין אפשרות לקבל משרה כזו.

ובפרט שהרי אמרו רבותינו זכרונם לברכה (סנהדרין צ:), "כל הקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעולם הבא". וכל שכן ספרים חילוניים של הדורות הללו, אשר כל סופר חילוני פוער פיו לבלי חוק על ה' ועל משיחו, ובימים הסמוכים לביאת משיח צדקינו החוצפה גוברת בעולם, כמו שדרשו רבותינו (בחגיגה יד.). ואם כן איך יוכל אדם ירא שמים להושיט בידיו ספרים כאלה לקוראים שלא תמיד מודעים לחומרת הדברים, ולפעמים בכלל אינם יודעים שיש איסור בקריאת ספר מסויים. והרי מי שמוסר ספר כזה לאדם אחר, עובר על מה שנאמר בתורה "לפני עיור לא תתן מכשול".

ואפילו אם הקורא יודע שיש איסור בקריאת הספרים, ובכל זאת הוא אינו חושש לכך ומבקש לקבל ספר כזה, הרי גם במקרה כזה יש כאן איסור משום "לפני עיור לא תתן מכשול", מפני שהתאווה גורמת לאדם שלא יראה בעיניו את חומרת מעשיו, כמו שכתב הרמב"ם (בפירוש המשניות שביעית, פ"ה מ"ו). (ועוד שיש בזה איסור משום שהוא מסייע ביד עוברי עבירה).

ומן הטעמים הללו, הורה מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בשאלה כזו ממש, שהספרן לא יוכל לקבל עליו תפקיד כזה, ויתפלל לה' יתברך, שיזמן לו פרנסה טובה בהיתר ולא באיסור.

ומן הדברים אנו למדים, כמה חמור ענין קריאת ספרים כאלה, וכן קריאת עיתונים חילוניים, או אתרי אינטרנט המלאים פריצות ודברי כפירה, שהרי אפילו במקרה שפרנסתו של האדם תלויה בזה, החמיר מרן זצ"ל שלא יוכל לקבל משרה כזו. וכל שכן סתם אדם, שעליו לדעת עד היכן הדברים מגיעים, ועליו למשוך את ידיו מן הספרים הללו, ולא לקרוא אלא בספרים המותרים. ובפרט כי תורתינו הקדושה רחבה מיני ים, וכמה שאדם יעסוק בתורה עדיין לא יסיים אפילו חלק קטן מחוק לימודו, ובפרט בזמנים הללו שאפילו לעת נופש, הרי ישנם הרבה ספרים רבים על תולדותיהם של צדיקים והיסטוריה יהודית וכיוצא בזה, ובהם ימצא את סיפוקו כל מבקש חכמה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה


דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איס......

לקריאת ההלכה

איסור כביסה ולבישת בגדים מכובסים בשבוע שחל בו תשעה באב, ודין בגד העשוי לספוג זיעה

במשנה בתענית (כו:) שנינו, שבוע שחל בו תשעה באב (כמו השבוע שלפנינו, כלומר, מיום ראשון הקרוב), אסור להסתפר ולכבס. וכן פסקו הטור ומרן השלחן ערוך. ולמנהג האשכנזים יש לאסור לכבס החל מיום ראש חודש אב. מהות איסור "כיבוס" ואיסור כיבוס בימים אלו הוא אפילו אם אינו רוצה ללבוש הבגד עתה, אלא להניחו......

לקריאת ההלכה