הלכה ליום שלישי ט"ז שבט תש"פ 11 בפברואר 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

אסתר בת חנה ,אליה בת רחל ,שמואל אהרון בן נבאט

הוקדש על ידי

ארז בן מאיר לוי, חיים בן מאיר לוי

ספרן בספריה

שאלה: הוצעה לי משרה כ"ספרן" בספריה כללית, האם מותר לי לקבל הצעה כזו לצורך פרנסתי?

תשובה: הנה השאלה העומדת לפנינו היא מן החמורות. שהרי בספריה כללית יש הרבה ספרים חילוניים, שהספרן יאלץ לתת לכל דורש מן הספרים הללו. ועוד, שיהיה על הספרן בעתיד לרכוש ספרים כאלה כדי לחדש את המלאי שבספריה. והרי אמרו רבותינו שאחד מאותם שאין מסייעים להם מן השמים לעשות תשובה, הוא המחטיא את הרבים, והרי בקריאת ספרים כאלה, הקוראים יכשלו באיסורים, ולכן נראה שאין אפשרות לקבל משרה כזו.

ובפרט שהרי אמרו רבותינו זכרונם לברכה (סנהדרין צ:), "כל הקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעולם הבא". וכל שכן ספרים חילוניים של הדורות הללו, אשר כל סופר חילוני פוער פיו לבלי חוק על ה' ועל משיחו, ובימים הסמוכים לביאת משיח צדקינו החוצפה גוברת בעולם, כמו שדרשו רבותינו (בחגיגה יד.). ואם כן איך יוכל אדם ירא שמים להושיט בידיו ספרים כאלה לקוראים שלא תמיד מודעים לחומרת הדברים, ולפעמים בכלל אינם יודעים שיש איסור בקריאת ספר מסויים. והרי מי שמוסר ספר כזה לאדם אחר, עובר על מה שנאמר בתורה "לפני עיור לא תתן מכשול".

ואפילו אם הקורא יודע שיש איסור בקריאת הספרים, ובכל זאת הוא אינו חושש לכך ומבקש לקבל ספר כזה, הרי גם במקרה כזה יש כאן איסור משום "לפני עיור לא תתן מכשול", מפני שהתאווה גורמת לאדם שלא יראה בעיניו את חומרת מעשיו, כמו שכתב הרמב"ם (בפירוש המשניות שביעית, פ"ה מ"ו). (ועוד שיש בזה איסור משום שהוא מסייע ביד עוברי עבירה).

ומן הטעמים הללו, הורה מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בשאלה כזו ממש, שהספרן לא יוכל לקבל עליו תפקיד כזה, ויתפלל לה' יתברך, שיזמן לו פרנסה טובה בהיתר ולא באיסור.

ומן הדברים אנו למדים, כמה חמור ענין קריאת ספרים כאלה, וכן קריאת עיתונים חילוניים, או אתרי אינטרנט המלאים פריצות ודברי כפירה, שהרי אפילו במקרה שפרנסתו של האדם תלויה בזה, החמיר מרן זצ"ל שלא יוכל לקבל משרה כזו. וכל שכן סתם אדם, שעליו לדעת עד היכן הדברים מגיעים, ועליו למשוך את ידיו מן הספרים הללו, ולא לקרוא אלא בספרים המותרים. ובפרט כי תורתינו הקדושה רחבה מיני ים, וכמה שאדם יעסוק בתורה עדיין לא יסיים אפילו חלק קטן מחוק לימודו, ובפרט בזמנים הללו שאפילו לעת נופש, הרי ישנם הרבה ספרים רבים על תולדותיהם של צדיקים והיסטוריה יהודית וכיוצא בזה, ובהם ימצא את סיפוקו כל מבקש חכמה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה