הלכה ליום רביעי י"ז שבט תש"פ 12 בפברואר 2020

שאלה: האם מותר להניח בשבת מכשיר "אינטרקום" בחדר שיש בו תינוק, כדי שיוכלו הוריו לשמוע את בכיו ולדעת מה מצבו, ולהעניק לו כל צרכיו?

תשובה: הנה לכאורה יש לדון בזה מצד שמכשיר האינטרקום דומה מצד פעולתו למכשיר הרם קול שכבר אסרוהו כל גאוני הדורות האחרונים מכמה סיבות, ומהם, מפני שמכשיר הרם קול הוא כלי המיוחד להשמעת קול, שאסור מדרבנן להשתמש בו ביום השבת. וכן האריך בזה מרן הרב זצ"ל בספר יביע אומר (ח"א סי' יט) לאסור השימוש ברמקול בשבת מכמה טעמים.

אולם לענין אינטרקום בחדר שיש בו תינוק, לכאורה יש לדון בזה להקל מטעם שתינוק נחשב כחולה שאין בו סכנה גם כאשר הוא מרגיש טוב, (שהרי מצבו רגיש וכל הזמן הוא נזקק לטיפול של הוריו) ולכן, באיסור דרבנן שלא נעשה על ידי ההורים, רק על ידי התינוק שמשמיע קולו, לכאורה יש להקל. ואף שבזמן שנכנסים ההורים לחדר התינוק בכדי לטפל בו,  נשמע גם קולם ברמקול בזמן שהם מדברים שם, מכל מקום מותר הדבר, לפי שאינם מתכונים שישמעו קולם, ואין להם כל תועלת מכך, וגם אינם עושים מעשה בידים כלל, על כן יש להקל בזה באיסור דרבנן.

אלא שיש אומרים שעיקר איסור השימוש ברמקול או באינטרקום בשבת אינו רק מדרבנן, אלא איסורו איסור גמור מן התורה, מפני שבזמן שעוברים גלי הקול, נוצרת פעולה חשמלית המביאה לזיקי אש במוליכי הזרם החשמלי, ויש בזה איסור תורה. וכן כתבו כמה מגדולי הרבנים בדור שלפנינו. אולם מרן הרב זצ"ל העיר על דבריהם, כי מזה זמן רב דיבר על כך עם ידידו הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (שהיה נודע בהבנתו בעניני חשמל בהלכה) והלה הודיעו באופן ברור כי דברי הרבנים שכתבו כך אינם נכונים במציאות כלל, ושאין הדיבור מעורר זיקי אש, רק הגברת הזרם, שאין בו שום חשש של הבערה וכיבוי, וכל דברי המומחים בזה הם רק על הגברת הזרם, אבל האש או האור, לא מתגבר ולא מתמעט בזה כלל. והרבנים שכתבו כן בזמנים עברו, הוא מפני שלא היה ענין החשמל ברור בזמנם די הצורך.

ולפיכך הדבר ברור, שאין איסור בשימוש ברמקול בשבת, אלא מדרבנן, ולפיכך בנדון דנן שהוא לצורך תינוק, וגם לא נעשה מעשה בידים ממש, המיקל בשימוש באינטרקום בשבת, יש לו על מה שיסמוך.

שאלות ותשובות על ההלכה

לגביי ההלכה של אינטרקום בשבת (מתוך ראיה של טכנאי אלקטרוניקה), שלפי דעתי לא צריך לתת אישור גורף לכל אינטרקום לצורך תינוק, כיוון שהיום יש המון דגמים שכאשר התינוק בוכה אז גם נדלקים לדים (נורות זעירות) שמראים את העוצמה של הבכי.
וזה כמו הדלקת נורות חדשות כל פעם לפי העוצמה. 30 Cheshvan 5774 / נובמבר 3 2013

גם אם יש שם נורות לד, אין בדבר איסור מן התורה (כי בנורות לד אין חוט להט). ולכן המיקל בזה במקום צורך עבור תינוק כאמור, יש לו על מה שיסמוך.

בענין אינטרקום אשר יש לו נורות חשמל אדומות הנגבות ונדלקות מעוצמת הדיבור האם גם בזה יש להקל? האם יש לחלק בניהם? 30 Cheshvan 5774 / נובמבר 3 2013

אם מדובר בנורות שיש להן חוט להט, בודאי אין להקל להשתמש באינטרקום כזה בשבת.
ובנורות לד, ולכן המיקל בזה במקום צורך עבור תינוק כאמור, יש לו על מה שיסמוך.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Megillah Reading- Coronavirus

Every member of the Jewish nation is obligated to read the Megillah on the day of Purim. One must read it during the night and once again the next day, as the verse states, “My G-d, I call out to you during the day and you do not answer; during the night I have no rest.” This verse is wr......

לקריאת ההלכה

The Laws of Hearing Parashat Zachor- Coronavirus

“Remember What Amalek Has Done to You” On the Shabbat preceding Purim, which is this coming Shabbat, after the opening of the Ark immediately following Shacharit prayers, two Sifrei Torah are removed; in the first one, we read the weekly Parasha (which is Parashat Vayikra this year, 577......

לקריאת ההלכה

Matanot La’Evyonim- Coronavirus

In the previous Halacha we briefly discussed the Mitzvah of “Matanot La’Evyonim” on Purim day which is the distribution of two monetary gifts, one to each pauper. What Must One Give? In order to fulfill this Mitzvah, one need not give actual gifts; rather, it is permissible to ......

לקריאת ההלכה

The Days of Purim and the Laws of Mishloach Manot- 5781

The Days of Purim Purim will be celebrated in approximately two weeks from today. This year, we must discuss several unique laws, first of all, because Purim day (the 14th of Adar) falls out on a Friday. Second of all, in Jerusalem, a “three-day Purim” will be celebrated since the 15th ......

לקריאת ההלכה


The Mitzvah of the Purim Feast This Year (5781)

Holding the Purim Feast at Night The holiday of Purim is different than all other holidays we celebrate in that whereas regarding other holidays the Mitzvah of partaking of a joyous holiday meal applies during the day and night, regarding the holiday of Purim, there is only a Mitzvah to hold a feas......

לקריאת ההלכה

 A Joint Mishloach Manot by Husband and Wife

Question: On Purim I stay home and I do not give out my own Mishloach Manot. May I fulfill my obligation by sending a joint Mishloach Manot along with my husband? Answer: First, let us discuss the obligation of women with regards to Mishloach Manot. A Woman’s Obligation in Mishloach Mano......

לקריאת ההלכה

The Mitzvah of Joy and Torah Learning on Purim Day

There is a Mitzvah eat heartily during the Purim Feast. One should preferably eat bread during this meal. The Rambam (Chapter 2 of Hilchot Megillah, Halacha 15) writes: “What is the extent of one’s obligation during this feast? One should eat meat and prepare a delicious meal to the b......

לקריאת ההלכה

Sucking On a Fruit

Question: If one sucks on an orange or a grapefruit but does not chew it with one’s teeth, must one recite the “Boreh Peri Ha’etz” like on other fruits or should one recite the “Shehakol” blessing like one would when drinking other fruit juices? Answer: Indeed,......

לקריאת ההלכה