הלכה ליום שישי כ' טבת תש"פ 17 בינואר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יעקב בן אסתר ושרה בת זוהרה ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משה

שאלות ותשובות הלכה יומית - על המחיה בעמידה – מיץ שנסחט מענבים – תלמיד חכם זקן

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מותר לברך "על המחיה" בעמידה?

תשובה: מרן השלחן ערוך (סימן קפד סעיף י) כתב שיש לברך ברכת על המחיה דוקא בישיבה. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (יביע אומר ח"א סימן יא) כתב, שאפילו לדעת האומרים שברכת על המחיה אינה חיוב מן התורה, יש לברכה דוקא בישיבה, כדין ברכת המזון.

 

שאלה: אצלינו בארצות הברית, התחילו למכור מיץ ענבים שנסחט ממש סמוך לשבת, האם אפשר לקדש על מיץ כזה? האם אפשר לעשות זאת בבית לפני הקידוש?

תשובה: בגמרא מבואר שאדם רשאי לסחוט ענבים ומיד לעשות על המיץ קידוש. וכן פסק מרן השלחן ערוך (סימן ערב). וכמובן שאסור לסחוט את הענבים בשבת עצמה. ואף שיתכן שיש אופני היתר בזה (ראה חזו"ע ח"ד עמוד קלט), הם קשים מבחינה מעשית. לכן יש לסחוט את הענבים רק לפני שבת. ויש לשים לב שמיץ זה אינו מבושל, ולכן אם יגע בו הגוי, אין להשתמש בו.

 

שאלה: האם ישנה עדיפות ללמוד מתלמיד חכם זקן, או שאפשר ללמוד גם אצל צעיר?

תשובה: בודאי שאפשר ללמוד תורה גם מן הזקן וגם מן הצעיר. אולם יש להעדיף תלמיד חכם זקן, כמו שאמרו חז"ל (אבות פ"ד), "רַבִּי יוֹסֵי בַר יְהוּדָה אִישׁ כְּפַר הַבַּבְלִי אוֹמֵר: הַלּוֹמֵד מִן הַקְּטַנִּים לְמָה הוּא דוֹמֶה? לְאוֹכֵל עֲנָבִים קֵהוֹת וְשׁוֹתֶה יַיִן מִגִּתּוֹ. וְהַלּוֹמֵד מִן הַזְּקֵנִים לְמָה הוּא דוֹמֶה? לְאוֹכֵל עֲנָבִים בְּשׁוּלוֹת וְשׁוֹתֶה יַיִן יָשָׁן. והסביר מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (עע"א עמוד שו), שיש לבאר, כי בדרך כלל תלמידי חכמים זקנים למדו יותר במשך חייהם, והם יודעים סברות רבות להקל, ולכן הם יודעים נכון יותר להורות היתר בדבר המותר, מה שאין כן הצעירים, שמחמירים מן הספק. צא ולמד ממה שכתב גאון עוזינו גדול הדור בעל נודע ביהודה (אה"ע סימן כח) בזו הלשון: אמר יחזקאל, תשובה זו כתבתיה בילדותי זה למעלה משלושים שנה, ומחמת שהייתי צעיר לימים הייתי מיראי הוראה ביותר, ולכן נטיתי ברוב הסברות להחמיר, אבל עכשיו אני חוזר בי, ודברים שאמרתי טעות הם בידי וכו'.

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה