הלכה ליום שישי כ' טבת תש"פ 17 בינואר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יעקב בן אסתר ושרה בת זוהרה ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משה

שאלות ותשובות הלכה יומית - על המחיה בעמידה – מיץ שנסחט מענבים – תלמיד חכם זקן

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מותר לברך "על המחיה" בעמידה?

תשובה: מרן השלחן ערוך (סימן קפד סעיף י) כתב שיש לברך ברכת על המחיה דוקא בישיבה. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (יביע אומר ח"א סימן יא) כתב, שאפילו לדעת האומרים שברכת על המחיה אינה חיוב מן התורה, יש לברכה דוקא בישיבה, כדין ברכת המזון.

 

שאלה: אצלינו בארצות הברית, התחילו למכור מיץ ענבים שנסחט ממש סמוך לשבת, האם אפשר לקדש על מיץ כזה? האם אפשר לעשות זאת בבית לפני הקידוש?

תשובה: בגמרא מבואר שאדם רשאי לסחוט ענבים ומיד לעשות על המיץ קידוש. וכן פסק מרן השלחן ערוך (סימן ערב). וכמובן שאסור לסחוט את הענבים בשבת עצמה. ואף שיתכן שיש אופני היתר בזה (ראה חזו"ע ח"ד עמוד קלט), הם קשים מבחינה מעשית. לכן יש לסחוט את הענבים רק לפני שבת. ויש לשים לב שמיץ זה אינו מבושל, ולכן אם יגע בו הגוי, אין להשתמש בו.

 

שאלה: האם ישנה עדיפות ללמוד מתלמיד חכם זקן, או שאפשר ללמוד גם אצל צעיר?

תשובה: בודאי שאפשר ללמוד תורה גם מן הזקן וגם מן הצעיר. אולם יש להעדיף תלמיד חכם זקן, כמו שאמרו חז"ל (אבות פ"ד), "רַבִּי יוֹסֵי בַר יְהוּדָה אִישׁ כְּפַר הַבַּבְלִי אוֹמֵר: הַלּוֹמֵד מִן הַקְּטַנִּים לְמָה הוּא דוֹמֶה? לְאוֹכֵל עֲנָבִים קֵהוֹת וְשׁוֹתֶה יַיִן מִגִּתּוֹ. וְהַלּוֹמֵד מִן הַזְּקֵנִים לְמָה הוּא דוֹמֶה? לְאוֹכֵל עֲנָבִים בְּשׁוּלוֹת וְשׁוֹתֶה יַיִן יָשָׁן. והסביר מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (עע"א עמוד שו), שיש לבאר, כי בדרך כלל תלמידי חכמים זקנים למדו יותר במשך חייהם, והם יודעים סברות רבות להקל, ולכן הם יודעים נכון יותר להורות היתר בדבר המותר, מה שאין כן הצעירים, שמחמירים מן הספק. צא ולמד ממה שכתב גאון עוזינו גדול הדור בעל נודע ביהודה (אה"ע סימן כח) בזו הלשון: אמר יחזקאל, תשובה זו כתבתיה בילדותי זה למעלה משלושים שנה, ומחמת שהייתי צעיר לימים הייתי מיראי הוראה ביותר, ולכן נטיתי ברוב הסברות להחמיר, אבל עכשיו אני חוזר בי, ודברים שאמרתי טעות הם בידי וכו'.

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

שמונה מעלות בצדקה

כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מתנות עניים), שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. כלומר, שמונה סוגים יש במצוות צדקה, וכל אחד מהם מעלתו גדולה משל חבירו. המעלה הגדולה מכולם, זה המחזיק ביד ישראל שאין לו מעות די מחסורו, ונותן לו מעות במתנה או בהלואה, או שדואג לו שתהיה לו פרנסה על ידי שמכניסו באיזה ......

לקריאת ההלכה


מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה