הלכה ליום רביעי י"א טבת תש"פ 8 בינואר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

תמר בת מוניק ז"ל

שהיום יום אזכרתה
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

תחבורה ציבורית בשבת - "וַתִּשְׁכַּח תּוֹרַת אֱלֹהֶיךָ - אֶשְׁכַּח בָּנֶיךָ גַּם אָנִי"

שאלה: מדוע הרבנים מתנגדים לתחבורה ציבורית בשבת? הרי בלאו הכי יש חילולי שבת?

תשובה: בענין זה יש הרבה מה להשיב. מלבד מה שעל ידי חילולי שבת המוניים, הולכת השבת ומתחללת עוד ועוד, ודבר זה מביא בלי ספק לחילולי שבת נוספים, ולעקירת האמונה בשבת קודש מלב העם, עוד יש לדבר זה משמעויות נרחבות. ואנו רק נצטט מתוך הדברים שאמר מרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל, בשנת התשמ"ה (1985), לאחר שביום שלישי, כ"ב סיון באותה השנה, אירע "אסון הבונים",  כאשר התנגשה רכבת עם אוטובוס שהוביל לטיול תלמידים ותלמידות מבית הספר "ברנר" בפתח תקוה, ונהרגו שם עשרים ושלושה תלמידים ותלמידות, ימים ספורים לפני חגיגות הבר מצוה שלהם.

בתקשורת נשמעו אז קולותיהם של רבים, שבין השאר הביעו תרעומת "על מה עשה ה' ככה". גם במהלך ההלוייה, נשא דברים אחד המשתתפים ואמר "כי הילדים מתו בחמתו הסדוקה של המוות". באותם הימים, נערכה עצרת התעוררות ברחוב "עזרא" בירושלים, ובה נשא דברים מרן רבינו זצ"ל, אשר האזין רוב קשב לרחשי הציבור באותם הימים, ובתוך דבריו נשא דברי נחמה והתעוררות באהבה וברוב חיבה כדרכו. אך עם זאת לא נמנע מלהביע את מחאתו האמיצה, להשמיע דבר ה' ברמה גם כאשר נתקל הדבר בתגובות קשות ביותר מצד התקשורת החילונית. אך ללומדי הלכה יומית, שהאמונה בה' תקועה בלבותינו, נוכל להבין עד היכן הדברים מגיעים. ואלו היו דברי מרן זצ"ל:

נאמר, "כִּי תֵצֵא אֵשׁ וּמָצְאָה קֹצִים - וְנֶאֱכַל גָּדִישׁ". הקוצים, אלו המורים והמורות מחללי שבת וכופרים. אבל נאכל גם גדיש! אלו ילדים שעדיין לא הגיעו למצוות ואין להם חטא! על מה עשה ה' ככה? על ביטול תינוקות של בית רבן מן התורה!

אך אבוי לנו, כי עליהם נאמר: "לַשָּׁוְא הִכֵּיתִי אֶת בְּנֵיכֶם מוּסָר לֹא לָקָחוּ"! בהלויית התלמידים בפתח תקוה, עמד שר החינוך והספיד, עמד ראש העיר של פתח תקוה והספיד, וכולם מתחמקים מלדבר על סיבת האסון הכבד והנורא הזה. בשעה שההורים והמשפחות וחבריהם לכיתות בוכים ומתאבלים, ואין צידוק הדין! רק כאילו תרעומת (כעס) נשמעת מפיהם: עַל מֶה עָשָׂה ה' כָּכָה?

אולם הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא! עַד מָתַי תִּתְחַמָּקִין הַבַּת הַשּׁוֹבֵבָה?! זה ראש העיר של פתח תקוה (שהיה ראש העיר באותם ימים), שפתח בפורענות של חילולי השבת בפרהסיא, ובבזיון גדול של רבני העיר פתח תקוה ועמהם אלפי יראים ושלמים מהעיר פתח תקוה שיצאו להפגין נגד חילולי השבת, ושיסה בהם ראש העיר שוטרים רשעים שהכו בהם וביזו אותם וסחבו אותם למאסר ומשפט.

ומראש העיר הזה, לומדים גם אחרים לקלקל כמותו. לבזות את השבת. וחומת השבת הולכת ונפרצת לדאבון לב! אף ראש העיר של אשקלון, שמתיימר להיות דתי, פתח בריכה מעורבת לאנשים ונשים יחדיו, וציוה גם להפעילה בשבת. כתבתי לו מכתב מלא מוסר השכל בדרכי נועם, לבל יעשה כן, ואפילו תשובה לא טרח להשיב לי! זה שקורא את עצמו "דתי"! ומה יעשו איזובי קיר?!

על לוחות בית הספר תלויים דברי נאצה שכתבו התלמידים הללו עם התלמידות, כי אם המורים סוררים ומורים, מה יעשה אותו הבן ולא יחטא? הֲלוֹא אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם לֵאמֹר אַל תֶּחֶטְאוּ בַיֶּלֶד וְלֹא שְׁמַעְתֶּם, וְגַם דָּמוֹ הִנֵּה נִדְרָשׁ!

נאמר בתורה: "כִּי יִמָּצֵא חָלָל בָּאֲדָמָה, נֹפֵל בַּשָּׂדֶה לֹא נוֹדַע מִי הִכָּהוּ, וְיָצְאוּ זְקֵנֶיךָ וְשֹׁפְטֶיךָ וּמָדְדוּ אֶל הֶעָרִים אֲשֶׁר סְבִיבֹת הֶחָלָל. וְהָיָה הָעִיר הַקְּרֹבָה אֶל הֶחָלָל" וכו'. כאשר לא נודע איזה עון גרם למיתת אדם מישראל, אז מודדים אל הערים אשר סביבות החלל. והיה העיר הקרובה אל החלל, זוהי פתח תקוה, שנתפרסמה בחילולי השבת על ידי ראש העיר, והוא עוד בא להספיד את הנערים אשר הוא גרם למותם! וכדי בזיון וקצף!

את דבריו היוצאים מן הלב סיים מרן בהבעת תקותו: הלואי שלא יהיו קרבנות חינם, וישימו לב ההורים והשארית הנמצאה, לחנך את בניהם בבתי ספר דתיים עם מורים יראי שמים. וכן הביע את רצונו, שבכל בתי הספר יפתחו את היום לכל הפחות בקריאת פסוק "שמע ישראל". לדאבון הלב, גם בקשתו זו של מרן זצ"ל סורבה על ידי שר החינוך, באמרו למרן זצ"ל כי הוא מפחד שישמיצו אותו משום "כפיה דתית". כך סיים מרן את דבריו בקול בכי, באמרו, איך יתכן כי מליון ילדים במדינת ישראל אינם אומרים וגם אינם יודעים אפילו פסוק שמע ישראל? אוי לנו שכך עלתה בימינו!

שאלות ותשובות על ההלכה

השוטרים רשעים? י"ב טבת תש"פ / 9 בינואר 2020

היום גם שוטרים רשעים. יש צדיקים ויש רשעים. אך אותם שהכו את הרבנים, היו רשעים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה


(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

איסור אכילת בשר וחלב על שלחן אחד

טעמי וגדרי ההלכה האוכל מאכלי חלב, אסור לו להעלות (לשים) על אותו שולחן מאכלי בשר. ולמשל, מי שאוכל לחם עם גבינה, אסור לו להניח על אותו שלחן פרוסת בשר. וזאת מגזירת רבותינו, שגזרו שלא לעשות כן, כדי שלא יטעה אדם ויאכל ממאכלי הבשר שעל השלחן. (כן כתב הרמב"ם). וכן להיפך, אם אוכל מאכלי בשר, אסור לו להע......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה