הלכה ליום שישי ו' טבת תש"פ 3 בינואר 2020

שאלות ותשובות הלכה יומית - רבי מאיר אביחצירא - בקבוק בושם – ברכת הלבנה

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מרן זצ"ל פגש או הביא בספריו איזה דבר מהאדמו"ר רבי מאיר אביחצירא זצ"ל?

תשובה: רבי מאיר אביחצירא זצ"ל, היה ממש כמלאך, חסיד קדוש ובעל מופת באופן שלא נמצא כמותו בדורות האחרונים. והיה תלמיד חכם מובהק, והיתה לו היכרות עם כמה מרבני פורת יוסף, ובכללם הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל. אולם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל לא ראה את פניו מעולם. (רבי מאיר היה גר באשדוד, וחי בארץ ישראל כשמונה עשרה שנה, ונפטר בחיי אביו רבי ישראל ה"בבא סאלי" זצ"ל). רק בספרו "הליכות עולם" חלק שמיני (עמוד נג), הוא מביא בשם האדמו"ר הלכה למעשה. והיא, לגבי מי שנודר צדקה בשעת צרה, שטוב שיאמר "אלהא דמאיר ענני" שלוש פעמים. כי ראויה היא זכותו של התנא הקדוש רבי מאיר להגן עליו להושיעו מכל צרה. ודין זה מפורש בשם המקובל הרמ"ע מפאנו, שהיה גדול הדור לפני כארבע מאות שנה. ובענין זה, דן מרן זצ"ל, האם נכון לומר "אלהא דמאיר ענני", או "אלהא דרבי מאיר ענני". ומסקנתו היא, שיש לומר אלהא דמאיר ענני. שכך כתב הגאון רבי חיים פלאג'י ועוד, כי על פי הסוד אמירה זו בדוקא היא מסוגלת לישועה מכל צרה. וכן נהגו ברוב ארצות הספרדים, ובפרט הנשים, שבשעת צרה אומרים "אלהא דמאיר ענני", ונודרים צדקה לעילוי נשמתו. ובסיום דבריו כתב מרן זצ"ל: "וכן שמעתי בשם הרב הגדול המקובל רבי מאיר אבוחצירא זצ"ל, שיש לומר בסליחות עננו אלהא דמאיר עננו". ומעניין הדבר, שדוקא בענין זכרון צדקתו של התנא רבי מאיר, הוזכרה הוראתו של רבי מאיר אביחצירא. זכותם תגן עלינו אמן.

 

שאלה: אני נוהג בהבדלה, לברך "בורא מיני בשמים" על בקבוק עם בושם, והבושם כבר התייבש לגמרי, אך עדיין יש בבקבוק ריח, האם זה בסדר?

תשובה: כתב מרן בשלחן ערוך (סימן ריז), שכלים שעישנו אותם בבשמים, עד שיש להם ריח טוב, אין לברך "בורא מיני בשמים" על אותו הריח, משום שאין לברך אלא על ריח "שיש לו עיקר", כלומר, שהדבר שמפיץ את הריח בעצמו נמצא לפנינו. אבל דבר שקיבל ריח טוב מדבר אחר, אין לברך עליו. ולכן כתב המשנה ברורה, "בעלי בתים שאין להם בשמים במוצאי שבת, ונוטלים מדוכה (מטחנה) שדכו בה בשמים ונקלט בה ריח, ומברכין, ברכתן ברכה לבטלה". וכן כתבו עוד מגדולי הפוסקים, ובכללם הגאון רבי יוסף חיים בספר בן איש חי (פרשת ואתחנן). וכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזו"ע שבת ח"ב עמוד תכב), שצלוחית של בושם שכבר הורק ממנה כל הבושם ונשאר בה ריח טוב, אין מברכים עליה.

 

שאלה: האם נכון שנשים תברכנה ברכת הלבנה?

תשובה: המנהג הוא שנשים אינן מברכות ברכת הלבנה. ויש ספק בדבר גם על פי הפשט וגם על פי הקבלה, אם נכון שנשים תברכנה ברכה זו או לא. ולמעשה כתבו כמה פוסקים, שאם רואה האשה את הלבנה כשמתחילה להתחדש, בימים הראויים לברכת הלבנה, תאמר "ברוך מחדש חודשים", בלי להזכיר שם שמים. ומרן רבינו זצ"ל בחזון עובדיה (חנוכה עמוד שעא) כתב, שראוי לנשים לשמוע את ברכת הלבנה מפי איש שמברך, ויצאו בזה ידי חובה. ולמעשה כמו שכתבנו, לא נהגו להזהר בזה. ומי שיכולה לנהוג כמו שכתב מרן זצ"ל, תבוא עליה ברכת טוב.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה


הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

בין כיפור לסוכות - דפנות הסוכה

הימים הללו, שבין יום הכפורים לסוכות, הם ימים מקודשים, ואנו עוסקים בהם במצות הסוכה, ללכת מחיל אל חיל. ואמרו רבותינו, כי ארבע הימים שבין יום הכפורים לחג הסוכות, נזכרים ונעשים כימים המקודשים, והם כימי חול המועד, ובהם עוסקים כל ישראל במצוות, סוכה ולולב, ומעשים הללו מעוררים בלב ישראל לאהוב את ה' יתבר......

לקריאת ההלכה

השומע קול רעם בלילה

שתי שאלות: השומע קול רעם מתוך שינה, האם רשאי לברך על הרעם, בלי נטילת ידיים? והאם יש לברך על הברקים בכל פעם, או רק פעם אחת ביום? בהלכות הקודמות ביארנו, שאדם הרואה ברקים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך ה......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה