הלכה ליום שישי ו' טבת תש"פ 3 בינואר 2020

שאלות ותשובות הלכה יומית - רבי מאיר אביחצירא - בקבוק בושם – ברכת הלבנה

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מרן זצ"ל פגש או הביא בספריו איזה דבר מהאדמו"ר רבי מאיר אביחצירא זצ"ל?

תשובה: רבי מאיר אביחצירא זצ"ל, היה ממש כמלאך, חסיד קדוש ובעל מופת באופן שלא נמצא כמותו בדורות האחרונים. והיה תלמיד חכם מובהק, והיתה לו היכרות עם כמה מרבני פורת יוסף, ובכללם הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל. אולם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל לא ראה את פניו מעולם. (רבי מאיר היה גר באשדוד, וחי בארץ ישראל כשמונה עשרה שנה, ונפטר בחיי אביו רבי ישראל ה"בבא סאלי" זצ"ל). רק בספרו "הליכות עולם" חלק שמיני (עמוד נג), הוא מביא בשם האדמו"ר הלכה למעשה. והיא, לגבי מי שנודר צדקה בשעת צרה, שטוב שיאמר "אלהא דמאיר ענני" שלוש פעמים. כי ראויה היא זכותו של התנא הקדוש רבי מאיר להגן עליו להושיעו מכל צרה. ודין זה מפורש בשם המקובל הרמ"ע מפאנו, שהיה גדול הדור לפני כארבע מאות שנה. ובענין זה, דן מרן זצ"ל, האם נכון לומר "אלהא דמאיר ענני", או "אלהא דרבי מאיר ענני". ומסקנתו היא, שיש לומר אלהא דמאיר ענני. שכך כתב הגאון רבי חיים פלאג'י ועוד, כי על פי הסוד אמירה זו בדוקא היא מסוגלת לישועה מכל צרה. וכן נהגו ברוב ארצות הספרדים, ובפרט הנשים, שבשעת צרה אומרים "אלהא דמאיר ענני", ונודרים צדקה לעילוי נשמתו. ובסיום דבריו כתב מרן זצ"ל: "וכן שמעתי בשם הרב הגדול המקובל רבי מאיר אבוחצירא זצ"ל, שיש לומר בסליחות עננו אלהא דמאיר עננו". ומעניין הדבר, שדוקא בענין זכרון צדקתו של התנא רבי מאיר, הוזכרה הוראתו של רבי מאיר אביחצירא. זכותם תגן עלינו אמן.

 

שאלה: אני נוהג בהבדלה, לברך "בורא מיני בשמים" על בקבוק עם בושם, והבושם כבר התייבש לגמרי, אך עדיין יש בבקבוק ריח, האם זה בסדר?

תשובה: כתב מרן בשלחן ערוך (סימן ריז), שכלים שעישנו אותם בבשמים, עד שיש להם ריח טוב, אין לברך "בורא מיני בשמים" על אותו הריח, משום שאין לברך אלא על ריח "שיש לו עיקר", כלומר, שהדבר שמפיץ את הריח בעצמו נמצא לפנינו. אבל דבר שקיבל ריח טוב מדבר אחר, אין לברך עליו. ולכן כתב המשנה ברורה, "בעלי בתים שאין להם בשמים במוצאי שבת, ונוטלים מדוכה (מטחנה) שדכו בה בשמים ונקלט בה ריח, ומברכין, ברכתן ברכה לבטלה". וכן כתבו עוד מגדולי הפוסקים, ובכללם הגאון רבי יוסף חיים בספר בן איש חי (פרשת ואתחנן). וכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזו"ע שבת ח"ב עמוד תכב), שצלוחית של בושם שכבר הורק ממנה כל הבושם ונשאר בה ריח טוב, אין מברכים עליה.

 

שאלה: האם נכון שנשים תברכנה ברכת הלבנה?

תשובה: המנהג הוא שנשים אינן מברכות ברכת הלבנה. ויש ספק בדבר גם על פי הפשט וגם על פי הקבלה, אם נכון שנשים תברכנה ברכה זו או לא. ולמעשה כתבו כמה פוסקים, שאם רואה האשה את הלבנה כשמתחילה להתחדש, בימים הראויים לברכת הלבנה, תאמר "ברוך מחדש חודשים", בלי להזכיר שם שמים. ומרן רבינו זצ"ל בחזון עובדיה (חנוכה עמוד שעא) כתב, שראוי לנשים לשמוע את ברכת הלבנה מפי איש שמברך, ויצאו בזה ידי חובה. ולמעשה כמו שכתבנו, לא נהגו להזהר בזה. ומי שיכולה לנהוג כמו שכתב מרן זצ"ל, תבוא עליה ברכת טוב.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות – שנת תשפ"א

ימי הפורים בעוד כשבועיים, יחולו ימי הפורים. והשנה מוטל עלינו לבאר כמה דינים מיוחדים, ראשית, מפני שהשנה יום הפורים, י"ד באדר, יחול ביום שישי. שנית, מפני שבירושלים ינהגו השנה "פורים המשולש", כי יום ט"ו באדר, (שבו מציינים את הפורים בירושלים), יחול ביום שבת, ולכן ישנם דינים מיוחדים ......

לקריאת ההלכה

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשפ"א)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה


הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

זמן הדלקת נרות שבת

שאלה: מהו זמן הדלקת הנרות הראוי לכתחילה, והאם יש חילוק בזמן זה בין ירושלים לשאר ערי ישראל? תשובה: בגמרא במסכת יומא (פא:) למדו רבותינו ממדרש הפסוקים, שיש להוסיף מן החול על הקודש ביום הכפורים. כלומר, יש חובה להקדים ולקבל את קדושת יום הכיפורים עוד לפני שתשקע החמה. והוא הדין שחייבים להוסיף מן החול על......

לקריאת ההלכה

משלוח מנות של אשה ובעלה יחד

שאלה: בפורים אני נמצאת בביתי, ואיני שולחת בעצמי משלוח מנות, האם אני יכולה לצאת ידי חובה במשלוח מנות יחד עם בעלי? תשובה: תחילה נבאר את דין הנשים בענין מצות "משלוח מנות": חיוב נשים במשלוח מנות האשה חייבת במשלוח מנות כמו האיש. ובדרך כלל נוהגים שהאשה שולחת משלוח מנות לחברתה, כגון לשכנתה......

לקריאת ההלכה

המוצץ פרי בפיו

שאלה: מי שמוצץ בפיו תפוז או אשכולית, ואינו לועס אותו בשיניו, האם מברך על הפרי ברכת בורא פרי העץ כדין ברכת הפירות, או שמברך שהכל, כדין מי ששותה מיץ פירות? תשובה:  הנה אמת הוא, כי אף על פי שהאוכל פרי מברך עליו בורא פרי העץ, מכל מקום, אם לקח את הפרי וסחט ממנו את המיץ, מברך עליו ברכת "......

לקריאת ההלכה