הלכה ליום שישי ו' טבת תש"פ 3 בינואר 2020

שאלות ותשובות הלכה יומית - רבי מאיר אביחצירא - בקבוק בושם – ברכת הלבנה

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מרן זצ"ל פגש או הביא בספריו איזה דבר מהאדמו"ר רבי מאיר אביחצירא זצ"ל?

תשובה: רבי מאיר אביחצירא זצ"ל, היה ממש כמלאך, חסיד קדוש ובעל מופת באופן שלא נמצא כמותו בדורות האחרונים. והיה תלמיד חכם מובהק, והיתה לו היכרות עם כמה מרבני פורת יוסף, ובכללם הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל. אולם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל לא ראה את פניו מעולם. (רבי מאיר היה גר באשדוד, וחי בארץ ישראל כשמונה עשרה שנה, ונפטר בחיי אביו רבי ישראל ה"בבא סאלי" זצ"ל). רק בספרו "הליכות עולם" חלק שמיני (עמוד נג), הוא מביא בשם האדמו"ר הלכה למעשה. והיא, לגבי מי שנודר צדקה בשעת צרה, שטוב שיאמר "אלהא דמאיר ענני" שלוש פעמים. כי ראויה היא זכותו של התנא הקדוש רבי מאיר להגן עליו להושיעו מכל צרה. ודין זה מפורש בשם המקובל הרמ"ע מפאנו, שהיה גדול הדור לפני כארבע מאות שנה. ובענין זה, דן מרן זצ"ל, האם נכון לומר "אלהא דמאיר ענני", או "אלהא דרבי מאיר ענני". ומסקנתו היא, שיש לומר אלהא דמאיר ענני. שכך כתב הגאון רבי חיים פלאג'י ועוד, כי על פי הסוד אמירה זו בדוקא היא מסוגלת לישועה מכל צרה. וכן נהגו ברוב ארצות הספרדים, ובפרט הנשים, שבשעת צרה אומרים "אלהא דמאיר ענני", ונודרים צדקה לעילוי נשמתו. ובסיום דבריו כתב מרן זצ"ל: "וכן שמעתי בשם הרב הגדול המקובל רבי מאיר אבוחצירא זצ"ל, שיש לומר בסליחות עננו אלהא דמאיר עננו". ומעניין הדבר, שדוקא בענין זכרון צדקתו של התנא רבי מאיר, הוזכרה הוראתו של רבי מאיר אביחצירא. זכותם תגן עלינו אמן.

 

שאלה: אני נוהג בהבדלה, לברך "בורא מיני בשמים" על בקבוק עם בושם, והבושם כבר התייבש לגמרי, אך עדיין יש בבקבוק ריח, האם זה בסדר?

תשובה: כתב מרן בשלחן ערוך (סימן ריז), שכלים שעישנו אותם בבשמים, עד שיש להם ריח טוב, אין לברך "בורא מיני בשמים" על אותו הריח, משום שאין לברך אלא על ריח "שיש לו עיקר", כלומר, שהדבר שמפיץ את הריח בעצמו נמצא לפנינו. אבל דבר שקיבל ריח טוב מדבר אחר, אין לברך עליו. ולכן כתב המשנה ברורה, "בעלי בתים שאין להם בשמים במוצאי שבת, ונוטלים מדוכה (מטחנה) שדכו בה בשמים ונקלט בה ריח, ומברכין, ברכתן ברכה לבטלה". וכן כתבו עוד מגדולי הפוסקים, ובכללם הגאון רבי יוסף חיים בספר בן איש חי (פרשת ואתחנן). וכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזו"ע שבת ח"ב עמוד תכב), שצלוחית של בושם שכבר הורק ממנה כל הבושם ונשאר בה ריח טוב, אין מברכים עליה.

 

שאלה: האם נכון שנשים תברכנה ברכת הלבנה?

תשובה: המנהג הוא שנשים אינן מברכות ברכת הלבנה. ויש ספק בדבר גם על פי הפשט וגם על פי הקבלה, אם נכון שנשים תברכנה ברכה זו או לא. ולמעשה כתבו כמה פוסקים, שאם רואה האשה את הלבנה כשמתחילה להתחדש, בימים הראויים לברכת הלבנה, תאמר "ברוך מחדש חודשים", בלי להזכיר שם שמים. ומרן רבינו זצ"ל בחזון עובדיה (חנוכה עמוד שעא) כתב, שראוי לנשים לשמוע את ברכת הלבנה מפי איש שמברך, ויצאו בזה ידי חובה. ולמעשה כמו שכתבנו, לא נהגו להזהר בזה. ומי שיכולה לנהוג כמו שכתב מרן זצ"ל, תבוא עליה ברכת טוב.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

לקריאת ההלכה


אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

לקריאת ההלכה

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

לקריאת ההלכה

קימה בפני תלמיד חכם

נאמר בתורה (ויקרא יט): "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי ה'". ופירשו רבותינו במסכת קידושין (דף לב:) "שיבה" זה שהוא זקן בשנים "זקן" זה שקנה חכמה. כלומר, תלמיד חכם, אף על פי שהוא צעיר לימים, חייבים לעמוד בפניו מלא קומה (כל......

לקריאת ההלכה

לחלוק כבוד לרב באמצע קריאת שמע

בהלכות הקודמות נתבאר חיוב קימה בפני תלמיד חכם או אדם זקן. הלכה יש בידינו, שאין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו, דהיינו שאם נמצאים לפנינו שני תלמידי חכמים, והאחד הוא רבו של האחר, אין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו. (אולם בודאי שאסור לבזותו או למנוע ממנו כבוד באופן שגורם לביזיון). אבל אם הרב בעצמו מכבד את......

לקריאת ההלכה