הלכה ליום שישי כ"ט כסלו תש"פ 27 בדצמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית -  נס יהודית – סופגניות באמצע הסעודה – שמן שהיה תחת המיטה

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: כתבתם שנוהגים לאכול מאכלי חלב בחנוכה, זכר לנס של יהודית, שהאכילה את האויב במאכלי חלב. מבחינה היסטורית, הנס של יהודית התרחש כמה שנים לפני נס החשמונאים, אם כן כיצד הוא שייך לחג החנוכה?

תשובה: מה שכתבנו שנוהגים לאכול מאכלי חלב זכר לנס יהודית, מקור הדברים הוא בדברי הראשונים שהוזכרו בדברי הרמ"א (בסימן תרע), שכתב שזהו טעם המנהג. ואף על פי שנס יהודית היה כמה שנים לפני שאר ניסי חנוכה, כתב רבינו יוסף חיים בספר בן איש חי (פרשת וישב סעיף כד), שמאחר ואותו אויב היה ממלכי יון, וגם הוא רצה להעביר את ישראל על דתם, לכן עושים זכר לאותו הנס בימי החנוכה, כי הכל הוא ענין אחד.

 

שאלה: סופגניות שמוגשות באמצע סעודה עם לחם, האם יש לברך עליהן?

תשובה: סופגניות אלה, שברכתן בדרך כלל "מזונות", אין לברך עליהן באמצע הסעודה. אולם מאחר ויש בדבר מחלוקת הפוסקים, כתב מרן רבינו זצ"ל (חזון עובדיה עמוד יט), שנכון לברך קודם ברכת המזון ואחר כך להגיש אותן ולברך עליהן ברכת "מזונות" ו"על המחיה".

 

שאלה: שמנו בטעות ארגז עם שמן זית מתחת למיטה, וישנו עליה, האם מותר להשתמש בשמן לנרות חנוכה?

תשובה: שמן שהניחו אותו תחת המיטה וישנו עליה, השמן אסור בשתיה, מפני ששורה עליו רוח רעה. ולכן כתב הגאון בן איש חי (פרשת וישב) שאין להשתמש בו לנרות חנוכה, הואיל ויש צורך להשתמש בשמן שראוי לאכילה. אולם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חוז"ע עמוד פח) דן בדבריו, והעלה למסקנה שאפשר להשתמש בשמן הזה להדלקת נרות, מכמה טעמים.

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה