הלכה ל יום שישי 29 Kislev 5780 27 דצמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית -  נס יהודית – סופגניות באמצע הסעודה – שמן שהיה תחת המיטה

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: כתבתם שנוהגים לאכול מאכלי חלב בחנוכה, זכר לנס של יהודית, שהאכילה את האויב במאכלי חלב. מבחינה היסטורית, הנס של יהודית התרחש כמה שנים לפני נס החשמונאים, אם כן כיצד הוא שייך לחג החנוכה?

תשובה: מה שכתבנו שנוהגים לאכול מאכלי חלב זכר לנס יהודית, מקור הדברים הוא בדברי הראשונים שהוזכרו בדברי הרמ"א (בסימן תרע), שכתב שזהו טעם המנהג. ואף על פי שנס יהודית היה כמה שנים לפני שאר ניסי חנוכה, כתב רבינו יוסף חיים בספר בן איש חי (פרשת וישב סעיף כד), שמאחר ואותו אויב היה ממלכי יון, וגם הוא רצה להעביר את ישראל על דתם, לכן עושים זכר לאותו הנס בימי החנוכה, כי הכל הוא ענין אחד.

 

שאלה: סופגניות שמוגשות באמצע סעודה עם לחם, האם יש לברך עליהן?

תשובה: סופגניות אלה, שברכתן בדרך כלל "מזונות", אין לברך עליהן באמצע הסעודה. אולם מאחר ויש בדבר מחלוקת הפוסקים, כתב מרן רבינו זצ"ל (חזון עובדיה עמוד יט), שנכון לברך קודם ברכת המזון ואחר כך להגיש אותן ולברך עליהן ברכת "מזונות" ו"על המחיה".

 

שאלה: שמנו בטעות ארגז עם שמן זית מתחת למיטה, וישנו עליה, האם מותר להשתמש בשמן לנרות חנוכה?

תשובה: שמן שהניחו אותו תחת המיטה וישנו עליה, השמן אסור בשתיה, מפני ששורה עליו רוח רעה. ולכן כתב הגאון בן איש חי (פרשת וישב) שאין להשתמש בו לנרות חנוכה, הואיל ויש צורך להשתמש בשמן שראוי לאכילה. אולם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חוז"ע עמוד פח) דן בדבריו, והעלה למסקנה שאפשר להשתמש בשמן הזה להדלקת נרות, מכמה טעמים.

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

SHABUOT

Está escrito en la Parashá –porción- de la Torá que relata sobre la entrega de la Torá: Y partieron de Refidim, y acampó allí todo el pueblo frente al monte (Shemot 19). Pregunta Rabbenu Hayim ben Atar z”l en su obra Orah Hayim que unos......

לקריאת ההלכה

CON LA CAÍDA DE TU ENEMIGO NO TE ALEGRES

Dice el Pirke Abot: Shmuel Hakatan enseña -dice el ver- “Con la caída de tu enemigo no te alegres y con su tropiezo no ha de alegrarse tu corazón, quizás lo observe el Señor y quite su enojo de él”. Escribe nuestro maestro en su comentario al......

לקריאת ההלכה

AMIDÁ – MAJNIA ZEDIM

Pregunta: En el texto correspondiente a la bendición de “laminim velamalshinim” que pronunciamos en la amidá, observamos distintas costumbres en relación a la forma de concluir esta bendición, si hacerlo como “majnia minim” o “majnia zedim&rd......

לקריאת ההלכה

HADASH EN LA ACTUALIDAD

Como hemos visto en la entrega anterior, los cereales establecidos por la Torà que son fueron cosechados antes de Pesaj, sòlo se autoriza su consumo a partir del dìa 17 de Nisan, y la nueva cosecha que se realiza después de Pesaj debe aguardarse al Pesaj siguiente para se......

לקריאת ההלכה


COMIDA FESTIVA –YOM TOB-

El día de Shabuot es necesario dividirlo, dedicando mitad del tiempo a la sinagoga, plegarias y estudio, y mitad del tiempo a las comidas festivas junto a la familia, como estudia el Talmud (Betza 15): Enseña Rabí Yehoshua, mitad será para ustedes y mitad para D-os. Y ......

לקריאת ההלכה

JABON EN SHABBAT

Como vimos en la entrega anterior, existe divergencia entre las autoridades sobre la prohibición de triturar el hielo en Shabbat, en tanto que algunos sostienen que se trata de una prohibición de la Torá, “nolad”, o sea crear un nuevo elemento que no existía c......

לקריאת ההלכה

DERRETIR EL HIELO EN SHABBAT

Como vimos en la entrega anterior, se permite hacer hielo en Shabbat. Con respecto a derretirlo, estudiamos en el Talmud (Shabbat 51) que no se puede triturar el hielo o el granizo, sin embargo se lo puede colocar dentro de un vaso o un plato con agua sin restricción alguna. O sea que se p......

לקריאת ההלכה

LA CUENTA DEL OMER

Está escrito en la Torá: Y contaréis para vosotros desde el día siguiente del Shabbat, del día en que habéis ofrecido el ´omer, siete semanas completas (Vaikra 23,15). Afirman nuestros sabios (Menahot 65b) que el día siguiente al Shabbat a que h......

לקריאת ההלכה