הלכה ליום שישי כ"ט כסלו תש"פ 27 בדצמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית -  נס יהודית – סופגניות באמצע הסעודה – שמן שהיה תחת המיטה

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: כתבתם שנוהגים לאכול מאכלי חלב בחנוכה, זכר לנס של יהודית, שהאכילה את האויב במאכלי חלב. מבחינה היסטורית, הנס של יהודית התרחש כמה שנים לפני נס החשמונאים, אם כן כיצד הוא שייך לחג החנוכה?

תשובה: מה שכתבנו שנוהגים לאכול מאכלי חלב זכר לנס יהודית, מקור הדברים הוא בדברי הראשונים שהוזכרו בדברי הרמ"א (בסימן תרע), שכתב שזהו טעם המנהג. ואף על פי שנס יהודית היה כמה שנים לפני שאר ניסי חנוכה, כתב רבינו יוסף חיים בספר בן איש חי (פרשת וישב סעיף כד), שמאחר ואותו אויב היה ממלכי יון, וגם הוא רצה להעביר את ישראל על דתם, לכן עושים זכר לאותו הנס בימי החנוכה, כי הכל הוא ענין אחד.

 

שאלה: סופגניות שמוגשות באמצע סעודה עם לחם, האם יש לברך עליהן?

תשובה: סופגניות אלה, שברכתן בדרך כלל "מזונות", אין לברך עליהן באמצע הסעודה. אולם מאחר ויש בדבר מחלוקת הפוסקים, כתב מרן רבינו זצ"ל (חזון עובדיה עמוד יט), שנכון לברך קודם ברכת המזון ואחר כך להגיש אותן ולברך עליהן ברכת "מזונות" ו"על המחיה".

 

שאלה: שמנו בטעות ארגז עם שמן זית מתחת למיטה, וישנו עליה, האם מותר להשתמש בשמן לנרות חנוכה?

תשובה: שמן שהניחו אותו תחת המיטה וישנו עליה, השמן אסור בשתיה, מפני ששורה עליו רוח רעה. ולכן כתב הגאון בן איש חי (פרשת וישב) שאין להשתמש בו לנרות חנוכה, הואיל ויש צורך להשתמש בשמן שראוי לאכילה. אולם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חוז"ע עמוד פח) דן בדבריו, והעלה למסקנה שאפשר להשתמש בשמן הזה להדלקת נרות, מכמה טעמים.

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

לקריאת ההלכה


אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

לקריאת ההלכה

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

לקריאת ההלכה

קימה בפני תלמיד חכם

נאמר בתורה (ויקרא יט): "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי ה'". ופירשו רבותינו במסכת קידושין (דף לב:) "שיבה" זה שהוא זקן בשנים "זקן" זה שקנה חכמה. כלומר, תלמיד חכם, אף על פי שהוא צעיר לימים, חייבים לעמוד בפניו מלא קומה (כל......

לקריאת ההלכה

לחלוק כבוד לרב באמצע קריאת שמע

בהלכות הקודמות נתבאר חיוב קימה בפני תלמיד חכם או אדם זקן. הלכה יש בידינו, שאין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו, דהיינו שאם נמצאים לפנינו שני תלמידי חכמים, והאחד הוא רבו של האחר, אין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו. (אולם בודאי שאסור לבזותו או למנוע ממנו כבוד באופן שגורם לביזיון). אבל אם הרב בעצמו מכבד את......

לקריאת ההלכה