הלכה ליום שישי ט"ו כסלו תש"פ 13 בדצמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - נשבעתי ואקיימה – שכן שהדליק אור – לברך על הפרי היפה

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: כתוב "נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך", אז כדאי לנדור נדרים כדי לקיים את המצוות?

תשובה: כתב בספר חסידים (סימן תתש"י), "נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך", זה היה בימי הראשונים, שהיו זהירים מאד בלשונם ובמעשיהם, ובודאי לא היו באים לידי מכשול. אבל בזמן הזה אין נשבעים, שמא יעבור על שבועתו. כלומר, לדעת הספר חסידים, לא נכון לידור או להשבע אפילו כדי להתחזק בשמירת מצוות ה'.

אולם מרן השלחן ערוך (סימן רג סעיף ו) כתב, האומר "אשנה פרק זה" (אלמד פרק זה), וירא פן יתרשל בדבר (ומפחד שלא יתרשל בדבר), מותר לו לנדור כדי לזרז את עצמו. וכן אם ירא פן יתקפנו יצרו ויעבור על איזו ממצוות לא תעשה, או פן יתרשל מקיום מצוות עשה, מצוה להשבע ולנדור כדי לזרז עצמו. וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (הליכ"ע ח"ח עמוד נב), שמשמע שמרן לא סובר כדברי הספר חסידים, ולדעתו גם בזמן הזה אפשר לנדור ולהשבע כדי לקיים את מצוות התורה. ומכל מקום בודאי שאין כלל חד משמעי בזה, ולא ראינו כמעט מי שנודר או נשבע בזמנינו, שהמכשול מצוי בזה. ורק במקרים נדירים ומיוחדים יש מקום לשקול צעד מרחיק לכת שכזה.

 

שאלה: שכן שלי, לצערי מחלל שבת. במקרה שהוא מדליק את האור בחדר המדרגות, מותר לי לעלות במדרגות?

תשובה: מחלל שבת שהדליק את האור בחדר המדרגות, באופן שהיה המקום חשוך ואי אפשר היה ללכת מהר, אלא לאט לאט. כתב הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (שלחן שלמה סימן שיח) שצריך ללכת במדרגות לאט, כדי שלא יהנה מחילול שבת. והגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל פסק (אור לציון פמ"א ס"ה), שלכתחילה ימתין עד שיכבה האור מאליו, ורק אז יעלה במדרגות. וכן פסק הגאון הראשון לציון שליט"א בילקוט יוסף, שהמחמיר להמתין עד שיכבה האור מאליו, תבוא עליו הברכה, ובפרט שהדבר עלול להראות כחילול ה' שנהנה מחילול שבת בכוונה.

 

שאלה: אם יש לפני שני פירות, האם יש להעדיף לברך דוקא על הפרי היפה?

תשובה: כתב בספר בית מנוחה (סימן רב), שאם יש לפניו שני פירות, לדוגמא, שני תפוחים, ואחד מהם השחיר (מחמת תולעים וכדומה), והשני יפה יותר, יש להעדיף לברך על הפרי היפה יותר, משום "זה אלי ואנוהו", שיש להתנאות במצוות. והביאו את הדברים להלכה כמה מגדולי האחרונים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

מרור – כורך – שלחן עורך - ותוספת הלכות בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות

אף שעלינו להמשיך בהלכות הפסח, מכל מקום נעמוד גם על כמה דינים ששייכים באופן מיוחד השנה, בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות. שריפת חמץ - לגבי שריפת חמץ, שנהגו לצאת ולשורפו ביום ערב פסח, דבר שהשנה לא יתאפשר להרבה בני אדם. הנה בגמרא ובשלחן ערוך (סימן תמה) מבואר, כיצד היא מצות ביעור ח......

לקריאת ההלכה


קריאת המגילה – קולות נפץ

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו......

לקריאת ההלכה

זהירות בעניני חמץ

---------------- מנויים יקרים, אנו שמחים להודיע לבעלי טלפונים חכמים (בהיתר רב), כי מעתה ניתן להוריד את האפליקציה "אינסטרב", בה ניתן לשאול ולקבל תשובות לשאלותיכם ההלכתיות מפי תלמידי חכמים מורי הוראות בישראל.  האפליקציה אינה שייכת ל"הלכה יומית", אולם הרה"ג יעקב ששון ש......

לקריאת ההלכה

בישול ביום טוב

בהלכות הקודמות ביארנו, שאף על פי שדין יום טוב (חג) ודין שבת שוה לענין איסור מלאכה, ולכן אסור ליסוע ברכב ביום טוב (מפני שכמה איסורים כרוכים בזה. עיין שו"ת יחוה דעת ח"ג סימן לו), מכל מקום מלאכות מסויימות שבאות לצורך הכנת מאכל ("אוכל נפש") ביום טוב, הותרו. וכגון מלאכת בישול או ......

לקריאת ההלכה

פרטים בדין קטניות בפסח - נגיף "קורונה"

----------------------- לשאלת רבים: בימים הללו שקיים איום מפני נגיף מסוכן, בודאי שעל פי דיני התורה יש לנהוג על פי הוראות משרד הבריאות, וכפי שכבר הורו גדולי הרבנים ובכללם מורינו הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א. היודע על אדם, שיש לגביו חשש שהוא נגוע בנגיף ועל פי התקנות עליו לשהות בב......

לקריאת ההלכה