הלכה ליום שישי ט"ו כסלו תש"פ 13 בדצמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - נשבעתי ואקיימה – שכן שהדליק אור – לברך על הפרי היפה

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: כתוב "נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך", אז כדאי לנדור נדרים כדי לקיים את המצוות?

תשובה: כתב בספר חסידים (סימן תתש"י), "נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך", זה היה בימי הראשונים, שהיו זהירים מאד בלשונם ובמעשיהם, ובודאי לא היו באים לידי מכשול. אבל בזמן הזה אין נשבעים, שמא יעבור על שבועתו. כלומר, לדעת הספר חסידים, לא נכון לידור או להשבע אפילו כדי להתחזק בשמירת מצוות ה'.

אולם מרן השלחן ערוך (סימן רג סעיף ו) כתב, האומר "אשנה פרק זה" (אלמד פרק זה), וירא פן יתרשל בדבר (ומפחד שלא יתרשל בדבר), מותר לו לנדור כדי לזרז את עצמו. וכן אם ירא פן יתקפנו יצרו ויעבור על איזו ממצוות לא תעשה, או פן יתרשל מקיום מצוות עשה, מצוה להשבע ולנדור כדי לזרז עצמו. וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (הליכ"ע ח"ח עמוד נב), שמשמע שמרן לא סובר כדברי הספר חסידים, ולדעתו גם בזמן הזה אפשר לנדור ולהשבע כדי לקיים את מצוות התורה. ומכל מקום בודאי שאין כלל חד משמעי בזה, ולא ראינו כמעט מי שנודר או נשבע בזמנינו, שהמכשול מצוי בזה. ורק במקרים נדירים ומיוחדים יש מקום לשקול צעד מרחיק לכת שכזה.

 

שאלה: שכן שלי, לצערי מחלל שבת. במקרה שהוא מדליק את האור בחדר המדרגות, מותר לי לעלות במדרגות?

תשובה: מחלל שבת שהדליק את האור בחדר המדרגות, באופן שהיה המקום חשוך ואי אפשר היה ללכת מהר, אלא לאט לאט. כתב הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (שלחן שלמה סימן שיח) שצריך ללכת במדרגות לאט, כדי שלא יהנה מחילול שבת. והגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל פסק (אור לציון פמ"א ס"ה), שלכתחילה ימתין עד שיכבה האור מאליו, ורק אז יעלה במדרגות. וכן פסק הגאון הראשון לציון שליט"א בילקוט יוסף, שהמחמיר להמתין עד שיכבה האור מאליו, תבוא עליו הברכה, ובפרט שהדבר עלול להראות כחילול ה' שנהנה מחילול שבת בכוונה.

 

שאלה: אם יש לפני שני פירות, האם יש להעדיף לברך דוקא על הפרי היפה?

תשובה: כתב בספר בית מנוחה (סימן רב), שאם יש לפניו שני פירות, לדוגמא, שני תפוחים, ואחד מהם השחיר (מחמת תולעים וכדומה), והשני יפה יותר, יש להעדיף לברך על הפרי היפה יותר, משום "זה אלי ואנוהו", שיש להתנאות במצוות. והביאו את הדברים להלכה כמה מגדולי האחרונים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

לקריאת ההלכה


אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

לקריאת ההלכה

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

לקריאת ההלכה

קימה בפני תלמיד חכם

נאמר בתורה (ויקרא יט): "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי ה'". ופירשו רבותינו במסכת קידושין (דף לב:) "שיבה" זה שהוא זקן בשנים "זקן" זה שקנה חכמה. כלומר, תלמיד חכם, אף על פי שהוא צעיר לימים, חייבים לעמוד בפניו מלא קומה (כל......

לקריאת ההלכה

לחלוק כבוד לרב באמצע קריאת שמע

בהלכות הקודמות נתבאר חיוב קימה בפני תלמיד חכם או אדם זקן. הלכה יש בידינו, שאין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו, דהיינו שאם נמצאים לפנינו שני תלמידי חכמים, והאחד הוא רבו של האחר, אין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו. (אולם בודאי שאסור לבזותו או למנוע ממנו כבוד באופן שגורם לביזיון). אבל אם הרב בעצמו מכבד את......

לקריאת ההלכה