הלכה ליום שישי ח' כסלו תש"פ 6 בדצמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - להשיב מה שם האב – לעמוד בפני הבן – לחנך ילד לענות אמן

שאלה: אם שואלים אותי מה שם אבי או אמי, האם מותר לי להשיב?

תשובה: מי ששואלים אותו מה שם אביו, לא יענה מיד את שם אביו, אלא בתוספת תואר כבוד, כגון, אבי פלוני. או יאמר, אבא שלי, פלוני. וכיוצא בזה. ומרן רבינו זצ"ל הורה, שכאשר שואלים אדם מה שם אביו, יוכל לומר בלחש, "אבי", או "אבא שלי", ואז יאמר את שמו בקול רם. (הליכות עולם ח"ח עמוד צב).

 

שאלה: אני זכיתי ברוך ה' שבני תלמיד חכם, ואני שומע ממנו שיעור בכל יום. האם עלי לקום בפניו?

תשובה: בשאלה זו הסתפקו בגמרא במסכת קדושין (לג:). ובתלמוד שלנו לא נתבררה התשובה לספק זה. ומאחר ויש ספק בדבר, וספק זה הוא בחיוב שהוא מן התורה, כתבו הפוסקים שצריך האב לעמוד בפני בנו אם הוא רבו. וכן להיפך, מבואר בתלמוד ירושלמי (פ"ק דפאה), שמי שמלמד את אביו תורה, אפילו אם האב נוהג לקום בפני בנו, עדיין הבן חייב לעמוד בפני אביו. וכן פסק הר"ן (בקדושין שם). וכן פסק מרן זצ"ל. (שם עמוד צז).

 

שאלה: האם יש לחנך ילדים לענות אמן על הברכות?

תשובה: כתב הגאון בן איש חי (פרשת כי תצא), שחייב אדם ללמד את בנו תורה מקטנותו, פסוק שמע ישראל וכו', "וילמדו לענות אמן על כל הברכות ששומע". ומקור הדברים במסכת סנהדרין (קי:), קטן, מאמתי זוכה לבוא לעולם הבא? אמרו בשם רבי מאיר, משעה שיאמר "אמן", שנאמר: "פִּתְחוּ שְׁעָרִים וְיָבֹא גוֹי צַדִּיק שֹׁמֵר אֱמֻנִים". אל תקרא "אֱמֻנִים", אלא "אָמֵנִים". ומרן זצ"ל (שם עמוד קצו) הביא שכן מבואר בזוהר הקדוש (פרשת וילך). ופירש המהרש"א, שהמילה "אמן" מורה על קיום הדבר ועל אמיתותו, וזה הקטן בדיבורו על איזה ברכה שהיא, מורה על קיום הדבר לאמיתו, ולכן זוכה בזה לפתוח לו שערי גן עדן.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

לקריאת ההלכה

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

לקריאת ההלכה