הלכה ליום שישי א' כסלו תש"פ 29 בנובמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - למחול על כבוד ההורים – לספר לאבא מה אמרה אמא – לכבד את בעל האם לאחר פטירתה

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: ישנו אדם שציער מאד את סבי בימי זקנותו, האם אני רשאי להיות ידיד שלו?

תשובה: כתב המהרש"ל בספר ים של שלמה (פ' החובל סימן נ), שאסור לבן למחול על כבוד אבותיו. וכן פסק הכנסת הגדולה, והביאו הגאון בן איש חי (פרשת שופטים). וכן פסק מרן זצ"ל בספר הליכות עולם (ח"ח עמוד קנב), שאם חירפו וגידפו את אבותיו, אסור לבן למחול על כבודם. ומכל מקום הביא בשם הגאון "יפה ללב", שלא ירים ידו על אותם שציערו את אבותיו, ולא יעשה איתם מריבות. ואם הבן יודע ומכיר שדרכם של אבותיו להיות סלחנים ומוחלים, ישתוק נגד המחרפים, שזהו כבודם של אבותיו. אבל למחול לגמרי, בלי שהפוגע ביקש את סליחתם, אי אפשר. וממילא אינך רשאי להיות ידיד של אדם שפגע וציער את סבך, ולמחול בכך על כבוד אבותיך.

 

שאלה: אם אמי אמרה לי לעשות משהו, ואבי שואל אותי מי אמר לך לעשות כך, האם אני יכול לומר לו: "אמא אמרה לי", למרות שהוא יכעס עליה?

תשובה: בספר חסידים (סימן שלו) כתב: שמי שעשה דבר כפי שציותה עליו אמו, ושאל אותו אביו מדוע ככה עשית, והבן משער שאם יאמר לו שכן ציותה עליו אמו, יכעס אביו על אמו ואולי אף יקלל אותה, לא יספר הבן לאביו שאמו ציותה עליו לעשות כן. ומדברי  מרן רבינו זצ"ל (שם עמוד קנד) משמע, שאפילו אם האב לא יעשה דבר, אלא רק יכעס על האם, ימנע הבן מלומר לאביו שכך אמו ציותה עליו, כי דבר זה עלול לגרום למריבה ולביטול שלום הבית. וממילא למדנו, שבמקרה שהנך שואל, אין לומר לאב "אמא אמרה לי", כדי שלא להפר את שלום הבית.

 

שאלה: האם חובה לכבד את בעלה של האמא לאחר פטירתה?

תשובה: בדין זה, האם חייב אדם לכבד את בעל אמו לאחר פטירתה, נחלקו רבותינו הראשונים. שהרמב"ם ומרן השלחן ערוך פסקו שמן הדין אדם אינו מחוייב בכבוד בעל אמו לאחר פטירתה. שהרי כעת הוא אינו בעלה של האם. אבל המאירי כתב שיש לכבד את בעל האם אף לאחר פטירתה. ולמעשה בודאי שהלכה כדברי מרן השלחן ערוך, שאין חיוב מן הדין לכבד את בעלה של האם אחרי פטירתה. אולם יש לציין שגם הרשב"ם (ב"ב דף קלא:) כתב שאדם חייב לכבד את אשת אביו אף לאחר פטירתו. ולמעשה כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (שם עמוד קס), שהגון הדבר לכבדם אפילו לאחר מיתה, אף שכאמור, מן הדין אין חיוב בזה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה


(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

איסור אכילת בשר וחלב על שלחן אחד

טעמי וגדרי ההלכה האוכל מאכלי חלב, אסור לו להעלות (לשים) על אותו שולחן מאכלי בשר. ולמשל, מי שאוכל לחם עם גבינה, אסור לו להניח על אותו שלחן פרוסת בשר. וזאת מגזירת רבותינו, שגזרו שלא לעשות כן, כדי שלא יטעה אדם ויאכל ממאכלי הבשר שעל השלחן. (כן כתב הרמב"ם). וכן להיפך, אם אוכל מאכלי בשר, אסור לו להע......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה