הלכה ליום חמישי ל' חשון תש"פ 28 בנובמבר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

מרדכאי בן רחמים וגוהר ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

אשתו ובניו ובתו

כבוד אשת אביו מול כבוד אמו

נאמר בתורה, "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ", ורבותינו בגמרא במסכת כתובות (דף קג.) דרשו: מפני מה לא אמרה התורה "כבד אביך ואמך", אלא שבאה התורה לרבות, כבד את אשת אביך ואת בעל אמך. ולמשל, מי שאביו נפטר ואמו נישאה לאדם אחר, הרי שהוא חייב בכבודו. וכן מי שאמו נפטרה ונשא אביו אשה אחרת, הרי הוא חייב לכבד את אשת אביו. וכן מי שהוריו התגרשו, ואביו נשא אשה אחרת, ואמו נישאה לאדם אחר, הרי שהוא חייב בכבוד כולם.

מקפידה שבנה לא יכבד את אשת אביו
וכעת נדון בשאלה המונחת לפנינו והיא מצוייה לצערינו. מי שהוריו התגרשו, ואביו נשא אשה אחרת. ואמו מקפידה עליו מאד, שלא יכבד את אשת אביו. לא ילך לבקר אותה, לא ידרוש בשלומה, ובודאי שלא ידאג לה לשום דבר. האם במקרה כזה יש להעדיף את כבוד האם, שהיא ילדה אותו, או את כבודה של אשת האב?

כבוד האם מול כבוד אשת האב
והנה לעצם הדבר עלינו לברר, כאשר עומדת האמא, ולעומתה עומדת אשת האב, ושתיהן מבקשות מהבן שיעשה עבורן איזה דבר. לדוגמא, שתיהן מבקשות ממנו באותה שעה, שיעזור להן לערוך קניות. האם במקרה כזה יש להעדיף את כבודה של האמא או של אשת האב? ומרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל, דן בזה בתשובה (בשו"ת יביע אומר חלק אחד עשר יו"ד סימן כ), וכתב שפשוט בעיניו שכבודה של האמא קודם לכבודה של אשת האב. שהרי אדם חייב לכבד את אמו לעולם ועד, מה שאין כן אשת אביו, שהוא אינו חייב לכבדה אלא דוקא בחיים.

למדנו אם כן, שכבודה של האמא, קודם לכבודה של אשת האב.

כאשר האם אוסרת על הבן לכבד את אשת אביו
ובכל זאת, לגבי השאלה שאנו דנים בה, שהאמא מקפידה על בנה שלא יכבד את אשת אביו תמיד. הרי שבמקרה כזה, כתב מרן רבינו זצ"ל, שדומה הדבר למי שאמו אומרת לו לעבור על דברי תורה. ולדוגמא, מי שאמו אומרת לו לחלל שבת, הרי בודאי שאסור לו לשמוע לקול אמו. כמו שמבואר בגמרא בכמה מקומות (עיין בבא מציעא לב.). ומאחר והבן מחוייב לכבד את אשת אביו, והיא מצווה ממש המוטלת עליו, הרי שלמרות שאמו קודמת בחשיבותה והוא חייב לכבדה תמיד, בכל זאת, אין היא יכולה למנוע מבנה לקיים את אחת ממצוות התורה, שהיא לכבד גם את אשת האב.

ולכן לסיכום: באופן כללי, כבודה של האמא, בודאי קודם לכבודה של אשת האב. אבל כאשר האמא אוסרת על בנה לכבד את אשת אביו, אין הוא רשאי לשמוע בקולה, כי אין לשמוע לאמו כשהיא מצווה עליו לעבור על אחת ממצוות התורה. ובכל זאת, הוסיף על כך מרן זצ"ל, כי על הבן להתנהג בנחת, כדי שלא יצער את אמו, ועליו להתנהג בחכמה ולכבד את כולם, וישמחו בו אלוקים ואנשים.

שאלות ותשובות על ההלכה

את מי צריך לכבד קודם את אשתו או אימו?
האם מותר לבעל להוכיח את אשתו בפני אימו ולצודד תמיד באימו? י"ט טבת תשפ"א / 3 בינואר 2021

 

כבוד אמו קודם לכבוד אשתו. אבל להעיר לאשתו בפני אמו הרבה, ולצודד תמיד לצד אמו, אין זה נוגע לכבוד אמו, אלא נוגע לבזיון אשתו. ומי שעושה כן הורס לעצמו את שלום הבית.   

שאל את הרב


ספר אביר הרועים - בית מידות
ספר אביר הרועים
לפרטים לחץ כאן

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

דין ברכת שפטרנו מעונשו של זה
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

לקריאת ההלכה


דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

דין בן או בת נשואים המתארחים אצל הוריהם, ודין המתארח בבית מלון

בהלכה הקודמת ביארנו שהמתארח אצל חברו בימי חג החנוכה, ואין מי שמדליק עליו בביתו, וכגון שאין לו משפחה, או שמשפחתו נמצאת עמו, צריך להדליק נרות במקום שנמצא, אלא שהוא יוצא ידי חובתו בהדלקת הנרות של בעל הבית המארח, וכל זה דווקא אם בעל הבית מארחו באופן שאינו דורש ממנו תשלום עבור האירוח, אבל אם הוא דורש תשל......

לקריאת ההלכה

על הנסים

חיוב הזכרת על הנסים בתפלת ערבית של ליל חנוכה (כלומר, בשנה זו, תשפ"ב, ממוצאי יום ראשון, היום בלילה), אומרים "על הנסים" בתפלה, בתוך ברכת ההודאה (מודים אנחנו לך וכו'), וכפי שנדפס בסידורים. ואף על פי שבשעה זו של תפלת ערבית, רוב הקהל עדיין לא הדליקו נרות חנוכה, מכל מקום אמירת על הנ......

לקריאת ההלכה