הלכה ליום חמישי ל' חשון תש"פ 28 בנובמבר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

מרדכאי בן רחמים וגוהר ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

אשתו ובניו ובתו

כבוד אשת אביו מול כבוד אמו

נאמר בתורה, "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ", ורבותינו בגמרא במסכת כתובות (דף קג.) דרשו: מפני מה לא אמרה התורה "כבד אביך ואמך", אלא שבאה התורה לרבות, כבד את אשת אביך ואת בעל אמך. ולמשל, מי שאביו נפטר ואמו נישאה לאדם אחר, הרי שהוא חייב בכבודו. וכן מי שאמו נפטרה ונשא אביו אשה אחרת, הרי הוא חייב לכבד את אשת אביו. וכן מי שהוריו התגרשו, ואביו נשא אשה אחרת, ואמו נישאה לאדם אחר, הרי שהוא חייב בכבוד כולם.

מקפידה שבנה לא יכבד את אשת אביו
וכעת נדון בשאלה המונחת לפנינו והיא מצוייה לצערינו. מי שהוריו התגרשו, ואביו נשא אשה אחרת. ואמו מקפידה עליו מאד, שלא יכבד את אשת אביו. לא ילך לבקר אותה, לא ידרוש בשלומה, ובודאי שלא ידאג לה לשום דבר. האם במקרה כזה יש להעדיף את כבוד האם, שהיא ילדה אותו, או את כבודה של אשת האב?

כבוד האם מול כבוד אשת האב
והנה לעצם הדבר עלינו לברר, כאשר עומדת האמא, ולעומתה עומדת אשת האב, ושתיהן מבקשות מהבן שיעשה עבורן איזה דבר. לדוגמא, שתיהן מבקשות ממנו באותה שעה, שיעזור להן לערוך קניות. האם במקרה כזה יש להעדיף את כבודה של האמא או של אשת האב? ומרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל, דן בזה בתשובה (בשו"ת יביע אומר חלק אחד עשר יו"ד סימן כ), וכתב שפשוט בעיניו שכבודה של האמא קודם לכבודה של אשת האב. שהרי אדם חייב לכבד את אמו לעולם ועד, מה שאין כן אשת אביו, שהוא אינו חייב לכבדה אלא דוקא בחיים.

למדנו אם כן, שכבודה של האמא, קודם לכבודה של אשת האב.

כאשר האם אוסרת על הבן לכבד את אשת אביו
ובכל זאת, לגבי השאלה שאנו דנים בה, שהאמא מקפידה על בנה שלא יכבד את אשת אביו תמיד. הרי שבמקרה כזה, כתב מרן רבינו זצ"ל, שדומה הדבר למי שאמו אומרת לו לעבור על דברי תורה. ולדוגמא, מי שאמו אומרת לו לחלל שבת, הרי בודאי שאסור לו לשמוע לקול אמו. כמו שמבואר בגמרא בכמה מקומות (עיין בבא מציעא לב.). ומאחר והבן מחוייב לכבד את אשת אביו, והיא מצווה ממש המוטלת עליו, הרי שלמרות שאמו קודמת בחשיבותה והוא חייב לכבדה תמיד, בכל זאת, אין היא יכולה למנוע מבנה לקיים את אחת ממצוות התורה, שהיא לכבד גם את אשת האב.

ולכן לסיכום: באופן כללי, כבודה של האמא, בודאי קודם לכבודה של אשת האב. אבל כאשר האמא אוסרת על בנה לכבד את אשת אביו, אין הוא רשאי לשמוע בקולה, כי אין לשמוע לאמו כשהיא מצווה עליו לעבור על אחת ממצוות התורה. ובכל זאת, הוסיף על כך מרן זצ"ל, כי על הבן להתנהג בנחת, כדי שלא יצער את אמו, ועליו להתנהג בחכמה ולכבד את כולם, וישמחו בו אלוקים ואנשים.

שאלות ותשובות על ההלכה

את מי צריך לכבד קודם את אשתו או אימו?
האם מותר לבעל להוכיח את אשתו בפני אימו ולצודד תמיד באימו? י"ט טבת תשפ"א / 3 בינואר 2021

 

כבוד אמו קודם לכבוד אשתו. אבל להעיר לאשתו בפני אמו הרבה, ולצודד תמיד לצד אמו, אין זה נוגע לכבוד אמו, אלא נוגע לבזיון אשתו. ומי שעושה כן הורס לעצמו את שלום הבית.   

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

ברכת אשר יצר וברכת המזון

שאלה: בהלכה הקודמת כתבנו, שמי שנתחייב ברכה אחרונה, ולפני שבירך, נכנס לבית הכסא לעשות צרכיו ונתחייב בברכת אשר יצר, עליו לברך ברכת אשר יצר תחילה, ואחר כך יברך ברכה אחרונה על מה שאכל. והשאלה היא, האם דין זה נכון אף לגבי ברכת המזון וברכת על המחיה, או שאינו אלא בברכת בורא נפשות? תשובה: ביארנו, שמי ש......

לקריאת ההלכה