הלכה ליום חמישי ל' חשון תש"פ 28 בנובמבר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

מרדכאי בן רחמים וגוהר ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

אשתו ובניו ובתו

כבוד אשת אביו מול כבוד אמו

נאמר בתורה, "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ", ורבותינו בגמרא במסכת כתובות (דף קג.) דרשו: מפני מה לא אמרה התורה "כבד אביך ואמך", אלא שבאה התורה לרבות, כבד את אשת אביך ואת בעל אמך. ולמשל, מי שאביו נפטר ואמו נישאה לאדם אחר, הרי שהוא חייב בכבודו. וכן מי שאמו נפטרה ונשא אביו אשה אחרת, הרי הוא חייב לכבד את אשת אביו. וכן מי שהוריו התגרשו, ואביו נשא אשה אחרת, ואמו נישאה לאדם אחר, הרי שהוא חייב בכבוד כולם.

מקפידה שבנה לא יכבד את אשת אביו
וכעת נדון בשאלה המונחת לפנינו והיא מצוייה לצערינו. מי שהוריו התגרשו, ואביו נשא אשה אחרת. ואמו מקפידה עליו מאד, שלא יכבד את אשת אביו. לא ילך לבקר אותה, לא ידרוש בשלומה, ובודאי שלא ידאג לה לשום דבר. האם במקרה כזה יש להעדיף את כבוד האם, שהיא ילדה אותו, או את כבודה של אשת האב?

כבוד האם מול כבוד אשת האב
והנה לעצם הדבר עלינו לברר, כאשר עומדת האמא, ולעומתה עומדת אשת האב, ושתיהן מבקשות מהבן שיעשה עבורן איזה דבר. לדוגמא, שתיהן מבקשות ממנו באותה שעה, שיעזור להן לערוך קניות. האם במקרה כזה יש להעדיף את כבודה של האמא או של אשת האב? ומרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל, דן בזה בתשובה (בשו"ת יביע אומר חלק אחד עשר יו"ד סימן כ), וכתב שפשוט בעיניו שכבודה של האמא קודם לכבודה של אשת האב. שהרי אדם חייב לכבד את אמו לעולם ועד, מה שאין כן אשת אביו, שהוא אינו חייב לכבדה אלא דוקא בחיים.

למדנו אם כן, שכבודה של האמא, קודם לכבודה של אשת האב.

כאשר האם אוסרת על הבן לכבד את אשת אביו
ובכל זאת, לגבי השאלה שאנו דנים בה, שהאמא מקפידה על בנה שלא יכבד את אשת אביו תמיד. הרי שבמקרה כזה, כתב מרן רבינו זצ"ל, שדומה הדבר למי שאמו אומרת לו לעבור על דברי תורה. ולדוגמא, מי שאמו אומרת לו לחלל שבת, הרי בודאי שאסור לו לשמוע לקול אמו. כמו שמבואר בגמרא בכמה מקומות (עיין בבא מציעא לב.). ומאחר והבן מחוייב לכבד את אשת אביו, והיא מצווה ממש המוטלת עליו, הרי שלמרות שאמו קודמת בחשיבותה והוא חייב לכבדה תמיד, בכל זאת, אין היא יכולה למנוע מבנה לקיים את אחת ממצוות התורה, שהיא לכבד גם את אשת האב.

ולכן לסיכום: באופן כללי, כבודה של האמא, בודאי קודם לכבודה של אשת האב. אבל כאשר האמא אוסרת על בנה לכבד את אשת אביו, אין הוא רשאי לשמוע בקולה, כי אין לשמוע לאמו כשהיא מצווה עליו לעבור על אחת ממצוות התורה. ובכל זאת, הוסיף על כך מרן זצ"ל, כי על הבן להתנהג בנחת, כדי שלא יצער את אמו, ועליו להתנהג בחכמה ולכבד את כולם, וישמחו בו אלוקים ואנשים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה


(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

איסור אכילת בשר וחלב על שלחן אחד

טעמי וגדרי ההלכה האוכל מאכלי חלב, אסור לו להעלות (לשים) על אותו שולחן מאכלי בשר. ולמשל, מי שאוכל לחם עם גבינה, אסור לו להניח על אותו שלחן פרוסת בשר. וזאת מגזירת רבותינו, שגזרו שלא לעשות כן, כדי שלא יטעה אדם ויאכל ממאכלי הבשר שעל השלחן. (כן כתב הרמב"ם). וכן להיפך, אם אוכל מאכלי בשר, אסור לו להע......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה