הלכה ליום חמישי ל' חשון תש"פ 28 בנובמבר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

מרדכאי בן רחמים וגוהר ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

אשתו ובניו ובתו

כבוד אשת אביו מול כבוד אמו

נאמר בתורה, "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ", ורבותינו בגמרא במסכת כתובות (דף קג.) דרשו: מפני מה לא אמרה התורה "כבד אביך ואמך", אלא שבאה התורה לרבות, כבד את אשת אביך ואת בעל אמך. ולמשל, מי שאביו נפטר ואמו נישאה לאדם אחר, הרי שהוא חייב בכבודו. וכן מי שאמו נפטרה ונשא אביו אשה אחרת, הרי הוא חייב לכבד את אשת אביו. וכן מי שהוריו התגרשו, ואביו נשא אשה אחרת, ואמו נישאה לאדם אחר, הרי שהוא חייב בכבוד כולם.

מקפידה שבנה לא יכבד את אשת אביו
וכעת נדון בשאלה המונחת לפנינו והיא מצוייה לצערינו. מי שהוריו התגרשו, ואביו נשא אשה אחרת. ואמו מקפידה עליו מאד, שלא יכבד את אשת אביו. לא ילך לבקר אותה, לא ידרוש בשלומה, ובודאי שלא ידאג לה לשום דבר. האם במקרה כזה יש להעדיף את כבוד האם, שהיא ילדה אותו, או את כבודה של אשת האב?

כבוד האם מול כבוד אשת האב
והנה לעצם הדבר עלינו לברר, כאשר עומדת האמא, ולעומתה עומדת אשת האב, ושתיהן מבקשות מהבן שיעשה עבורן איזה דבר. לדוגמא, שתיהן מבקשות ממנו באותה שעה, שיעזור להן לערוך קניות. האם במקרה כזה יש להעדיף את כבודה של האמא או של אשת האב? ומרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל, דן בזה בתשובה (בשו"ת יביע אומר חלק אחד עשר יו"ד סימן כ), וכתב שפשוט בעיניו שכבודה של האמא קודם לכבודה של אשת האב. שהרי אדם חייב לכבד את אמו לעולם ועד, מה שאין כן אשת אביו, שהוא אינו חייב לכבדה אלא דוקא בחיים.

למדנו אם כן, שכבודה של האמא, קודם לכבודה של אשת האב.

כאשר האם אוסרת על הבן לכבד את אשת אביו
ובכל זאת, לגבי השאלה שאנו דנים בה, שהאמא מקפידה על בנה שלא יכבד את אשת אביו תמיד. הרי שבמקרה כזה, כתב מרן רבינו זצ"ל, שדומה הדבר למי שאמו אומרת לו לעבור על דברי תורה. ולדוגמא, מי שאמו אומרת לו לחלל שבת, הרי בודאי שאסור לו לשמוע לקול אמו. כמו שמבואר בגמרא בכמה מקומות (עיין בבא מציעא לב.). ומאחר והבן מחוייב לכבד את אשת אביו, והיא מצווה ממש המוטלת עליו, הרי שלמרות שאמו קודמת בחשיבותה והוא חייב לכבדה תמיד, בכל זאת, אין היא יכולה למנוע מבנה לקיים את אחת ממצוות התורה, שהיא לכבד גם את אשת האב.

ולכן לסיכום: באופן כללי, כבודה של האמא, בודאי קודם לכבודה של אשת האב. אבל כאשר האמא אוסרת על בנה לכבד את אשת אביו, אין הוא רשאי לשמוע בקולה, כי אין לשמוע לאמו כשהיא מצווה עליו לעבור על אחת ממצוות התורה. ובכל זאת, הוסיף על כך מרן זצ"ל, כי על הבן להתנהג בנחת, כדי שלא יצער את אמו, ועליו להתנהג בחכמה ולכבד את כולם, וישמחו בו אלוקים ואנשים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה