הלכה ליום שישי כ"ד חשון תש"פ 22 בנובמבר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

כבוד הרב גדליה משה בן שלמה ע"ה

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

גלעד

שאלות ותשובות הלכה יומית - אמירה לילד בשבת – הריגת בעלי חיים – ילד מפריע בתפילה

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מותר לומר לילד קטן שידליק את האור בשבת?

תשובה: נאמר בתורה "לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך", ואמרו במכילתא, אלו בניו ובנותיו הקטנים. כלומר, הזהירה התורה שלא יאמר אדם לבנו או בתו הקטנים לעשות מלאכה בשבת. וכן שנינו במשנה (שבת קכא.), שאם ילד קטן בא לכבות אש בשבת, לא מאפשרים לו לעשות כן, מפני שההורים מצווים על כך שילדיהם ישבתו בשבת כמו אנשים מבוגרים. ולכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל (חזון עובדיה ח"ד עמוד קיט), שאסור לומר לילד קטן לחלוב בהמה בשבת, שכשם שאסור לאדם לחלוב בשבת, כמו כן אסור לו לומר לילד קטן לעשות זאת בשבת.

 

שאלה: היה לחבר שלי עקרב צהוב בחצר, והוא טען שאין להורגו, כי כך ראה בהלכה יומית שאסור להרוג שום בעל חיים, כי לכל אחד יש תפקיד, האם זה נכון?

תשובה: נכון שהבאנו בעבר בשם הזהר הקדוש שאין להרוג בעלי חיים לחינם. אולם ברור שבמקרה שיש חשש סכנה, יש להרוג בעל חיים. כמו שמצאנו בגמרא במסכת שבת דף קכא: תנו רבנן, נזדמנו לו נחשים ועקרבים, אם הרגן, בידוע שנזדמנו לו מן השמים להרגן. ופירש רש"י, לכך באו לידו, שזימן לו הקדוש ברוך הוא לאבדן לפי שהיו עתידין להזיק, וגלגלו זכות על ידי זכאי.

ובמקרה כזה בודאי שאין אפילו מקום למידת חסידות שלא להרוג את העקרב, וכמו שמבואר במסכת שבת (שם), שבכל מקרה שיכולה להתגלגל סכנה מבעל חיים, וכמו למשל נחש שהוא מסוכן ומנסה לפגוע באנשים, שאז יש להורגו. (וכמובן בזהירות הנדרשת, ולפעמים יש להזמין אדם מיוחד לכך). ומעשה היה בביתו של מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (בשכונת תל ארזה), שנמצא עקרב צהוב בביתו, ומרן זצ"ל בעצמו לקח מקל והרגו.

 

שאלה: אם אני מתפללת בביתי ואחד הילדים מפריעים לי, האם מותר לי לומר להם להמתין?

תשובה: אסור להפסיק באמצע התפילה (והכוונה כמובן לתפילת העמידה) בשום אופן. ואפילו אם מגיע למקום מלך ישראל ושואל בשלומו של המתפלל, אסור למתפלל להשיב לו. כמו שמבואר במשנה במסכת ברכות (דף ל: ובגמרא דף לב:). ולכן אם ילד מפריע באמצע התפילה בבית, אין להפסיק באמצע התפילה ולדבר איתו, ואם לא ניתן להמשיך כך להתפלל, כתב הבן איש חי (פרשת משפטים אות ז), שבסיום אחת הברכות בתפילה (לדוגמא: משען ומבטח לצדיקים), מותר לרמוז לילד שימתין ויהיה בשקט. ובמשנה ברורה (סימן קד) גם כן כתב שאפשר לרמוז לילד שימתין או ישתוק, ומעיקר הדין יש להקל בזה אפילו באמצע ברכה. וכמובן שכל זה בסתם ילד שמפריע, אבל אם הילד מתעסק בדבר מסוכן, בודאי שיש להפסיק את התפילה ולהציל אותו מן הסכנה בדרך המועילה ביותר.

שאלות ותשובות על ההלכה

אני מתפללת בביתי, לפעמים הילדה (בת שנה ו 4 חודשים) בוכה ורוצה שארים אותה בזמן תפילת שמונה עשרה. קשה לי לעמוד בבכיה, אני לא מרוכזת בתפילה , לכן, אני מרימה אותה מבלי לדבר או לזוז מהמקום וממשיכה בתפילה. האם זוהי הנהגה נכונה? י"ב כסלו תש"פ / 10 בדצמבר 2019

בלית ברירה, זו הנהגה נכונה.

ראיתי שכתבתם שאסור להרוג יתוש מחמת טרדה, אבל ידוע אצל בעלי המדע שהיתוש הוא החיה שהורגת הכי הרבה בעולם כתוצאה מהעברת מחלות, האם לאור עובדה זו יש היתר להרוג יתושים? כ"ח חשון תש"פ / 26 בנובמבר 2019

יתושים הורגים במדינות לא מפותחות, ושם יתכן שנשקפת מהם סכנה. כאן בארץ ישראל ובמדינות מתוקנות, כמעט ולא נמצאים יתושים כאלה. ואין הכי נמי, שאם יש חשש סכנה, יהיה מותר.

מה עם להרוג זבובים או יתושים כשמנסים לישון? לא מדובר על מקרה של סכנת חיים אבל מצד שני, זה מפריע לשגרת היום והלילה כ"ז חשון תש"פ / 25 בנובמבר 2019

אסור להרוג זבובים או יתושים בשבת

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה


שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה